معاون بازار شرکت بورس از حضور ۸۰ درصدی حقیقی‌ها در معاملات بازار سهام خبر داد و گفت: حقوقی‌ها نقش بسیار کمرنگی در خرید و فروش دارند. علی صحرایی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در پاسخ به سوالی درباره زمان بازگشایی نماد شرکت‌های پتروشیمی گفت: پس از شفاف‌سازی این نمادها به بازار باز می‌گردند. وی ادامه داد: قصد داریم، نماد شرکت پتروشیمی را پس از شفاف‌سازی به سرعت بازگشایی کنیم و دیگر نمادهای متوقف را فورا به بازار باز می‌گردانیم.

معاون بازار شرکت بورس با اشاره به اینکه بورس در نخستین روز هفته متاثر از اصلاح بیشتر قیمت‌ها مثبت شد، گفت: شرکت‌ها از لحاظ بنیادی شرایط بهتری نسبت به سال گذشته دارند.

وی ادامه داد: درست است که نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی افزایش یافته، اما با افتتاح فازهای جدید پارس جنوبی، قطعی گاز در سال آینده منتفی بوده و تعطیلی‌های چند ماهه واحدهای پتروشیمی دیگر به وجود نخواهد آمد.

صحرایی گفت: این امر در سودآوری واحدهای پتروشیمی که پیش از این با قطعی گاز همراه بودند، اثرگذار بوده و روند مثبتی برای آنان پیش‌بینی می‌شود.

این مقام مسوول در شرکت بورس تهران از دیگر دلایل رشد بازار، برداشتن برخی محدودیت‌های بین‌المللی را عنوان کرد و گفت: شرکت‌های خودرویی هم که از خود تحرکات مثبتی نشان دادند، مورد استقبال بازار قرار گرفتند.

وی با ارائه آماری از وضعیت معاملات بورس تهران تاکید کرد: بازار را حقیقی‌ها می‌چرخانند، به عبارت دیگر در اولین روز معاملاتی هفته بورس تهران بیش از ۸۰ درصد حقیقی‌ها خریدار و ۷۱ درصد نیز فروشنده بودند.

وی ادامه داد: حقوقی‌ها نیز در مقابل فروش ۲۹ درصدی، تنها ۲۰ درصد خرید داشتند.

صحرایی با بیان اینکه اکنون حقوقی‌ها نقش بسیار کمرنگی در معاملات بورس دارند، گفت: پیش از این در روزهای پررونق بازار حقوقی‌ها در زمان افزایش قیمت، سهام شناور را افزایش نمی‌دادند و اکنون نیز با توجه به قیمت‌های بسیار پایین و اصلاح شده خریدار نیستند.

معاون بازار شرکت بورس در این باره تاکید کرد: شرکت‌های حقوقی باید در این شرایط مواضع خود را مشخص کرده و در معاملات نقش‌آفرینی بیشتری داشته باشند.