بازار ضعیف و کم حجم
گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد تداوم ضعف و کم انگیزگی معامله‌گران بود؛ امری که به کاهش 53/0 درصدی شاخص کل منجر شد.
در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که معامله‌گران به دلیل تداوم ابهامات موجود در مورد لایحه بودجه همچنان با جو انتظار مواجه بودند. امری که معاملات بسیار ضعیفی را در شروع بازار رقم زده و اکثر نمادهای بازار در ساعت اول معاملات با افت قیمت چشمگیری مواجه شدند. در کنار ضعف عمومی بازار انتشار شایعاتی در مورد اینکه ایران خودرو از واگذاری سهام بانک پارسیان منصرف شده است نیز به افت گروه خودرویی منجر شد اما این شایعه تکذیب شد.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو دیروز در گفت‌وگو با «سنا» از تصمیم قطعی این شرکت برای واگذاری بلوک ۳۳ درصدی بانک پارسیان تا پایان سال خبر داد و گفت: خریدارانی برای خرید بلوک به‌طور جدی با ایران خودرو مذاکره کرده‌اند.
هاشم یکه زارع افزود: ایران خودرو از مدت‌ها پیش به دنبال فروش بلوک ۳۳ درصدی بانک پارسیان بوده که این معامله تاکنون انجام نشده، اما این بار ایران خودرو مصمم است تا قبل از پایان سال جاری این معامله انجام شود.
وی در ادامه افزود: تاکنون چند خریدار برای خرید بلوک اعلام آمادگی کرده‌اند که هماهنگی‌های لازم نیز در این خصوص انجام شده است. با انتشار این گفت‌و‌گو شرایط گروه خودرویی اندکی بهتر شد و قیمت‌ها افزایش یافت.
در بازار دیروز مجلس شورای اسلامی در مسیر بررسی لایحه بودجه بار دیگر با تصویب‌بندی بر قیمت برق افزود. براساس مصوبه مجلس «وزارت نیرو موظف است علاوه‌بر دریافت بهای برق به ازای هر کیلووات ساعت برق فروخته شده مبلغ ۳۰ ریال به عنوان عوارض برق در قبوض مربوطه درج و از مشترکان برق به استثنای مشترکان خانگی روستایی و چاه‌های کشاورزی دریافت نماید. وجوه حاصله به حساب شرکت توانیر نزد خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود. منابع مذکور به عنوان درآمد شرکت‌های ذی‌ربط
محسوب نمی‌شود.»
در بازار دیروز در گروه شیمیایی نماد «کف» پس از نزدیک به سه سال بازگشایی شد. نماد «کف» که از ابتدای اسفند ماه ۱۳۸۹متوقف شده بود دیروز با نرخ ۵هزار و ۵۱۸ریال بازگشایی شد. شرکت کف در آخرین گزارش ارسالی خود سود ۵۰۵ ریالی را برای هر سهم سال مالی ۹۲ همراه با پوشش ۶۲ درصدی این مبلغ طی دوره ۹ ماهه اعلام کرد. این مجموعه بورسی همچنین طبق درخواست سازمان بورس پیرامون روابط سهامداران و معاملات درون گروهی شرکت نیز اطلاع‌رسانی کرد تا ابهامات موجود در این خصوص نیز مرتفع شود.
در گروه پتروشیمی با اوج گیری سرمای هوا بار دیگر از میزان خوراک مجتمع‌های پتروشیمی گازی به میزان زیادی کاسته شده است. در حالی که در هفته گذشته گاز تحویلی به مجتمع‌های پتروشیمی عموما به سطح عادی بازگشته بود.
در این گروه همچنین سقف نوسان مجاز هفت محصول در بورس کالا افزایش یافت. بورس کالا در اطلاعیه‌ای، سقف دامنه نوسان مجاز قیمت ۷ محصول شامل محصولات گروه پلی‌پروپیلن گروه نساجی، کوپلیمرهای پلی‌پروپیلن (گرید لوله)، انواع پلی‌اتیلن سنگین اکستروژن (گرید لوله)، گروه پلی استایرن انبساطی، جوش شیرین، دی اتیل هگزانول و منومر وینیل استات را از ۵ درصد به ۱۰ درصد افزایش داد.
در گروه سیمانی، حضور یک هیات عالی‌رتبه اقتصادی فرانسوی در تهران با مذاکراتی میان گروه فارس و خوزستان و لافارژ صورت گرفته است.
در مدت اقامت این گروه در ایران قرار است سرمایه‌گذاران فرانسوی با مقامات ارشد کشور از جمله وزیر صنعت، معدن و تجارت و وزیر نفت دیدار و مذاکره کنند. در گروه حمل‌و‌نقل، شرکت حمل‌ونقل‌ بین‌المللی خلیج فارس برای هر سهم درسال مالی ۹۲ مبلغ ۱۰۰ ریال زیان خالص پیش‌بینی کرده که در مقایسه با اطلاعیه قبلی (مبلغ ۵۲ ریال زیان) افزایش ۹۲ درصدی داشته است.
در مجموع بازار دیروز بازاری منفی بود که در آن شاخص با افت ۴۴۱واحدی به ۸۳هزار و ۱۶۵واحد رسید. ارزش کل معاملات نیز در بورس و فرابورس به ۴۰۰میلیارد تومان رسید.