گروه بورس- فرابورس روز گذشته را با ترافیکی از اخبار متنوع پشت سر گذاشت و هرچند شاخص این بازار با کاهش مواجه شد، اما اخبار مثبت، نوید از رونق این بازار در روزهای آتی دارد؛ عضویت فرابورس ایران در کانون بورس‌های سازمان همکاری‌های اسلامی (OICE) و موافقت هیات پذیرش با ورود برخی شرکت‌های انتقالی به فرابورس از جمله مهم‌ترین اخبار دیروز بود.
در این راستا مدیرعامل فرابورس با اشاره به اینکه برای تسریع در ورود شرکت‌های جدید به فرابورس که ۱۴ شرکت انتقالی نیز جزو آنها هستند، کمیته فرعی هیات پذیرش تشکیل شده است، گفت: اخیرا با ورود برخی شرکت‌ها به بازارهای اول یا دوم فرابورس موافقت شد. به گزارش خبرگزاری فارس، امیر هامونی در پاسخ به این پرسش که چه تعداد از ۱۴ شرکت انتقالی به بازار توافقی درخواست پذیرش در بازارهای اول یا دوم فرابورس را ارائه کرده‌اند، اظهار کرد: از این تعداد، ۴ شرکت درخواست پذیرش داده‌اند که با برخی از آنان موافقت شده است. وی ادامه داد: سرمایه‌گذاری توسعه شمال و بهشت پارس از جمله شرکت‌هایی هستند که درخواست پذیرش در بازارهای بالاتر را ارائه کردند؛ پذیرش این شرکت‌ها در بازارهای بالاتر منوط به اصلاح امیدنامه و ارائه اطلاعات دقیق است.
مدیرعامل فرابورس تاکید کرد: بیشتر شرکت‌هایی که به بازار توافقی منتقل شدند، به صورت متعادل و مثبت معامله شدند و هیچ مشکلی در روند معاملات آنان نیست.
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چه تدابیری برای تسریع ورود شرکت‌های جدید اندیشیده شده است، گفت: در این باره کمیته فرعی زیر نظر هیات پذیرش تشکیل شده و مدارک شرکت‌های متقاضی برای ورود به فرابورس مورد بررسی قرار می‌گیرد.
هامونی گفت: پس از بررسی مدارک و اطلاعات شرکت‌های جدید در کمیته فرعی هیات پذیرش، این تقاضا به رای اعضای هیات پذیرش گذاشته و با نظر اکثریت آنان در ورود شرکت‌ها به فرابورس پس از ارائه اطلاعات کافی طبق مقررات پذیرش می‌شود.
مدیرعامل فرابورس همچنین درباره زمان راه‌اندازی بورس ایده تأکید کرد: بازار دارایی‌های فکری نیز در مراحل پایانی راه‌اندازی قرار گرفته و تا پایان سال عملیاتی خواهد شد.
فرابورس ایران عضو «OICE» شد
افزون بر این فرابورس ایران به عضویت کانون بورس‌های اوراق بهادار کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی (OICE) در آمد. به گزارش روابط‌عمومی فرابورس ایران، رسول شریفی مدیر روابط ‌عمومی این شرکت ضمن اعلام خبر عضویت فرابورس ایران در کانون بورس‌های اوراق بهادار کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی، در توضیح موضوع فعالیت این کانون گفت: کانون بورس‌های اوراق بهادار کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی یک کانال ارتباطی و سکوی متمرکز برای نمایندگان سازمان‌ها و موسسات عضو سازمان همکاری‌های اسلامی است، تا درمورد فعالیت‌های همکاری‌ بین‌المللی تبادل نظر کنند و تجارب خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. به گفته وی این کانون علاوه‌بر موارد اعلام شده در راستای هماهنگ‌سازی قوانین و عملیات بازار تلاش می‌کند و عضویت فرابورس ایران در آن افتخار دیگری را برای این شرکت به ارمغان آورده است. توسعه ابزارهای اسلامی قابل معامله در بورس، تعمیق ارتباطات میان بازار‌های سرمایه کشورهای عضو، ارتقای آگاهی و آموزش سرمایه‌گذاران در زمینه بازارهای سرمایه اسلامی و خدمات پس از معاملات به عنوان چهار فوریت عملیاتی کانون بورس‌های اوراق بهادار کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی برای تحقق اهدافش اعلام شده است.
معاون توسعه بازار فرابورس منصوب شد
از سوی دیگر مدیرعامل فرابورس ایران، سید مهدی علم‌الهدی را به‌عنوان معاون توسعه بازار این شرکت منصوب کرد.
به گزارش روابط‌ عمومی فرابورس ایران، سید مهدی علم‌الهدی که از ابتدای تاسیس فرابورس مدیر پذیرش این شرکت بوده است طی حکمی از سوی امیر هامونی با حفظ سمت، معاونت توسعه بازار فرابورس را بر عهده گرفت.
در بازار چه خبر بود؟
در جریان معاملات دیروز فرابورس، ۸/۱۱۶ میلیون اوراق به ارزش ۷/۹۳۴ هزار میلیارد ریال در حالی معامله شد که ۳۸هزار میلیارد ریال این مبادلات به شرکت های بازار پایه توافقی اختصاص داشت. این در حالی است که شاخص فرابورس با ۲/۵ واحد کاهش به عدد ۸/۷۶۰ واحد رسید. از طرفی در بازار ابزار های نوین مالی، داد‌و‌ستد ۱۶۹ هزار و ۵۹۰ ورقه اوراق اجاره امید بیشترین حجم معاملات را از آن خود کرد. در بازار ETF، بیشترین حجم معاملات نصیب مبادله ۱۳۷ هزار و ۱۳۳ واحد صندوق قابل معامله سرمایه‌گذاری اطلس به قیمت هر واحد ۹ هزار و ۴۵۸ریال شد.
در بازار امتیاز تسهیلات مسکن هر برگه بین ۳/۰ تا ۳/۴ درصد رشد کرد و بین نرخ‌های ۶۰۰ تا ۶۱۰ هزار ریال معامله شد.