گروه بورس- هدیه لطفی: عرضه اولیه سهام دو شرکت کی‌بی‌سی و اعتلای البرز در کنار تاثیر نمادهای پتروشیمی فعال در بازار، نه تنها منجر به رشد حجم و ارزش کل معاملات فرابورس شد بلکه شاخص این بازار را با ۶ واحد افزایش همراه کرد. براساس این گزارش روز گذشته ۱۰ درصد از سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری اعتلای البرز و کی‌بی‌سی برای اولین بار در بازار فرابورس عرضه شد که در پی این عرضه‌ها معادل ۱۴۰میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال به ارزش بازار فرابورس افزوده شد.

همچنین روز شنبه نیز عرضه اولیه ۱۰ درصد از سهام شرکت غذایی مینو شرق نیز انجام خواهد شد؛ بر این اساس روز شنبه برای نخستین بار ۷میلیون سهم از سهام شرکت غذایی مینو شرق در فرابورس عرضه می‌شود که ۳ میلیون آن به منظور کشف قیمت عرضه می‌شود و ۴ میلیون نیز سهمیه معامله‌گران آنلاین خواهد بود.

همچنین محدودیت خرید توسط کارگزاری‌ها نیز ۳۲ هزار برگه سهم در نظر گرفته شده است.

روز گذشته ۶ میلیون از ۶۰ میلیون سهم شرکت کی‌بی‌سی‌ معادل ۱۰ درصد از سهام آن به‌عنوان شصت و دومین شرکت در بازار سهام فرابورس ایران پس از پذیرش و درج نام شرکت در نماد «کی‌بی‌سی»‌ برای اولین بار توسط سهامدار عمده عرضه شد که هر سهم این شرکت ۱۲۰۰ تومان قیمت خورد.

موضوع فعالیت شرکت کی‌بی‌سی، انجام معاملات بازرگانی اعم از واردات، صادرات، خرید و فروش هرگونه کالا، ساخت دارو، تاسیس کارخانه و... است که در عرضه اولیه سهام این شرکت ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار سهم در فرآیند کشف قیمت و ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار سهم به کل معامله‌گران بر خط عرضه شد.

همچنین در جریان عرضه اولیه ۱۰ درصدی سهام شرکت سرمایه‌گذاری اعتلای البرز ۱۸ میلیون سهم این شرکت به قیمت هر سهم ۳۸۰ تومان کشف قیمت شد.

در این عرضه، ۸ میلیون سهم در فرآیند کشف قیمت و ۱۰ میلیون سهم نیز برای معامله‌گران برخط در نظر گرفته شده و سقف خرید هر کارگزاری به همراه تمامی شعب ۸۵ هزار سهم است.

شرکت سرمایه‌گذاری اعتلای البرز ۱۸۰ میلیارد ریال سرمایه دارد و در ۱۱ ماه گذشته برای هر سهم مبلغ ۱۵۷۰ ریال سود شناسایی کرده است. همچنین این شرکت در سال آتی از محل سود انباشته، مطالبات و آورده نقدی، افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی خواهد داشت.

تشریح آخرین وضعیت سودآوری کی‌بی‌سی و اعتلای البرز

در این رابطه مدیران این ۲ شرکت به همراه سهامداران عمده در جریان برگزاری یک نشست مطبوعاتی،‌ آخرین وضعیت سودآوری آنها را اعلام کردند.

مدیرعامل گروه دارویی سبحان در این باره گفت: بعد از واگذاری سهام شرکت‌های پخش البرز، تولیددارو و سبحان دارو دربازار سهام، ۱۰درصد از سهام دو شرکت سرمایه‌گذاری اعتلای البرز و کی‌بی‌سی عرضه می‌شوند. سرمایه‌گذاری اعتلای البرز با قدمتی ۲۵ ساله، سال گذشته ۲۱۵ درصد بازدهی داشته و به عنوان اولین شرکت سرمایه‌گذاری و تکمیل‌کننده زنجیره صنعت دارو وارد فرابورس می‌شود.

جلال بهارستان ادامه داد: شرکت کی بی سی هم با ۶۰ سال قدمت سومین شرکت بزرگ واردکننده داروی کشور است که در سال جاری ۱۴۰ میلیارد تومان فروش داشته است.

داریوش افشار مدیرعامل شرکت ۶ میلیارد تومانی کی‌بی‌سی هم با اشاره به مالکیت ۷/۹۷ درصدی گروه دارویی سبحان در سهام کی‌بی‌سی اظهار کرد: ما واردکننده حدود ۸۵ قلم داروی استراتژیک و تامین‌کننده عمده واکسن‌های مورد نیاز وزارت بهداشت هستیم و به دلیل اعتبارمطلوب قادر به دریافت ۱۳۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی شده‌ایم.

وی عدم پرداخت به موقع یارانه‌ها، هزینه‌های مالی بالا به دلیل تسهیلات بانکی، ‌عدم دریافت به موقع مطالبات از شرکت‌های توزیع دارو، پایین بودن قدرت مانور شرکت در مواجهه با شرکت‌های رقیب را از جمله چالش‌های اصلی شرکت کی‌بی‌سی اعلام کرد.

افشار همچنین افزایش تعداد نمایندگی‌ها و بنیه مالی، ارتباط با شرکت‌های دارویی بزرگ دنیا، مذاکره با وزارت بهداشت و بانک مرکزی برای رفع موانع موجود درمسیر انتقال مطالبات، استفاده از توان سرمایه‌گذاری البرز برای جذب منابع مالی ارزان و تامین مواد اولیه موردنیاز کارخانه‌های گروه را از برنامه‌های این شرکت برای مواجهه با این چالش‌ها دانست.

از سوی دیگر، قاسمی مدیرمالی کی‌بی‌سی هم بابیان اینکه این شرکت دارای ۲۱ نفر نیروی انسانی با سرانه فروش هر نفر ۵۸۰ میلیون تومان است، گفت: سال گذشته ۷/۱۱ میلیارد تومان سود ازمحل فروش ۱۲۰ میلیارد تومانی به دست آمد. در۱۱ ماه سال جاری هم ۱۴۴ میلیارد تومان فروش و ۲/۱۲ میلیارد تومان سود، حاصل شده که به ازای هر سهم ۲۰۴ تومان است.

محمدعلی شیرازی مدیرعامل سرمایه‌گذاری اعتلای البرز هم با اشاره به سرمایه ۱۸ میلیارد تومانی این شرکت و مالکیت ۹/۹۹ درصدی سرمایه‌گذاری البرز در آن گفت: قیمت تمام شده و ارزش روز سبد سهام شرکت تا ۳۰ بهمن سال جاری بیش از ۴۰ و ۶۳ میلیارد تومان بوده و بخش عمده سبد سهام شرکت شامل شرکت‌هایی از صنایع محصولات شیمیایی با ۵۹ درصد، صنعت چند رشته‌ای و واسطه‌گری مالی هر کدام با ۱۰درصد،‌ کانه‌های فلزی و پست و مخابرات هرکدام با ۳/۶ و ۶/۴ درصد است.

به گفته وی، سود هر سهم شرکت برای سال گذشته ۴۰۹ ریال و برای سال جاری مبلغ ۱۵۷۰ ریال پیش‌بینی شده است.

در بازار چه گذشت؟!

در پایان معاملات آخرین روز معاملاتی هفته در بازارهای فرابورس ۲/۱۱۰ میلیون برگه به ارزش ۹۷۳ میلیارد ریال مبادله شد که سهام شرکت سرمایه‌گذاری اعتلای البرز با دادوستد ۱۸ میلیون سهم بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داد. بیشترین ارزش معاملات نیز به جابه‌جایی ۱۵۰ میلیارد ریالی اوراق اجاره سپهر تعلق داشت، همچنین تولید برق عسلویه مپنا با معامله ۹/۸۶ میلیارد ریال از سهام خود، در رتبه بعدی قرار گرفت.

مجتمع معادن مس تکنار، افرانت، گسترش تجارت و سرمایه ایرانیان، بیمه سامان و صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود با بیش از ۴ درصد نوسان مثبت، بیشترین رشد قیمت را تجربه کردند. این در حالی است که به دنبال بازگشایی نماد معاملاتی شرکت صنایع فولاد آلیاژی یزد پس از ارائه اطلاعات پیش‌بینی با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف ۵۰ درصد، این نماد با کاهش ۵۶/۲۵ درصدی بیشترین کاهش قیمت را به نام خود ثبت کرد.

همچنین در بازار ETF، ۱۸۵ هزار و ۹۰۰واحد صندوق قابل معامله آسام به ارزش ۰۸/۲میلیاردریال مبادله شد.

دوره ثبت سفارش در پذیره‌نویسی اوراق اجاره شرکت واسط مالی دی به منظور تامین مالی شرکت دانا پترو ریگ کیش در نماد «صدانا»، به مدت یک روز تا پایان روز شنبه ۲۴ اسفند تمدید شد.

در پایان بازار نیز شاخص آیفکس با ۸۳/۰درصد رشد معادل ۶ واحد، به محدوده ۷۳۵ واحدی رسید که نمادهای معاملاتی پالایش نفت تهران، پتروشیمی زاگرس، ذوب‌آهن و پتروشیمی خراسان بیشترین نقش را در رشد مزبور داشتند.

به این ترتیب هرچند بازار، دیروز را مثبت سپری کرد، اما در تمام روزهای کاری هفته، شاخص فرابورس با روندی منفی مواجه شد که در نهایت بازدهی منفی ۲ درصدی در کارنامه‌ هفتگی فرابورس به ثبت رسید.

عرضه سهام ۳ شرکت در فرابورس

سهام سه شرکت دولتی توسط سازمان خصوصی‌سازی در ۲۷ اسفند امسال در فرابورس عرضه خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان خصوصی‌سازی، ۴/۷۰ درصد سهام شرکت ماشین‌آلات صنعتی تراکتورسازی شامل ۳۵ میلیون و ۹۲۸ هزار سهم به ارزش پایه هر سهم ۱۵۰۰ ریال، ۴۹ درصد سهام شرکت تولید و بهره‌برداری سد و نیروگاه شهید عباسپور شامل ۴۹۰ سهم به ارزش پایه هر سهم ۵۴ میلیون و ۵۲۵ هزار ریال و ۱۰۰ درصد سهام شرکت تولید نیروی برق سبز منجیل شامل ۳۰۰ میلیون سهم به ارزش کل پایه ۴ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال، میزان سهامی هستند که در مدت زمان یاد‌شده روانه میز فرابورس خواهند شد.