گروه بورس- محبوبه مغانی: روزگذشته در بازار فرابورس ایران 447 میلیون و 172 هزار سهم معامله شد تا در ششمین روز از اسفندماه شاخص این بازار در پی معاملات یک هزار و 876 میلیارد و 966 میلیون ریالی، از کاهش 30/5 واحدی برخوردار شود.

بر این اساس شاخص آیفکس در پی تاثیر پذیری از معاملات صورت گرفته در نمادهای پالایش نفت تهران، ذوب‌آهن اصفهان، بانک دی، فولاد صبانور، نفت ایرانول، نفت پاسارگاد و بانک گردشگری، به رقم 20/750 واحدی بازگشت. اما در بازار ابزارهای نوین مالی هر برگ 5 میلیون ریالی امتیاز تسهیلات مسکن به قیمت 583 تا 624 هزار ریال معامله شد و در مبادلات اوراق با درآمد ثابت هم بیشترین حجم معاملات به خرید و فروش 50 هزار برگه گواهی سپرده انصار تعلق داشت.
معامله 276 هزار و 835 واحد صندوق قابل معامله اطلس به ارزش 56/2 میلیارد ریال نیز بیشترین حجم و ارزش داد‌و‌ستد بازار ETF بود.
عضو جدید فرابورس
امروز 36 میلیون و 400 هزار سهم از سهام شرکت تولید برق عسلویه مپنا در بازار دوم فرابورس عرضه می‌شود.
آمد و شد نمادها
روز گذشته نماد حق‌تقدم استفاده نشده شرکت بیمه نوین نیز بازگشایی شد. از سوی دیگر نماد حق‌تقدم استفاده نشده شرکت مجتمع صنعتی آرتاویل تایر (سهامی عام) و بانک حکمت ایرانیان به‌منظور اصلاح مشخصات سهامداران متوقف شد. همچنین با توجه به اتمام مدت اعتبار اوراق گواهی حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن اسفند ماه سال 1389، نماد معاملاتی تسه 8912 در پایان معاملات روز چهارشنبه چهاردهم اسفندماه متوقف می‌شود.
میهمانان جدید فرابورس
همچنین مدیریت بازار فرابورس به واگذاری بلوک 50درصد به‌علاوه یک سهم شرکت پالایش نفت لاوان اشاره کرد که روز یکشنبه یازدهم ماه جاری از سوی سازمان تامین اجتماعی و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران عرضه می‌شود.
در این واگذاری که به صورت نقد یا اقساط انجام می‌شود، قیمت پایه کل بلوک 21 هزار و 370میلیارد و 549 میلیون و 741 هزار و 380 ریال تعیین شده است. همچنین سازمان خصوصی‌سازی نیز در نظر دارد در روزهای هفتم و چهاردهم اسفندماه امسال به ترتیب 100 درصد از سهام شرکت تولیدی نیروی برق آبادان و 100 درصد از سهام شرکت نوسازی صنایع ایران را به صورت نقد و اقساط واگذار کند.
این گزارش می‌افزاید: شرکت‌های‌ تولیدات پتروشیمی قائد بصیر، سرمایه‌گذاری اعتلا البرز و کی‌بی‌سی در فهرست نرخ‌های فرابورس درج شدند.