افت حجم بازار - ۶ اسفند ۹۲
گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته در حالی همچنان با روند کاهش شاخص همراه بود که به میزان قابل ملاحظه‌ای از حجم معاملات کاسته شده است.
در بازار دیروز ارزش معاملات بورس به ۵/۸۹ میلیارد تومان رسید و فرابورس نیز با حذف معاملات اوراق مشارکت و لحاظ معاملات اوراق تسهیلات مسکن تنها ۴۳میلیارد تومان داد و ستد را تجربه کرد که رقم بسیار ناچیزی بود. از دیدگاه کارشناسان سیاست جدید معاملاتی سازمان بورس و نگرانی معامله‌گران از ناتوانی فروش سهام خریداری شده موجب کاهش ارزش معاملات شده است. در همین حال بازار در حال تجربه شرایطی است که در گذشته در روش بازارگردانی شرکت‌ها مشاهده شده بود و اینک همه بازار در حال تجربه است و سهامداران به فروش ۵۰هزار سهم در روز عادت کرده‌اند. از آنجا که قیمت سهام تغییر واقعی ندارد در نهایت موجب می‌شود که سرمایه‌گذاران نتوانند واکنش نشان بدهند، چرا‌ که بحث قیمت و کاهش و افزایش آن نقش مهمی در به حرکت درآوردن بازار دارد که اینک این بحث از میان رفته و بر بحث محدودیت فروش افزوده است.
در بازار دیروز معامله‌گران شاهد ادامه انتشار گزارش‌های پیش‌بینی سود سال آینده شرکت‌ها و شایعات در مورد گزارش‌هایی که هنوز منتشر نشده‌اند، بودند که مهم‌ترین شایعات مربوط به تعدیل منفی شرکت پالایشگاه شیراز و عدم تغییر سود مپنا بود.
در بازار دیروز در گروه تصفیه نفت، مدیرعامل لاوان از سود این شرکت در سال ۹۳خبر داد. دادور در گفت‌وگو با بورس‌نیوز عنوان کرد: بودجه برآوردی منتهی به ۲۹ اسفند‌ماه سال جاری با توجه به عملکرد شرکت به‌طور کامل پوشش داده می‌شود همچنین پیش‌بینی می‌شود «شاوان» در سال ۹۳ سودآوری مناسبی کسب کند. مدیر‌عامل «شاوان» تصریح کرد: طرح کیفی‌سازی فرآورده بنزین براساس استاندارد یورو ۴تا پایان سال ۹۲ به بهره‌برداری می‌رسد.
در همین حال دیروز شایعاتی در مورد احتمال حضور نفت و گاز پارسیان برای خرید بلوک مدیریتی لاوان منتشر شد. گفته می‌شود پارسان بعد از عدم انجام معامله پتروشیمی پارس از خرید هلدینگ خلیج فارس کنار کشیده است.
در گروه پتروشیمی دیروز هلدینگ خلیج فارس به وعده مطرح شده در مجمع این شرکت مبنی بر عدم تقسیم سود بالا در سال ۹۲ و در مقابل حمایت از سهم، جامه عمل پوشیده و زیر مجموعه هلدینگ برای تعادل بخشی به این نماد وارد بازار شدند. در نماد مخابرات، این شرکت ۴۵۶ریال سود برای سال ۹۳ اعلام کرد که بازگشایی مثبتی را شاهد بود. در همین حال دیروز بازار با خبرهایی در مورد افتتاح اولیه فاز ۱۳-۱۲ پارس جنوبی در هفته آینده مواجه بود؛ راه‌اندازی این فاز موضوع کمبود گاز در میان شرکت‌های پتروشیمی را کاهش خواهد داد.
در گروه بانکی دیروز نمادهای حاضر در این گروه گزارش‌های مناسبی را منتشر کردند. در این گروه، بانک انصار با سرمایه ۶۰۰ میلیارد تومانی برای هر سهم در سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۳ مبلغ ۵۴۳ ریال سود خالص پیش‌بینی کرده که در مقایسه با سال مالی قبل (مبلغ ۴۳۳ ریال) افزایش ۲۵ درصدی داشته است.
بانک پاسارگاد نیز با سرمایه ۳ هزار میلیارد تومانی برای هر سهم در سال مالی ۹۳ مبلغ ۴۶۱ ریال سود خالص پیش‌بینی کرده که در مقایسه با سال مالی قبل (مبلغ ۳۸۰ ریال) افزایش ۲۱ درصدی را به بازار گزارش کرده است. در این گروه، حسینعلی ضیایی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در پاسخ به این سوال که پست بانک تا چه سالی واگذار نخواهد شد، اظهار کرد: فعلا قرار نیست سهام پست‌بانک واگذار شود. در گروه خودرویی دیروز اعلام شد تولید انواع خودرو در کشور تا پایان سال جاری به حدود ۸۰۰ هزار دستگاه خواهد رسید.
در این شرایط براساس جدیدترین اخبار به دست آمده هم‌اکنون تیراژ تولید خودرو در هر یک از دو خودروساز بزرگ کشور به روزانه ۲هزار دستگاه افزایش یافته است و پیش‌بینی می‌شود تیراژ تولید تا پایان سال به نزدیک ۸۰۰هزار دستگاه برسد.
از سوی دیگر خودروسازان برنامه تولید سال آینده را نیز روی یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه تنظیم کرده‌اند. پیش از این مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو از رشد ۴۰ درصدی تولید محصولات این شرکت در سال آینده خبر داده بود.
در گروه دارویی دیروز گزارش‌های مثبت شرکت‌ها ادامه داشت.
شرکت شیمی دارویی داروپخش (دشیمی) با سرمایه ۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای هر سهم در سال مالی ۹۳ مبلغ ۱۱۹۱ ریال سود خالص پیش‌بینی کرده که در مقایسه با سال مالی قبل (مبلغ ۱۰۸۷ ریال) افزایش ۱۰ درصدی داشته و علت را بازار جدید و فروش محصولات جدید اعلام کرده است.
شرکت داروسازی ابوریحان نیز با ۸میلیارد تومان سرمایه برای هر سهم در سال مالی ۹۳ مبلغ ۳۳۵۷ ریال عایدی خالص پیش بینی کرده که نسبت به سال مالی قبل (مبلغ ۲۶۲۱ ریال) ۲۸ درصد رشد داشته است.
همچنین شرکت داروسازی اکسیر با ۱۵ میلیارد تومان سرمایه به ازای هر سهم خود در سال مالی ۹۳ مبلغ ۴۵۹۴ ریال سود خالص پیش‌بینی کرده که در مقایسه با سال مالی قبل (مبلغ ۲۸۰۰ ریال) افزایش چشمگیر ۶۴ درصدی داشته و علت را افزایش مقدار تولید و فروش و تغییر در ترکیب فروش گزارش کرده است.
در مجموع بازار دیروز بازاری ضعیف با وضعیت نگران‌کننده در ارزش معاملات بود که در نهایت با ۵۳/۰ درصد کاهش مواجه شد. شاخص دیروز به زیر مرز ۸۱هزار واحد بازگشت و در ۸۰ هزار و ۸۴۹ واحد آرام گرفت.