گروه بورس- مجید اسکندری: بازار فرابورس آخرین روز کاری هفته جاری را با روندی منفی پشت سر نهاد و به این ترتیب همانند بورس، فعالان خود را در انتظار برگشت بازار باقی گذاشت.
روز گذشته افت ۳۰/۱۷ واحدی شاخص فرابورس، رقم ۸۰۳ واحد را پیش‌روی فعالان بازار نمایان ساخت که این حاصل دادوستد بیش از ۱۳۵ میلیون اوراق بهادار به ارزش حدود ۷۱۷ میلیارد ریال در ۲۰ هزار و ۱۰۷ دفعه معاملاتی بود.
دیروز توجه فعالان بازار همچنان به نمادهای پتروشیمی معطوف بود اگرچه این نمادها نیز از روند منفی بازار پیروی کردند. در این میان، دی، جم، خراسان، شاوان و زاگرس جزو نمادهای پربیننده بازار بودند که با افت قیمت همراه شدند.
اما باوجود روند منفی نمادهای فرابورس، اوراق تسهیلات مسکن، همچنان با رونق و افزایش قیمت روبه‌رو بودند.
براساس آمارهای منتشرشده از سوی فرابورس، دیروز این بازار شاهد معامله بلوکی «مارون» بود که طی آن ۴۰۰ میلیون سهم این شرکت به ارزش تقریبی ۸۹ میلیارد ریال دادوستد شد و بیشترین ارزش معاملات بازار را از آن خود کرد. «توریل» و «صپارس» نیز هر کدام با ارزش معاملات ۴۵ و ۴۰ میلیارد ریالی در رتبه‌های بعدی جای گرفتند.
در همین حال بیشترین حجم معاملات نیز پس از «مارون» به «دی» و «توریل» تعلق گرفت به گونه‌ای که حجم معاملات این دو نماد به ۶/۷ و ۵ میلیون سهم بالغ شد.
در بازار دیروز فرابورس اوراق تسهیلات مسکن همچنان برترین تقاضاهای بازار را تشکیل دادند و برترین عرضه‌ها نیز در نمادهای کرمان، ثتران، ثباغ و مفاخر شکل گرفت.
اصلاح نحوه انجام معاملات فرابورس
براساس اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه، هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در جلسه اخیر خود، دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات در فرابورس ایران را اصلاح کرد.
این اصلاحات در فصل‌های ۱۷، ۱۸ و ۲۲ این دستورالعمل صورت گرفته که به ترتیب مربوط به پذیره‌نویسی اوراق بهادار در بازار سوم، شرایط معاملات دست دوم در بازار ابزارهای نوین مالی و عرضه اوراق تامین مالی در بازار ابزارهای نوین مالی است.
عرضه پتروشیمی سلمان فارسی
مدیریت بازار فرابورس با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد، قرار است روز یکشنبه ۱۳ بهمن‌ماه جاری تعداد ۱۶۰ میلیون سهم معادل ۲۰ درصد از سهام شرکت پتروشیمی سلمان فارسی (سهامی خاص) متعلق به شرکت ملی صنایع پتروشیمی با قیمت پایه کل ۳۰۴ میلیارد و ۳۲۰ میلیون ریال به صورت یکجا و نقد یا نقد و اقساط در بازار سوم فرابورس عرضه شود.