گروه بورس- محبوبه مغانی: سرانجام روز گذشته طرح «اطلس تریدینگ» به اجرا گذاشته شد تا به این واسطه کمی از التهاب بازار سرمایه کاسته شود.
به موجب تغییرات جدیدی که در ارسال سفارش به سامانه معاملاتی فرابورس ایران به وجود آمده است، آخرین مرحله معاملات در بازار پایه عادی فرابورس ایران پیش از گشایش از ساعت ۱۲:۰۰ تا ۱۲:۳۰ محسوب می‌شود. در ادامه طرح «اطلس تریدینگ» حراج تک قیمتی راس ساعت ۱۲:۳۰ از روز گذشته حذف شده و معاملات از ساعت ۱۲:۰۰ تا ۱۲:۳۰ در بازار پایه عادی فرابورس ایران نیز همانند سایر بازارهای فرابورس به صورت حراج پیوسته است.
ناظر بازار فرابورس در ادامه تاکید کرده است که از ساعت ۱۲ تا ۱۲:۳۰ سقف مجاز فروش اعمال نخواهد شد، ولی سفارش‌های خرید و فروش صرفا با قیمت پایانی ساعت ۱۲ قابل ورود و معامله خواهد بود. همچنین سفارش‌های فروش وارده صرفا از نوع انجام و ابطال (fill and kill) قابل ارسال است.
در پی اجرای این طرح بود که روز گذشته آیفکس از رشد ۷۰/۶ واحدی برخوردار شد تا به واسطه انجام ۲۱۴ میلیون و ۴۲۷ هزار سهم به ارزش یک هزار و ۳۶۵ میلیارد و ۷۸۰ میلیون ریال از رقم ۹۰/۷۲۷ واحدی برخوردار شود.
بر این اساس روز گذشته سهام شرکت‌های پالایش نفت لاوان، ذوب‌آهن اصفهان، فولاد صبانور، پالایش نفت شیراز، نفت ایرانول و نفت پاسارگاد در پی معاملات خود بیشترین تاثیر را در رشد شاخص داشتند. از سوی دیگر از روز گذشته محدودیت سقف خرید به میزان حداکثر ۹۰ ورقه برای هر کد معاملاتی در هر جلسه معاملاتی و در کلیه نمادهای اوراق تسهیلات مسکن اعمال شد. به عبارت دیگر در هر جلسه معاملاتی و در کلیه نمادهای اوراق تسهیلات مسکن، هر کد معاملاتی صرفا تا سقف ۹۰ ورقه تسهیلات مسکن مجاز به ورود سفارش خرید و انجام معامله است. بر این اساس متقاضیان باید محدودیت مذکور را در خصوص ورود سفارش‌های خرید و معاملات انجام شده رعایت کنند. در این راستا بهنام محسنی، ناظر بازار فرابورس تاکید کرده است که تخطی از پیام ناظر بازار و ورود سفارش یا خرید بیش از سقف مجاز منجر به ابطال کلیه معاملات صورت گرفته و حذف سفارش‌های ورود یافته شده و موضوع به مرجع رسیدگی به تخلفات ارجاع می شود. از سوی دیگر به عقیده وی متقاضیان خرید بیش از سقف مذکور صرفا پس از تایید بانک مسکن می‌توانند اقدام به ورود سفارش کنند. بر این اساس بود که روز گذشته بازار تسهیلات مسکن هم از رشد ۳/۰ تا ۴/۴ درصدی برخوردار شد، به طوری که اوراق تسهیلات مسکن خرداد ۹۲ به نرخ ۵۶۲ هزار ریال و اوراق تسهیلات تیر ۹۰ به قیمت ۵۷۵هزار ریال معامله شد و در میان صنایع فرابورسی، گروه انبوه‌سازی از توجه فعالان بازار برخوردار شدند تا به این واسطه در میان رکود حاکم بر بازار مسکن، سهام این شرکت مورد اقبال واقع شود.
دراین میان مدیرعامل شرکت کارگزاری سرمایه‌گذاری ملی ایران درگفت و گو با «دنیای اقتصاد»، با اشاره به اجرای اولین روز طرح اطلس تریدینگ در بازار سرمایه، ابراز داشت: اجرای این طرح سبب کاهش شدید حجم معاملات و نقدینگی خواهد شد. مهدی مقدسی یاد‌آور شد: اجرای این طرح یاد‌آور طرحی است که در سال‌های گذشته در مورد نمادهای شرکت سرمایه‌گذاری غدیر و گروه بهمن در بورس تهران به اجرا گذاشته شد که در آن طرح هر کدی به صورت روزانه می‌توانست هزار سهم به فروش رساند.
وی همچنین از تعیین سقف برای اوراق تسهیلات مسکن به عنوان محدودیتی برای انبوه سازان که نیاز به دریافت مقادیر بالایی وام دارند، نام برد.
همچنین مدیر سرمایه‌گذاری شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن تهران نیز طی گفت‌وگویی با «دنیای اقتصاد» از اجرای طرح اطلس تریدینگ به عنوان داروی موقتی در بازار سرمایه نام برد که تنها ممکن است برای مدت کوتاهی منجر به مثبت شدن وضعیت بازار سرمایه شود، بنابراین پس از مدت کوتاهی بازار دوباره به روال قبلی خود یعنی همان رکود باز خواهد گشت.
مهدی شهریاری که علت اصلی کاهش ارزش بازار سرمایه را خروج نقدینگی می‌داند، اتخاذ سیاست‌هایی روشن و شفاف از سوی دولت برای هدایت نقدینگی به بازار سرمایه را ضروری دانست. به گفته وی؛ بودجه ۹۳ دولت و چشم انداز نامناسب شرکت‌ها سبب شده تا سرمایه‌گذاران به این باور برسند که صنایع بورسی مانند سال ۹۲ از رشد چندانی برخوردار نخواهند شد، مساله‌ای که سبب تمایل آن‌ها به خروج از بازار سرمایه شده است.
این کارشناس بازار سرمایه که یکی از راه‌های کنترل تورم در سطح جامعه را به‌کارگیری نقدینگی در تولید می‌داند، تاکید کرد: تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران اقتصادی باید تصمیمات خود را برمبنای ایجاد جذابیت در بازار سرمایه قرار دهند.
وی همچنین درمورد تعیین سقف خرید برای تسهیلات مسکن نیز ابراز کرد: این محدودیت در خرید اوراق تسهیلات مسکن شاید تنها در شهرهای کوچک کارآیی داشته باشد، اما در شهرهای بزرگ که ساخت و ساز از هزینه‌های بالایی برخوردار است، کمکی به این بخش نمی‌کند.
شهریاری پیش‌بینی کرد که این گونه تصمیمات تنها سبب خواهد شد تا نقدینگی از بازار سرمایه خارج و به سمت بازار مسکن سوق داده شود که درصورت وقوع این امر شاهد افزایش رکود در سطح جامعه خواهیم بود.
این گزارش می‌افزاید: همچنین درادامه معاملات روزگذشته بازار فرابورس ایران، در بازار ابزار‌های نوین مالی، داد و ستد ۵۶۹ هزار و ۱۷۰ ورقه اوراق اجاره رایتل بیشترین حجم معاملات را از آن خود کرد.
در بازار ETF، بیشترین حجم معاملات نصیب مبادله ۳۴۰ هزار و ۱۸۱ واحد صندوق قابل معامله سرمایه‌گذاری اطلس به قیمت هر واحد ۹هزار و ۱۱ریال شد. براساس پیام ناظر، نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری اقتصاد نوین، پس از ارائه اطلاعات واقعی، با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف ۵ درصد و همچنین نماد معاملاتی اوراق اجاره شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری امید، پس از پرداخت اجاره بهای سه ماهه اوراق، معامله شد.
ثبت معاملات توافقی نماد معاملاتی شرکت سولیران، پس از برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده صاحبان سهام، بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت و بدون محدودیت حجمی در هر سفارش (بلوک) در سامانه جدید معاملات توافقی امکان پذیر شد. از سوی دیگر، نماد معاملاتی شرکت توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی، به‌دلیل تغییر با اهمیت پیش بینی سود هر سهم سال ۹۳، متوقف شد. همچنین سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد که اسفندماه امسال بخشی از سهام شرکت‌های بازرسی کیفیت و استاندارد، نورد و لوله اهواز، پالایش نفت خوزستان و سرمایه‌گذاری گسترش و توسعه صنعت را در فرابورس عرضه می‌کند.