گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد افت 43واحدی شاخص کل بود.
در بازار دیروز معامله‌گران در حالی شاهد رسیدن شاخص به ۸۱هزار و ۲۸۱واحد بودند که همچنان بازار با توجه به مقررات معاملاتی جدید از خریدهای پر‌تعداد اجتناب می‌ورزد. در همین حال با توجه به اینکه در روش کنونی معاملات به دلیل محدودیت میزان فروش و عدم تغییر در قیمت پایانی روند تغییرات قیمتی نیز عملا تحت تاثیر قرار گرفته است، کارشناسان بازار از تشخیص روند و ارزندگی سهام باز‌مانده و سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی نیز از سطح فعالیت خود کاسته‌اند.
روز گذشته در تحولات سیاسی سخنان معاون وزیر امور خارجه آمریکا در پذیرش حق غنی‌سازی کشورمان از اهمیت برخوردار بود و احتمال رسیدن به توافقی کامل را موجب می‌شود.
به گزارش خبرگزاری فارس، سیدعباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه در افتتاحیه بیست‌و‌چهارمین اجلاس شورای برنامه‌ریزی منطقه‌ای سازمان همکاری اقتصادی اکو در مقر این سازمان در تهران اظهار کرد: یکی از موضوعات راه‌حل جامع که در توافق ژنو عنوان شده و در راه‌حل جامع وجود خواهد داشت و در مذاکرات اخیر روی آن بحث کردیم، همکاری صلح‌آمیز بین‌المللی هسته‌ای ایران است که زمینه‌ مختلفی را در بر می‌گیرد و ما در‌خصوص این زمینه‌ها گفت‌وگوهایی در آینده خواهیم داشت.
در همین حال در صحنه اقتصادی بانک مرکزی آمار فروش اوراق ۲۳درصد خود را اعلام کرد که در ۷روز نتوانست اوراق را به فروش رسانده و ۲۵درصد آن فروش نرفت.این آمار نگرانی‌هایی را در مورد تاثیر نرخ بهره در اقتصاد کشور و هدایت نقدینگی سرگردان ایجاد کرده است.
در بازار دیروز در گروه پتروشیمی نماد پتروشیمی مارون بدون تجربه افت قیمت خاصی بازگشایی شد.
مارون اگر‌چه گاز طبیعی مصرف نمی‌کند، اما نرخ اتان مصرفی شرکت را از ۱۴۰ دلار به ۲۴۰ دلار افزایش داده است. این امر پرسش‌هایی را در مورد سیاست وزارت نفت ایجاد کرده است زیرا اگر‌چه تعیین قیمت متان یا گاز طبیعی توسط مجلس صورت گرفته است، اما تعیین قیمت اتان و گاز ترش در اختیار دولت و وزارت نفت است و دلیلی برای این افزایش نیست.
در گروه دارویی دیروز بیشتر نمادها با رشد قیمتی همراه شدند؛ گزارش‌های مناسب ۹ماهه و پیش‌بینی سود مناسب برای سال ۹۳موجب رشد قیمتی این گروه شده است. در همین حال دیروز اعلام شد دو شرکت اعتلا البرز و کی‌بی‌سی از زیر‌مجموعه‌های سرمایه البرز به زودی در فرابورس عرضه خواهند شد.
در گروه بانکی دیروز بانک سینا برای اعلام سود ۳۴۸ریالی برای سال آینده متوقف شد. بانک پاسارگاد نیز احتمالا ۴۴۰ریال را به عنوان سود هر سهم اعلام خواهد کرد.
در نماد مخابرات نیز بازگشایی این نماد با اعلام سود ۵۳۵ریالی به صف خرید قابل ملاحظه این نماد منجر شد.
در مجموع بازار دیروز بازاری منفی و بی‌انگیزه بود که در آن ۱۴۸میلیارد تومان سهام در بورس و ۹۳میلیارد تومان در فرابورس معامله شد.