گروه بورس- مجید اسکندری: بازار سرمایه در هفته گذشته روزهای خوبی را تجربه نکرد و بروز چند عامل موجب شد جو منفی بر بازار حاکم شود؛ اگرچه شفاف‌سازی از سوی مقامات ارشد از جمله وزیر امور اقتصادی و دارایی و توصیه وی به سهامداران برای پرهیز از شایعات، سرمایه‌گذاران را دلگرم کرد.
شرکت کارگزاری تدبیرگران فردا با انجام یک نظرسنجی از میان ۸۰ سرمایه‌گذار حقوقی شامل شرکت‌های کارگزاری، سبدگردان، مشاور سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاری، بانک، بیمه و... به برررسی وضعیت جاری و آتی بازار پرداخته است.
۳۴ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی هیجانات سرمایه‌گذاران اعم از حقوقی و حقیقی که منجر به فروش سهام شده است را مهم‌ترین دلیل افت بازار در هفته گذشته می‌دانند. در همین حال انتشار شایعات مربوط به تغییر مدیران ارشد بازار یکی از دلایلی بود که به روند منفی بازار دامن زد، ۲۱ درصد از شرکت‌کنندگان، این شایعات را دلیل اصلی افت بازار می‌دانند. در همین حال انتشار گزارش‌های ۹ ماهه شرکت‌ها نیز بخشی از دلایل افت بازار عنوان شده که به تایید ۱۳ درصد حاضران در نظرسنجی رسیده است. از سوی دیگر ۲۸ درصد حاضران دلایل دیگری از جمله عرضه‌های سنگین سازمان خصوصی‌سازی، انتقال برخی نمادها از فرابورس به بازار پایه، ابهامات در مورد نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و بودجه و رشد شدید بازار در ۶ ماه گذشته را برای افت بازار عنوان کرده‌اند.
اما در پیش‌بینی وضعیت بازار در هفته جاری مشارکت‌کنندگان در انتظار بازاری متعادل به سر می‌برند، البته تعادلی که بیشتر میل به کاهش دارد. به عبارت دیگر ۴۴ درصد از نظرسنجی انجام شده، بازار را متعادل منفی و ۲۰ درصد، متعادل رو به مثبت پیش‌بینی کرده‌اند. اگرچه ۲۸ درصد نیز بر این باورند که به دلیل افت بازار در هفته گذشته بازار در هفته جاری متعادل خواهد بود و احتمال رشد شاخص نیز وجود دارد. بررسی تدبیرگران فردا حاکی از آن است که ۶۲ درصد فعالان بازار بر این باورند که شاخص بورس تا پایان سال در محدوده ۸۰ تا ۹۰ هزار باقی خواهد ماند. در همین حال ۳۱ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی انتظار دارند شاخص تا پایان سال از ۹۰ تا ۱۰۰ هزار واحد و ۷ درصد معتقدند بین ۷۰ تا ۸۰ هزار در نوسان خواهد بود. از آنجا که فعالان بازار همواره در پی خرید سهام مناسب هستند، پیشنهاد خرید سهام پربازده به سرمایه‌گذاران می‌تواند مورد توجه واقع شود. در این میان ۳۳ درصد از حاضران در نظرسنجی، سهام بانکی، ۲۴ درصد سهام پتروشیمی، ۱۰ درصد سهام خودرو، ۸ درصد سهام تجهیزات، ۶ درصد سهام پالایشگاهی، ۵ درصد سهام فلزات اساسی را صنایع مناسب برای ورود در فاصله زمانی یک ماهه توصیه کرده‌اند. در همین حال با توجه به گزارش‌های ۹ ماهه شرکت‌ها و کاهش قیمت سهام، کارشناسان خرید سهام شرکت‌های هلدینگ خلیج فارس، بانک پاسارگاد، مپنا، ذوب‌آهن اصفهان، ایران خودرو، بانک تجارت، پالایشگاه بندرعباس و گروه بهمن را در فاصله زمانی یک ماهه مناسب ارزیابی کرده‌اند.

پیش‌بینی تعادل بازار سرمایه در هفته پیش‌رو

پیش‌بینی تعادل بازار سرمایه در هفته پیش‌رو

پیش‌بینی تعادل بازار سرمایه در هفته پیش‌رو