گروه بورس- مسعود‌رضا طاهری: اولین روز کاری این هفته در بازار سهام با افزایش شاخص‌ها همراه شد. نمادهای زیادی پس از اعلام بودجه‌های ۹۳ و تعدیل در پیش‌بینی نرخ سود بازگشایی شدند و بازگشت نمادهایی که مدت‌ها بازار نگران غیبت آنها بود عملا تقاضا‌های خرید را متوجه سهام کرده است. شاخص بازار فرابورس روز گذشته با افزایش ۶ واحدی به ۷۵۸ واحد رسید. بالاخره پس از اعلام نهایی نرخ ۱۳ سنتی برای خوراک گازی پتروشیمی‌ها، نمادها در این گروه به تدریج باز می‌شوند. روز گذشته نماد پتروشیمی‌های جم و لاوان با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف ۵ درصد باز شدند. نماد معاملاتی گروه فن‌آوا نیز پس از برگزاری مجمع با محدودیت دامنه نوسان ۵ درصدی و همچنین بانک حکمت نیز پس از اصلاح مشخصات سهامداران با محدودیت ۵ درصدی دامنه نوسان قیمت به بازار بازگشتند.

در تازه‌ترین تغییرات اعلام شده برای این نمادها پتروشیمی لاوان سود ۳۱۶۲ ریالی را برای سال ۹۳ پیش‌بینی کرده که ۶/۴ درصد افزایش را نشان می‌دهد. پتروشیمی جم نیز با اعلام سود ۳۰۴۶ ریال برای سال ۹۳، کاهش تقریبا ۹ درصدی را در پیش‌بینی سود هر سهم خود اعمال کرد. نماد میدکو نیز که دیروز دوباره به جمع نمادهای فرابورس بازگشت، نمادی است که عموما به دلیل دارا بودن منافع در حرکت‌های جمعی بازار با پتروشیمی‌ها همراه است. این نماد دیروز با پیش‌بینی ۲۷۸ ریال برای سود هر سهم در سال ۹۳ بازگشایی شد که ۶۶ درصد تعدیل مثبت را به همراه داشته است. در مجموع در معاملات اولین روز کاری هفته، نمادهای مربوط به پتروشیمی و پالایشگاهی و برخی موسسات مالی و البته نماد بمپنا (میهمان تازه وارد بورس) تاثیرات زیادی بر بهبود روند شاخص داشتند، البته همان‌طور که شرح داده شد نماد جم در این میان تاثیر منفی خود را اعمال کرد. نمادهای شتران، ذوب، شرانل، بمپنا، دی، وگردش، شاوان، سمایه، سبحان، کنور و سمگا به ترتیب بین ۳/۲ واحد تا ۱۱/۰ واحد بر شاخص کل اثر مثبت داشتند. در جریان معاملات دیروز فرابورس بیشترین افزایش قیمت ۵ درصدی به نمادهای بمپنا و سبحان اختصاص یافت. در این بازار همچنین نماد بمپنا بیشترین تقاضا را در قیمت ۱۱۶۵ تومان به خود اختصاص داد. دیروز بیشترین عرضه به نماد اوراق تسهیلات مسکن بهمن‌ماه ۹۲ اختصاص یافت. همچنین در بین آمار معاملات دیروز ۳۵ میلیون برگه اوراق اجاره انصار به ارزش ۳۵۰ میلیارد ریال به فروش رفت.

عرضه اولیه سهام ۷ شرکت جدید در راه فرابورس

در این میان روز گذشته مدیر ناشران فرابورس ایران از عرضه اولیه سهام ۷ شرکت جدید به صورت برنامه‌ریزی شده و با توجه به کشش بازار خبر داد. به گزارش روابط‌عمومی فرابورس ایران، رضا غلامعلی‌پور با اعلام اینکه شرایط بازار یکی از عوامل موثر در برنامه‌ریزی برای عرضه‌های اولیه است، گفت: برای عرضه‌های اولیه جدید در فرابورس برنامه‌ریزی کرده‌ایم، به‌نحوی که عرضه سهام شرکت‌هایی مانند سرمایه‌گذاری اعتلا البرز، کی‌بی‌سی و صنایع غذایی مینو شرق به‌صورت منظم، محدود و با توجه به میزان کشش بازار به‌زودی انجام خواهد شد. وی همچنین با اشاره به نام چند شرکت دیگر که در فهرست عرضه‌های اولیه فرابورس قرار دارند، افزود: بخش قابل توجهی از اطلاعات مورد نیاز برای عرضه اولیه شرکت‌های کشتیرانی دریای خزر، فولاد هرمزگان جنوب، پالایش نفت کرمانشاه و گروه سرمایه‌گذاری بانک مسکن نیز در سامانه کدال منتشر شده که درصورت کامل شدن اطلاعات، این شرکت‌ها نیز در مسیر عرضه اولیه قرار خواهند گرفت. غلامعلی‌پور ضمن ارزیابی مثبت از فروش ۲ نیروگاه برق که طی آخرین روز معاملاتی هفته گذشته در فرابورس انجام گرفت، یادآور شد: عرضه اولیه سهام شرکت تولید برق عسلویه مپنا با استقبال خوبی از سوی سرمایه‌گذاران فرابورس مواجه شد و در همان روز شاهد معامله بلوک ۱۰۰ درصدی شرکت تولید نیروی برق آبادان، به قیمت ۱۰ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال بودیم. مدیر ناشران فرابورس همچنین هدایت سهامداران و سرمایه‌گذاران به معاملات آنلاین را به‌عنوان یکی از اهداف کلان مطرح کرد و با اشاره به اختصاص ۴۵ درصد از عرضه اولیه سهام تولید برق عسلویه مپنا به این معامله‌گران یادآور شد: بیش از ۲۷ هزار نفر از خریداران سهام تولید برق عسلویه مپنا را معامله‌گران آنلاین تشکیل دادند و این امر علاوه‌بر آنکه نشان می‌دهد آمار معامله‌گران آنلاین در فرابورس افزایش یافته، حاکی از تمایل جامعه سهامداری به سمت مکانیزه شدن امور است.

سهام ۶ شرکت دولتی در بازار سهام واگذار می‌شود

همچنین سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد: سهام ۶ شرکت دولتی در هفته دوم اسفند‌ماه از طریق بورس و فرابورس واگذار خواهد شد. به گزارش «سنا»، بلوک ۱۷ درصدی سهام هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس به قیمت تابلوی بورس در روز عرضه (معادل قیمت بسته شدن روز قبل از عرضه) به اضافه ۳۰ درصد به شرط آنکه از ۲۲ هزار و ۲۵۱ ریال کمتر نباشد امروز یکشنبه توسط سازمان خصوصی‌سازی عرضه می‌شود.

همچنین ۱۰۰ درصد سهام شرکت زغال‌سنگ البرز شرقی شامل ۳۳۶ میلیون و ۷۵۷ هزار سهم به ارزش کل پایه ۶۱۶ میلیارد و ۲۶۵ میلیون ریال، ۲۷/۴۸ درصد سهام شرکت تولید کاشی گرانیت و کاشی لعاب زهره کاشمر شامل ۵۹ میلیون سهم به ارزش کل پایه ۵۹ میلیارد و ۳۷۰ میلیون ریال و ۳۱/۴۵ درصد سهام شرکت نورد و لوله اهواز شامل یک میلیارد و ۷۰۶ میلیون سهم به ارزش کل پایه ۲۳ میلیارد و ۱۵۵ میلیون ریال فردا دوشنبه ۱۲ اسفند در فرابورس واگذار می‌شود. بر‌اساس این گزارش؛ ۹۵ درصد سهام شرکت پالایش نفت خوزستان شامل ۹۵۰ هزار سهم به ارزش کل پایه ۷۷۱ میلیارد و ۸۵۶ میلیون ریال و ۱۰۰ درصد سهام شرکت سرمایه‌گذاری گسترش و توسعه صنعت شامل ۸۵ میلیون سهم به ارزش کل پایه ۹۵۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال نیز در روز سه‌شنبه ۱۳ اسفند در فرابورس عرضه خواهد شد.

معامله هر سهم ایران دوچرخ با نرخ ۲۳۰ تومان دیروز بلوک ۵۰ میلیون سهمی ایران دوچرخ به ارزش تقریبی ۱۱۵ میلیارد ریال عنوان بیشترین حجم معامله را در این بازار از آن خود کرد که در این راستا بهای هر سهم ۲۳۰۰ ریال کشف شد.

عرضه عمده اوراق اجاره سپهر در فرابورس

شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان در نظر دارد تعداد ۱۵۰ هزار ورقه اجاره سپهر را سه‌شنبه ۱۳ اسفند عرضه کند. به گزارش روابط ‌عمومی فرابورس ایران، این تعداد اوراق معادل ۵/۳۷ درصد از کل اوراق اجاره منتشره شرکت واسط مالی شهریور یکم است که به‌صورت یکجا و شرایطی به قیمت پایه هر ورقه یک میلیون و ۲۸۸ هزار ریال از طریق عرضه در بازار فرابورس ایران به فروش می‌رسد. سپرده لازم برای شرکت در این رقابت ۵ میلیارد و ۷۹۶ میلیون ریال تعیین شده و خریدار یا خریداران لازم است مبلغ ۶ میلیارد ریال از ثمن معامله را به‌صورت نقدی حداکثر طی ۲ روز کاری پس از انجام معامله و مابقی آن را حداکثر تا تاریخ ۱۳ اسفند پرداخت کنند. همچنین با توجه به اتمام مدت اعتبار اوراق گواهی حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن اسفند ۱۳۸۹ در تاریخ ۱۵ اسفند، نماد معاملاتی این اوراق در پایان معاملات روز چهارشنبه متوقف می‌شود اما امکان ادامه فرآیند انسداد/ انصراف از تسهیلات اوراق گواهی حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن اسفند ۱۳۸۹، تا ۳ ماه پس از توقف نماد مربوطه در بازار فرابورس ایران، برای بانک مهیا خواهد بود. ناظر بازار دیروز همچنین اعلام کرد: سازمان خصوصی سازی در نظر دارد، تعداد ۹۱ میلیون و ۶۳۰ هزار سهم معادل ۱۰۰ درصد از سهام کنترلی شرکت نوسازی صنایع ایران (سهامی خاص) را از طریق عرضه در بازار سوم فرابورس ایران در روز چهارشنبه مورخ ۱۴ اسفند ۹۲ به فروش برساند.

دیروز تمامی حق‌تقدم استفاده نشده شرکت بیمه نوین (سهامی عام) در نماد معاملاتی نوینح۱، به فروش رسید و به همین دلیل نماد معاملاتی مذکور متوقف شد. از روز گذشته همچنین نماد معاملاتی حق‌تقدم خرید سهام شرکت سیمان مجد خواف (سهامی عام)، در نماد سخوافح۱، برای انجام معامله توافقی بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت و بدون محدودیت حجمی در هر سفارش (بلوک) باز شد. در این خصوص اعلام شد مهلت استفاده از حق‌تقدم خرید سهام شرکت سیمان مجد خواف (سهامی عام) در نماد سخوافح۱ تا روز شنبه مورخ ۰۶/۰۲/۱۳۹۳ است. لذا ثبت معاملات توافقی نماد معاملاتی حق‌تقدم خرید سهام شرکت ۶ اردیبهشت ۹۳ بسته می‌شود.

فرابورس به استقبال تازه‌واردها می‌رود