گروه بورس- مجید اسکندری: افت بازار سرمایه در هفته گذشته شرایط جدیدی را پیش روی سرمایه‌گذاران قرار داد؛ به گونه‌ای که برخی سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت، مصلحت را در آن دیدند در صف‌های فروش حاضر شوند و این موضوع، افت بازار را تشدید کرد، این در حالی است که هنوز هم سرمایه‌گذاران بنیادی، علاقه خود به حضور در بازار را حفظ کرده‌اند. برطرف شدن برخی ابهامات موجود با توجه به پایان بررسی بودجه سال آینده، تکلیف صنایع تاثیرگذار بورس را مشخص کرد و بر این اساس شرکت کارگزاری تدبیرگران فردا در سی‌ودومین نظرسنجی از فعالان بازار سرمایه نخست به معرفی صنایعی پرداخته است که پیش‌بینی می‌شود در سال آینده از پتانسیل بالایی برای رشد برخوردار باشند.

از میان حاضران در نظرسنجی یادشده، ۳۰ درصد فعالان، صنعت بانکداری را پرپتانسیل‌ترین صنعت بازار معرفی کرده‌اند.

در این میان ۱۸ درصد صنعت خودرو را برگزیده‌اند و ۱۳ درصد فعالان نیز تمایل خود را به صنعت انفورماتیک ابراز کرده‌اند.

در این میان با توجه به مسائل پیرامون صنعت پالایشگاهی، این صنعت تنها توانسته است نظر ۸ درصد از حاضران در نظرسنجی را به خود جلب کند و به عنوان چهارمین صنعت پرپتانسیل در سال آینده قرار گیرد.

براساس نظرسنجی انجام شده نوسانات شدید هفته‌های اخیر موجب شد ۱۱ درصد از حاضران، خروج از بازار را برگزینند، در حالی که ۱۹ درصد، ورود به بازار را توصیه می‌کنند و همچنان ۷۰ درصد فعالان، معتقد به نگهداری سهام خود هستند.

به دلیل مشخص شدن تکلیف هدفمندی یارانه‌ها، حقوق دولتی معادن و نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، کارشناسان بازار برای هفته جاری نیز افت شاخص را پیش‌بینی کرده‌اند.

در همین حال ۴۲ درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی نیز از این پیش‌بینی پیروی کرده‌اند. از سوی دیگر ۳۵ درصد بر این باورند که شاخص بازار محدوده ۲ درصد مثبت تا ۲ درصد منفی را خواهد پیمود. در بررسی صنایع پربازده در بازه یک ماهه، ۳۳ درصد حاضران در نظرسنجی صنعت بانکداری را مناسب تشخیص داده‌اند و ۲۰ درصد نیز سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو را برای یک ماهه پیش‌رو توصیه کرده‌اند. در این میان ۱۵ درصد به صنعت انفورماتیک تمایل نشان داده‌اند و ۱۳ درصد فعالان دو صنعت پالایشگاه و پتروشیمی را گزینه مناسب سرمایه‌گذاری معرفی کرده‌اند. در میان شرکت‌های منتخب فعالان حاضر در نظرسنجی، سهام شرکت‌های ایران خودرو، بانک پاسارگاد، پالایشگاه بندرعباس، تجارت الکترونیک پارسیان، مخابرات ایران، بانک ملت و ذوب‌آهن به عنوان سهام پیشنهادی برای سرمایه‌گذاری یک ماهه انتخاب شده‌اند. از سوی دیگر، فعالان بازار با توجه به مصوبات اخیر مجلس کاهش یا خروج از سهام شرکت‌های پتروشیمی زاگرس، پتروشیمی پردیس، نفت و گاز پارسیان و سرمایه‌گذاری غدیر را به دیگران توصیه کرده‌اند.

تمایل به حفظ سهام باوجود افت بازار