گروه بورس- فعالان فرابورسی‌ دیروز هم نظاره‌گر افت بازار بودند و تنها به امید «تسه‌ها» در عرصه باقی ماندند. روز گذشته، بازار رشد ۵ درصدی اوراق تسهیلات مسکن را شاهد بود؛ اگرچه بیم آن می‌رود شرایط موجود به رواج نوسان‌گیری در این نمادها منجر شود، البته قرار است از هفته آینده سقف خرید این اوراق کاهش یابد. براساس اعلام ناظر بازار فرابورس از روز شنبه هفته آینده (۲۶ بهمن ماه ۹۲) محدودیت سقف خرید به میزان حداکثر ۹۰ ورقه برای هر کد معاملاتی در هر جلسه معاملاتی و در کلیه نمادهای اوراق تسهیلات مسکن اعمال می‌گردد. بر این اساس، در هر جلسه معاملاتی و در کلیه نمادهای اوراق تسهیلات مسکن، هر کد معاملاتی، تنها تا سقف ۹۰ ورقه تسهیلات مسکن مجاز به ورود سفارش خرید و انجام معامله است.

در این راستا متقاضیان باید محدودیت یاد شده را در خصوص ورود سفارشات خرید و معاملات انجام شده رعایت کنند و تخطی از پیام ناظر بازار و ورود سفارش یا خرید بیش از سقف مجاز، منجر به ابطال کلیه معاملات صورت گرفته و حذف سفارش‌های ورود یافته شده و موضوع به مرجع رسیدگی به تخلفات ارجاع می‌شود.

براساس اطلاعات منتشرشده، روز گذشته بازار فرابورس، دادوستد بیش از ۶۱ میلیون اوراق بهادار به ارزش حدود ۵۸۶ میلیارد ریال را به ثبت رساند که در جریان این مبادلات آیفکس با کاهش ۱۷ واحدی به رقم ۷۲۱ واحد رسید.

نمادهای دی، مفاخر و شاوان باوجود افت قیمت در رده پربیننده‌های بازار قرار داشتند و نماد میدکو با کاهش قیمت، بیشترین تاثیر را در افت شاخص فرابورس داشت.

نمادهای دی، ثشرق، وگردش و ذوب توانستند به ترتیب با حجم معاملات ۱/۸، ۷/۲، ۹/۱ و ۸/۱ میلیون سهمی بیشترین حجم مبادلات بازار را از آن خود کنند.

این در حالی است که گواهی سپرده انصار با معاملات ۲۰۱ میلیارد ریالی، بیشترین ارزش مبادلات بازار را دارا شد و به دنبال آن اوراق تسهیلات مسکن دی‌ماه ۹۲ اوراق اجاره سامان و صایتل بیشترین ارزش معاملات را به ثبت رساندند.

افزایش ۹۰ درصدی سود خالص فرابورس

شرکت فرابورس ایران طی ۹ ماهه منتهی به ۳۰ آذرماه امسال، حدود ۷۲ درصد از EPS سال مالی ۹۲ را پوشش داد.

به گزارش روابط ‌عمومی فرابورس ایران، رئیس حسابداری این شرکت با اشاره به پوشش ۷۲ درصدی EPS سال مالی ۹۲ گفت: برای اولین بار با سرمایه ۳۰۰ میلیارد ریال، سود هر سهم سال مالی ۹۲ فرابورس بر اساس عملکرد واقعی دوره ۹ ماهه به‌طور خالص پس از کسر مالیات، مبلغ ۶۹۴ ریال پیش بینی شده است.

امید شفیعی با اشاره به پیش‌بینی‌های صورت گرفته قبلی پیرامون سود هر سهم فرابورس یادآور شد: شرکت فرابورس ایران پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی ۹۲ را با سرمایه ۲۰۰ میلیارد ریال در ۲۰اسفند سال گذشته ۴۶۰ ریال، در ۹ مهرماه امسال ۷۸۲ ریال و با سرمایه ۳۰۰ میلیارد ریال ۶۹۴ ریال اعلام کرده است.

وی دلایل تعدیل سود فرابورس را افزایش درآمدهای عملیاتی به دلیل افزایش حجم مبادلات و افزایش کارمزدهای حاصل از آن، تغییر پیش‌بینی هزینه‌های عمومی و اداری عمدتا به‌دلیل عدم جذب کامل پرسنل جدید در سال‌جاری و همچنین عدم محاسبه هزینه پاداش مجمع در سال ۹۲ اعلام کرد.

به گفته رئیس حسابداری فرابورس، هیات‌مدیره این شرکت تصمیم دارد ۲۰ درصد از سود خالص، به ازای هر سهم ۱۳۹ ریال را برای تقسیم بین سهامداران به مجمع عمومی عادی سالیانه سال مالی ۹۲ پیشنهاد کند.

مقایسه پیش‌بینی سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۲ در مقایسه با عملکرد واقعی سال مالی ۹۱، به‌ترتیب ۷۸ درصد افزایش در فروش، درآمد و ارائه خدمات، ۹۵ درصد افزایش سود عملیاتی و ۹۰ درصد افزایش سود خالص پس از کسر مالیات را نشان می‌دهد.