گروه بورس- نخستین نظرسنجی شرکت کارگزاری تدبیرگران فردا در سال 93 پیرامون تاثیر کاهش سود سپرده‌های کوتاه‌مدت بانکی بر بازار سرمایه است؛ با توجه به اخبار شنیده شده در مورد کاهش سود سپرده‌های کوتاه مدت بانکی، در هفته سی‌و‌هشتم نظرسنجی این شرکت این خبر و زمان اجرای آن مورد بررسی قرار گرفته است.
فعالان بازار معتقدند با توجه به اتخاذ سیاست‌های اقتصادی دولت کاهش نرخ سود سپرده‌ها اتفاق خواهد افتاد که هم به نفع بازار سرمایه و هم به نفع بانک‌ها خواهد بود. اما در مورد زمان اجرای این تصمیم اتفاق نظری وجود نداشته است. بر این اساس 77 درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی که عنوان کرده بودند کاهش نرخ سود سپرده در سال 93 رخ خواهد داد، بر آن باورند که در 6 ماهه دوم سال باید منتظر این اتفاق باشیم و گروهی نیز 3 ماه آینده را موعد تحقق این پیش‌بینی می‌دانند.
افزون بر این فعالان بازار در انتظار شروعی خوب به استقبال بازار در فروردین‌ماه آمدند اما وضعیت بازار و عدم رشد قیمتی نشان داد بازار سهام هنوز عزم خود را جزم نکرده تا با قدرت سال 93 را ادامه دهد. مشارکت‌کنندگان در این نظرسنجی برای هفته جاری انتظار بازاری متعادل اما نه مثبت را پیش‌بینی کرده‌اند.
همچنین با توجه به افت قیمتی سهام در هفته‌های گذشته و جذاب شدن برخی گروه‌ها و شرکت‌ها از نظر قیمتی و نیز پتانسیل های موجود در صنایع فعالان بازار سرمایه همچنان اعتقاد دارند ورود به صنایع بانکداری، خودرو، پتروشیمی و مخابرات مناسب‌تر خواهد بود.
در صنعت خودرو نظر مشارکت‌کنندگان در نظرسنجی هفته سی‌و‌هشتم کارگزاری تدبیرگران فردا معطوف به سهم ایران خودرو و شرکت‌های قطعه‌ساز بوده است.
از سوی دیگر مشارکت‌کنندگان در این نظرسنجی معتقدند شرکت‌های ایران خودرو و همچنین گروه مپنا بیشترین تاثیر را بر جو روانی بازار دارند.
این نظرسنجی از 89 شرکت فعال بورسی، بیمه، سرمایه‌گذاری، کارگزاری، مشاور سرمایه‌گذاری و صندوق صورت گرفته است.

تاثیر نرخ سود بانکی بر بورس