گروه بورس- هدیه لطفی: توقف لیدرهای پتروشیمی بزرگ‌ترین و بی‌سابقه‌ترین افت شاخص فرابورس را رقم زد، به طوری که در اولین روز کاری هفته شاخص آیفکس با ۳۳ واحد کاهش به محدوده ۷۳۸ واحدی سقوط کرد. پس از ماه‌ها انتظار درخصوص تصمیم‌گیری برای نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، سرانجام نمایندگان مجلس به افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها رای دادند که این تصمیم برای فعالان بازار سرمایه چندان خوشایند نبود؛ به طوری که این خبر صنعت پتروشیمی و سایر صنایع بورسی را به شدت تحت تاثیر قرار داد و منجر به افت شدید شاخص‌های بازار سرمایه در روز چهارشنبه گذشته شد، اما این جریان نه تنها در روند معاملاتی روز گذشته ادامه داشت، بلکه به کل بازار نیز سرایت کرده و گروه‌هایی که هیچ تاثیری از این موضوع نداشتند را با افت همراه کرد. در پی این اتفاق مسوولان بازار سرمایه تصمیم به توقف تمام نمادهای صنعت پتروشیمی گرفتند تا به این ترتیب فرصتی برای بازگشت تعادل به بازار فراهم شود.

در این میان بازار فرابورس نیز از جریانات پیش آمده بی‌نصیب نماند و بزرگ‌ترین افت شاخص آیفکس در طول تاریخ فعالیت این بازار رقم خورد؛ در جریان معاملات روز گذشته آیفکس با ۳۳ واحد افت معادل ۴/۴ درصد به کانال ۷۳۸ واحدی بازگشت که نمادهای مارون، جم، میدکو و زاگرس بیشترین نقش را در این زمینه بر عهده داشتند.

همچنین در پایان معاملات روز گذشته ۳۸/۷۷ میلیون ورقه سهم به ارزش ۲/۴۹۹ میلیارد ریال در ۲۳ هزار و ۴۵۴ نوبت مبادله شد که بیشترین حجم معاملات به داد‌و‌ستد ۸/۱۱ میلیون برگه حق تقدم بیمه آرمان اختصاص داشت و بیشترین ارزش معاملات نیز به پالایش نفت لاوان با مبادلات ۳۷/۳۱ میلیارد ریال تعلق گرفت.

سهام شرکت صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود بیشترین رشد قیمت را داشت و در عین حال بیشترین کاهش قیمت نصیب شرکت‌های شهرسازی و خانه‌سازی باغمیشه، کویر‌تایر، صنایع فولاد آلیاژی یزد، سرمایه‌گذاری توسعه و عمران کرمان، مجتمع معادن مس تکنار، قند شیروان قوچان و بجنورد و همکاران سیستم شد.

از سوی دیگر در بازار ETF، بیشترین حجم معاملات به داد‌و‌ستد ۲۴/۱ میلیون واحد صندوق قابل معامله اطلس به ارزش ۷۳/۱۱ میلیارد ریال اختصاص داشت و در بازار اوراق با درآمد ثابت نیز ۴۰ هزار و ۷۰۰ برگه اجاره رایتل دست‌به‌دست شد. هر برگه ۵ میلیون ریالی اوراق تسهیلات مسکن نیز در بازه قیمتی ۴۷۶ الی ۵۸۸ هزار ریال شد.

عرضه بلوک ایران دوچرخ در بازار سوم

افزون بر این، رئیس اداره عملیات فرابورس اعلام کرد که ۹/۴۹ میلیون سهم از سهام شرکت ایران دوچرخ به صورت یکجا و به قیمت پایه هر سهم ۲۳۰۰ریال در بازار سوم عرضه می‌شود.

بهنام محسنی خاطر‌نشان کرد: ارزش این بلوک ۹/۱۱۴ میلیارد ریال بوده و به قیمت پایه هر سهم ۲۳۰۰ریال از طریق بازار سوم فرابورس عرضه می‌شود.

درج شرکت جدید در بازار پایه

به استناد تبصره «ب» ماده ۹۹ قانون برنامه پنجم توسعه و موافقت کمیته عرضه شرکت فرابورس ایران، شرکت سرمایه‌گذاری نیروگاهی از تاریخ ۱۵بهمن به عنوان یکصد و پنجاه و هفتمین نماد معاملاتی در فهرست نرخ‌های بازار پایه درج شد.

فعالیت شرکت سرمایه‌گذاری نیروگاهی ایران در حوزه واسطه‌های مالی است.