گروه بورس-همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد اجرای مقررات جدیدی در زمینه معاملات بود که در آن برای نخستین بار برای فروش سرمایه‌گذاران محدودیت تعیین شد.
بورس تهران در سال‌های اخیر تغییرات متعددی را در مقررات شاهد بوده است که البته مقررات روز گذشته بورس تهران در یک دهه اخیر بی‌سابقه بوده است. در حالی که بیشتر کارشناسان بر مشکلات بورس تهران در کشف قیمت تعادلی به دلیل دامنه نوسان اندک و حجم مبنا تاکید داشته و خواهان حذف محدودیت‌های موجود بودند، روز گذشته با تعیین مقررات جدید، محدودیت تازه‌ای برقرار شده است. براین اساس فروشندگان از فروش بیش از ۵۰هزار سهم در ۳ ساعت اول معاملات منع شده و پس از آن در ساعت ۱۲تا ۱۲:۳۰ نیز فروش تنها براساس قیمت پایانی دوره سه ساعته نخست ممکن اعلام شد. امری که در ساعت پایانی به دلیل عدم انطباق قیمت پایانی با آخرین قیمت معاملاتی بازار مشکلات شدیدی را برای فعالان حقیقی و حقوقی ایجاد کرد.
از دیدگاه کارشناسان، مقررات کنونی ضمن آنکه بر تفاوت‌های بورس تهران با دیگر بورس‌های جهان افزوده و عملا بورس تهران را از استانداردهای جهانی دورتر می‌سازد موجب عدم اطمینان بازار نسبت به قیمت سهام و ارتباط آن با ارزش واقعی سهام
می شود. در این شرایط هر چند که هدف اولیه کاهش میزان فروش و تقویت خرید در بازار است، اما در عمل تردید جدی را در میان خریداران ایجاد کرده است؛ زیرا بیشتر خریداران نگران آن هستند که در صورت خرید پر تعداد سهام نتوانند در آینده فروش خود را صورت دهند. در همین حال محدودیت کنونی تاثیر به شدت منفی در مدیریت‌های سبد سهام و حجم معاملات دارد زیرا در عمل تامین وجوه خرید از محل فروش را با تردید مواجه می‌سازد. در این شرایط خریداران با توجه به ریسک موجود در مسیر فروش، از بازار خارج شده و فروشندگان نیز از بازگشت به بازار به دلیل احتمال برخورد با محدودیت فروش و ریسک افت بازار خودداری خواهند کرد؛ این شرایط در آینده به شدت بر حجم معاملات تاثیر می‌گذارد.
در شرایط کنونی کارشناسان بازار انتظار دارند بورس تهران نیز همانند همه بورس‌های جهان به کاهش کارمزدها، افزایش دامنه نوسان یا اجرای دقیق ضوابط رفع گره‌های معاملاتی و حذف حجم مبنا اقدام کرده و شرایط را برای حرکت طبیعی بازار سرمایه پدید آورد. در شرایط رخ داده در بازار سهام، دیروز شاخص به مدد محدودیت فروش و عدم تغییر قیمت در نیم ساعت پایانی با رشد ۱۶/۶۲واحدی مواجه شد و به ۷۹هزار و ۱۵۳ واحد رسید. حجم معاملات نیز در بورس به ۶۹ میلیارد تومان رسید که در مجموع نزدیک به ۲۰۵میلیارد تومان معامله در بازار سهام رخ داد. در بازار دیروز همچنین نگاه‌ها به جلسه عصر دیروز میان مسوولان بورس، مدیران بانک‌ها و وزیر اقتصاد بود تا در این جلسه راهکارهایی برای برون رفت بازار از شرایط کنونی تعریف شود.
روز گذشته در گروه پتروشیمی ایراد‌های شورای نگهبان در مورد لایحه بودجه منتشر شد که هر چند نسخه نهایی ایراد‌ها نیست ولی تبصره ۲۱مربوط به هدفمندی و تعیین قیمت حامل‌های انرژی را در‌برگرفته است. بیشتر کارشناسان در انتظار تصمیم‌گیری مجلس در روز سه‌شنبه هستند تا در نهایت زمینه بازگشایی نمادهای پتروشیمی فراهم شود. در بازار دیروز شایعاتی نیز در مورد احتمال حضور خریدار خارجی برای بلوک ۱۷درصدی هلدینگ خلیج فارس
در بازار مطرح شد.
در گروه خودرویی دیروز ایران خودرو در شرایطی در صف فروش بود که در بازار، خبرهایی مبنی بر اینکه شرکت فرانسوی پژو در سطح گسترده‌ای فعالیت‌های خود را در ایران آغاز خواهد کرد، منتشر شده است.
در نماد مخابرات به دلیل انتشار گزارش پیش‌بینی سود سال آینده شرکت همراه اول، صف خرید پدید آمد.
شرکت ارتباطات سیار ایران برای هر سهم مبلغ
۱۲ هزار و ۶۲۲ ریال عایدی خالص پیش‌بینی کرده که در مقایسه با سال مالی قبل (مبلغ ۱۰ هزار و ۶۵۳ ریال) ۱۸ درصد افزایش داشته و علت افزایش سودآوری را افزایش تعداد مشترکین و ارائه سرویس های جدید اعلام کرده است.
در گروه حمل‌ونقل‌، مدیرعامل کشتیرانی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با بیان اینکه تحریم کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت ملی نفتکش همچنان پابرجاست، گفت: شرایط نسبت به گذشته تغییری نکرده است، اما مباحثی مبنی بر اینکه لغو تحریم کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در دور دوم مذاکرات ایران و ۱+۵ صورت گیرد، مطرح شده است.
در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل اما مردد بود که در آن مقررات جدید روند عادی معاملات را تغییر داد.