گروه بورس- روز گذشته فرابورس ایران در پی معامله 183میلیون و 215 هزار برگه سهم به ارزش یک هزار و 520میلیارد و 263 میلیون ریال از افت 80/25 واحد برخوردار شد. بر این اساس آیفکس فعالیت خود را در هفتمین روز از بهمن‌ماه با عدد 60/754 واحدی به پایان رساند.

در این میان شرکت‌های پتروشیمی مارون، جم، میدکو، زاگرس، پالایش نفت تهران و لاوان و ذوب‌آهن اصفهان با معاملات منفی خود بیشترین تاثیر را در کاهش شاخص داشتند. در میان شرکت‌های فرابورسی تنها دو سهم توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی و افرانت از بیشترین افزایش قیمت برخوردار بودند. اما هر ورقه امتیاز تسهیلات مسکن در این بازار، دیروز با 5درصد کاهش بین 620 تا 700هزار ریال معامله شد.
در این میان در بازار ابزار‌های نوین مالی، معامله 77هزارو 70 ورقه اجاره مپنا بیشترین حجم معاملات را کسب کرد و پس از آن داد‌و‌ستد71هزار و 845 ورقه گواهی سپرده انصار و 61هزار و 710برگه اجاره رایتل به ترتیب در رده‌های بعدی قرار گرفتند.
براساس پیام ناظر روز گذشته، نماد معاملاتی شرکت‌های مهندسی صنعتی روان فن‌آور و صنعتی دریایی ایران، پس از ارائه اطلاعات معامله شدند. در همین حال نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری ارزش آفرینان، برای برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام و همچنین نماد معاملاتی اوراق گواهی سپرده بانک انصار، به‌منظور پرداخت سود علی الحساب ماهانه اوراق در9بهمن ماه، متوقف شدند. همچنین دیروز بلوک 89/13 درصدی اوراق مشارکت شهرداری شیراز به همان قیمت پایه هر ورقه یک میلیون و 290هزار ریال در بازار ابزار‌های نوین مالی فرابورس به فروش رفت.
بازگشایی نماد صدرا در فرابورس
بنابر اعلام پیام ناظر بازار فرابورس ایران، نماد معاملاتی شرکت صنعتی دریایی ایران (خصدرا)، پس از ارائه اطلاعات واقعی بازگشایی شد. نماد معاملاتی شرکت صنعتی دریایی ایران که از روز 14 آبان‌ماه به علت مجمع عادی به‌طور فوق‌العاده متوقف شده بود از دیروز پس از ارائه گزارش عملکرد 9 ماهه و همچنین معرفی نمایندگان اعضای هیات‌ مدیره به جریان معاملات بازگشت.
پذیره‌نویسی سهام موسسه عسکریه
یک روزه به اتمام رسید
دیروز همچنین پذیره‌نویسی سهام موسسه مالی و اعتباری عسکریه در اولین روز انجام شد.
به گزارش روابط عمومی موسسه مالی و اعتباری عسکریه، با استناد به مصوبه مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت مالی و اعتباری عسکریه سهامی عام و مجوز 22مرداد ماه بانک مرکزی و مجوز سوم مهر ماه امسال سازمان بورس و اوراق بهادار، مقررشد سرمایه شرکت از مبلغ یک هزار و500 میلیارد ریال، به سه هزارمیلیارد ریال افزایش یابد.
در مهلت تعیین شده جهت استفاده از حق تقدم خرید سهام، تعداد یک میلیارد و472 میلیون و37 هزار و 567 سهم از سهام جدید توسط سهامداران شرکت پذیره‌نویسی شد.
با توجه به انقضای مهلت استفاده از حق تقدم مذکور و به‌منظور تحقق افزایش سرمایه، تعداد 27 میلیون و962 هزار و433 سهم یک هزار ریالی استفاده نشده سهامداران برای پذیره‌نویسی عمومی با مجوز اداره ثبت شرکت‌ها از هفتم بهمن ماه از طریق اعلام در روزنامه‌‌های کثیرالانتشار برای فروش عرضه شد که در همان روز همه آن از طریق شرکت فرابورس به فروش رسید.
با این حساب، سرمایه موسسه مالی و اعتباری عسکریه به سقف مورد نظر بانک مرکزی به مبلغ سه هزار میلیارد ریال رسید.