بورس رونق گرفت
گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار دیروز برای دومین روز پیاپی با رشد قابل ملاحظه شاخص مواجه شد.
در بازار دیروز معامله‌گران شاهد رشد۶۲۴واحدی شاخص کل معادل ۸۱/۰ درصد بودند که باعث افزایش انگیزه خریداران در روزهای پایان سال ۱۳۹۲ بود.
علاوه‌بر رشد شاخص دیروز ارزش معاملات نیز رشد خوبی را نشان داد و پس از قریب به دو ماه رکود، نقدینگی در بازار به حرکت در‌آمد که حاصل آن، ۷۴۳ میلیارد تومان داد‌و‌ستد در بازار بود. هر چند بخشی از این معاملات به صورت بلوکی بود اما معامله‌گران حقیقی هم تزریق نقدینگی خوبی را صورت دادند که در آن معامله ۳۴۱ میلیون سهم بانک صادرات، ۳۳۹میلیون سهم بانک ملت، ۲۹۴ میلیون سهم فولاد مبارکه و ۶۸ میلیون سهم پالایشگاه بندرعباس نمود بیشتری
داشت.
در بازار دیروز در گروه تجهیزات پس از مدت‌ها فراموشی اجرای ضوابط رفع گره معاملاتی دو نماد حفاری شمال و داروسازی جابر ابن حیان با دامنه نوسان ۱۲درصدی معامله شدند که این امر در به تعادل رسیدن بازار نقش مهمی دارد.
در گروه تجهیزات بازار همچنان در انتظار بازگشایی نماد مپنا است. در گروه تجهیزات همچنین دیروز بانک اقتصاد نوین اقدام به حراج بلوک ۹۵/۹ درصدی شرکت آذراب متعلق به تعاونی خاص کارکنان ایران خودرو پرداخت که این بلوک ۴۶/۹۹ میلیون سهمی خریداری شد.
با انجام این معامله اینک مدیریت آذراب موضوعی مورد سوال است زیرا کلیه سهامداران عمده این شرکت تغییر کرده‌اند. در این گروه، ماشین‌سازی اراک نیز شاهد جابه‌جایی یک بلوک ۴۵میلیون سهمی در داخل مجموعه فرهنگیان بود.
در گروه هلدینگی دیروز غدیر با برگزاری مجمع سالانه ۶۳تومان سود تقسیم کرد. غدیر بخش عمده‌ای از سود را نیز برای افزایش سرمایه‌ای ۱۰۰درصدی اندوخته کرد تا بازار به گمانه‌زنی در مورد تصمیم غدیر برای خرید یک شرکت جدید بپردازد؛ گفته می‌شود غدیر در صدد خرید سهام یک بانک است.
در همین حال در حاشیه مجمع غدیر شایعاتی در مورد انتقال سهام پتروشیمی پارس به نفت و گاز پارسیان مطرح شد.
در گروه شیمیایی مجمع صنایع شیمیایی ایران نیز با تقسیم سود ۴هزار و ۷۰۰ریالی و موافقت با افزایش سرمایه ۱۰۰درصدی خاتمه یافت.
در گروه معدنی بحث در مورد عوارض ۱۰ درصدی صادرات سنگ‌آهن همچنان ادامه دارد. در همین حال بررسی لایحه مالیات‌های مستقیم نیز در برگیرنده بندهایی در مورد لغو معافیت صادرات مواد خام است که همین امر نیز بحث‌هایی را به همراه دارد.در گروه معدنی، نایب رئیس انجمن سنگ‌آهن با بیان اینکه در نظر داریم ضمن رفع مشکلات حقوق دولتی معادن سال ۹۲ در سال ۹۳ نیز این حقوق را اصلاح کنیم، گفت: در‌خصوص عوارض سنگ‌آهن نیز با ارائه طرح پیشنهادی خود منتظر نظر هیات دولت هستیم.
پروا سلطانی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اینکه در حال حاضر فعالان سنگ‌آهن با مشکلات متعددی در خصوص تعیین حقوق دولتی معادن روبه‌رو هستند، اظهار کرد: هم‌اکنون فقط حقوق دولتی سال ۹۲ به معادن ابلاغ شده است که در این رابطه نیز فعالان معدنی در مجلس مشغول رایزنی‌هایی هستند تا تجدیدنظرهایی را در مبنای محاسبه این حقوق انجام دهند.
وی با بیان اینکه در حقوق دولتی سال ۹۲ عدد و ارقام بیشتر از مبنای محاسبه سال‌های گذشته است، افزود: این موضوع با چالش‌های بسیاری همراه شده، البته هنوز مبنای محاسبه حقوق دولتی سال ۹۳ به معادن ابلاغ نشده است.
در گروه بانکی دیروز عرضه و تقاضای توفانی برقرار بود. در این گروه، بانک صادرات تحت تاثیر شایعه فروش نیروگاه قائم با صف خرید مواجه شد و معاملات شدیدی را تجربه کرد. در همین حال بانک تجارت نیز عرضه‌هایی ر ا برای شناسایی سود صورت می‌دهد. در این گروه سازمان فروش اموال مازاد بانک‌ها نیز فروش صدها ملک مختلف را از سوی بانک‌ها آغاز کرده است.
در گروه فلزی تلاش‌ها برای آماده سازی فولاد ارفع برای عرضه در اولین هفته‌های سال ۹۳ ادامه دارد؛ عرضه ارفع برای چادرملو و معادن و فلزات اهمیت بالایی دارد.
در گروه شیمیایی، شرکت پاکشو در بورس درج شد تا راه برای عرضه این شرکت فراهم شود. در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن تمامی متغیرهای کمی بازار رشد کردند.