گروه بورس_ مسعود‌رضا طاهری: دیروز هم شاخص بازار فرابورس با افزایش بیش از ۳۱ واحدی روزمثبت دیگری را برای این بازار به ارمغان آورد. شاخص از ۸۱۷ واحد نیز بالاتر رفت و بیش از ۱۰۰ میلیون سهم به ارزش بیش از ۱۶۱۴ میلیارد ریال در این بازار داد‌و‌ستد شد. روز گذشته در بازار فرابورس نمادهای مارون، جم، میدکو، زاگرس، شتران، ذوب و شاوان به ترتیب از ۷۹/۶ تا ۴۳/۱ واحد تاثیر بیشترین اثر را در بالا رفتن شاخص بازار فرابورس بر عهده داشتند. این مجموعه عمدتا متاثر از خبرهای مثبت درخصوص نرخ خوراک پتروشیمی‌ها است. شنیده‌ها حاکی از آن است که مجلس به دولت اجازه داده تا نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها را بر اساس بازدهی سرمایه در صنعت مشخص کند. بر این اساس مجلس درصدد است تا نرخ بازدهی حداقل۲۵ درصدی را در تعیین نرخ خوراک برای مجتمع‌های پتروشیمی لحاظ کند. بر این اساس گفته شده که تنها در صورتی این بازدهی برای صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی قابل حصول است که نرخ هر متر‌مکعب خوراک گازی حداکثر تا ۵ سنت تعیین شود. از منظر برخی از تحلیلگران ظاهرا اطلاعات برخی از تصمیم‌سازان در این خصوص با آنچه در پی آن برای دریافت هزینه‌های فروش گاز دولتی هستند، همخوانی ندارد.

رئیس سازمان بورس، اوراق بهادار نیز در نشست خبری اخیر خود اعلام کرد که نرخ خوراک بر اساس دو اصل حفظ مزیت‌های رقابتی در منطقه و حمایت از سرمایه‌گذاران صورت خواهد گرفت. البته تا زمان تصویب قیمت نهایی برای خوراک‌ها بازار امکان نوسان قیمت سهام در این مجموعه را خواهد داشت.

دیروز در بازار فرابورس برای بیش از ۷۹۲هزار سهم از نماد شاوان (پالایش نفت لاوان) با نرخ ۲۵ هزار و ۵۸۵ریال صف خرید تشکیل شد و عملا بیشترین تقاضا را متوجه خود کرد. در عین حال ۶۵ هزار اوراق تسهیلات مسکن برای سر رسید دی ماه ۹۲ بیشترین صف فروش را با نرخ ۶۳ هزار و ۵۷۰ تومان به خود اختصاص داد. اوراق تسهیلات مسکن در این روزها مرتبا با افت ۵ درصدی روبه‌رو هستند که بر اساس پیش‌بینی‌ها انتظار می‌رود تعادل قیمتی در این اوراق به مرور ایجاد شود. در مقابل بیشترین افزایش قیمت به میزان ۵ درصد به نماد خفناور (مهندسی صنعتی روان فناور) اختصاص یافت. همچنین بیشترین ارزش و حجم معامله در بازار دیروز فرابورس به معامله بیش از ۱۹ میلیون سهم از نماد زاگرس به ارزش بیشتر از ۵۷۳ میلیارد ریال اختصاص یافت.

در بین اوراق مربوط به ابزارهای نوین مالی نماد ماهان ۲ (اوراق اجاره ۳ ماهه با نرخ ۲۰درصدی ماهان) صدر نشین معاملات این اوراق بود که با معامله ۲۹ هزار و ۶۶۰ برگه بیش از ۲۹ میلیارد ریال را در فرابورس جابه‌جا کرد.

پیام‌های ناظر

دیروز نماد معاملاتی شرکت بازرگانی و تولیدی مرجان کار (کمرجان۱)، به دلیل ارائه اطلاعات واقعی متوقف شد. در مقابل نماد معاملاتی حق‌تقدم خرید سهام شرکت سرمایه‌گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان (سهامی عام) در نماد سدبیرح۱ باز شد. همچنین نماد آرمانح۱ برای معامله بیش از ۴۱۹ میلیون حق‌تقدم استفاده نشده شرکت بیمه آرمان (سهامی عام) باز شد.

در عین حال دیروز خبر رسید که روز چهارشنبه ۱۶بهمن تعداد یک میلیون و ۷۵۰هزار سهم معادل ۳۵ درصد (سی و پنج درصد) از سهام شرکت مدیریت طراحی و احداث صنایع تکاپو (سهامی خاص) متعلق به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، در بازار سوم فرابورس ایران عرضه می‌شود.

روز یکشنبه ۱۳بهمن نیز ۲۰ درصد از سهام شرکت پتروشیمی سلمان فارسی (سهامی خاص) متعلق به شرکت ملی صنایع پتروشیمی، در بازار سوم فرابورس ایران عرضه می‌شود.

همچنین با توجه به اتمام مدت اعتبار اوراق گواهی حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن بهمن‌ماه سال ۱۳۸۹ در نماد معاملاتی تسه۸۹۱۱، در روز سه‌شنبه هفته آینده، نماد معاملاتی مذکور بسته می‌شود. از روز شنبه نیز ثبت معاملات توافقی نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری ساختمانی نظام مهندسی ایران (ثنظام۱)، پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام، باز می‌شود.