گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران پس از نزدیک به 4هزار واحد نوسان در روزهای یکشنبه و دوشنبه دیروز شرایط آرامی را تجربه کرد که در آن شاخص کل 26/10واحد افت را تجربه کرد.
در حالی که بازار در خلال دو روز گذشته با نوسان‌های شدیدی مواجه شد دیروز آرامشی نسبی را شاهد بود که در آن معامله‌گران در انتظار تحولات آتی موثر بر بازار بودند. در بازار دیروز در کنار تحولات مثبت سیاسی معامله‌گران در انتظار اعلام عرضه اولیه بودند. امری که احتمالا در هفته آینده با عرضه سهام هلدینگ دارویی تیپیکو محقق خواهد شد.
در همین حال دیروز اعلام شد که فولاد هرمزگان نیز به زودی روی تابلو خواهد رفت. فولاد هرمزگان جدیدترین واحد تولید فولاد کشور به شمار می‌رود که در زیرمجموعه فولاد مبارکه قرار دارد.
در این رابطه مدیر پذیرش فرابورس گفت: شرکت فولاد هرمزگان جنوب از شرکت‌های زیرمجموعه فولاد مبارکه پس از احراز تمامی شرایط پذیرش از ۲۳ دی‌ماه در فهرست نرخ‌های فرابورس درج
شده است.
در همین حال دیروز اعلام شد روز دوم بهمن ماه امسال، سازمان خصوصی سازی به وکالت از وزارت امور اقتصادی و دارایی ۵ درصد از سهام پست بانک را به صورت عمده غیرمدیریتی در بورس اوراق بهادار عرضه می‌کند.بر اساس اطلاعیه معاونت بازار، وزارت امور اقتصادی و دارایی ۲۸ میلیون و ۵۷ هزار و ۱۵۰ سهم از سهام پست بانک را روز دوم بهمن در بازار اول بورس اوراق بهادار
می‌فروشد.
این تعداد از سهام به صورت یکجا و نقد یا نقد و اقساط (۴۰ درصد نقد و مابقی اقساط)، با قیمت پایه هر سهم ۱۱ هزار و ۹۱۹ ریال واگذار می‌شود.البته حداکثر مهلت پرداخت حصه نقدی ۲۰ روز کاری از تاریخ مشخص شدن برنده رقابت اعلام شده است. همچنین قیمت پایه، قیمت پایانی روز قبل از عرضه به اضافه ۱۵ درصد، به شرط آنکه از ۱۱ هزار و ۹۱۹ ریال کمتر نباشد خواهد بود. در بازار دیروز در شروع معاملات همچنان نمادهای بازار پایه با صف فروش مواجه بودند، هر چند که از شدت صف‌های فروش کاسته شده در گروه خودرویی تعدیل منفی سایپا دیزل دیروز گروه خودرویی را دچار تردید کرد. «خکاوه» گزارش اخیر را با تعدیل منفی ۹۳ درصدی به بازار ارائه داده و علت را کاهش تولید و فروش به دلیل رکود بازار و افزایش هزینه‌های مالی شرکت و هزینه تسعیر ارز تا پایان سال اعلام کرده است.
در گروه پتروشیمی نماد هلدینگ خلیج فارس متوقف شد. این توقف همزمان با انتشار آگهی فروش پتروشیمی پارس از سوی ساتا انجام شد که می‌تواند نقش موثری در شفاف‌سازی ارزش دارایی‌های فارس داشته باشد. انتظار می‌رود این مزایده با استقبال سرمایه‌گذاران عمده مواجه شود. ارزیابی‌های اولیه ارزش بالایی را برای این بلوک نشان
می‌دهد.
پتروشیمی پارس یکی از عظیم‌ترین واحدهای تفکیک گاز منطقه خاورمیانه به شمار می‌رود.در گروه پتروشیمی دیروز گزارش ۹ ماهه خارک رشد ۲۸درصدی سود شرکت را نشان داد. انتشار این گزارش وضعیت مثبتی را در نمادهای پتروشیمی برجای
گذاشت.
در همین حال دیروز همچنان روند مخالفت وزارت نفت با خصوصی‌سازی در این وزارتخانه ادامه داشت. رئیس امور مجامع شرکت ملی گاز ایران از تاکید وزیر نفت برای خروج پالایشگاه‌های گازی از لیست واگذاری خبر داد و گفت: این موضوع در کمیته مشترک میان وزارت نفت و سازمان خصوصی‌سازی، در حال پیگیری است.
ناصر آبگون در گفت و گو با «شانا»، با اعلام اینکه آنچه براساس قانون در رابطه با اجرای اصل ٤٤ به شرکت گاز ابلاغ شده است موظف به پیگیری می‌دانیم، اظهار کرد: وزیر نفت نظراتی درخصوص برخی از واگذاری‌ها در صنعت نفت داشت که در ٢ گزارش مکتوب به وزیر اقتصاد ارائه کرد و پس از آن نیز در کمیته مشترکی میان سازمان خصوصی‌سازی و معاونت برنامه‌ریزی وزارت نفت، نحوه واگذاری شرکت‌ها در حال بررسی است.
وی افزود: شرکت انتقال گاز، سال‌های قبل در لیست واگذاری‌ها بوده که به دلیل نقش اصلی آن در انتقال گاز (برای مصارف داخلی و صادراتی)، از حساسیت بالایی برخوردار است و وزیر نفت موافق واگذاری این شرکت نیست. وی اظهار کرد: در میان شرکت‌های زیرمجموعه گاز، تنها شرکت خدمات غیرصنعتی گاز ایران سال ٩١ در فرابورس عرضه شد و به فروش رسید.
در گروه معدنی دیروز کمیسیون تلفیق با تصویب بخشی از لایحه بودجه شرایط پیچیده‌ای را برای بخش معدن تعیین کرد.
به گفته کاتب یکی از اعضای کمیسیون تلفیق مقرر شد استخراج‌کنندگان سنگ‌آهن که بیش از ۳۰ درصد سود داشته باشند، بهره مالکانه پرداخت کنند، به همین خاطر مقرر شد که ۳۰ درصد از ارزش فروش کنسانتره سنگ‌آهن را به عنوان حق انتفاع پرداخت کنند.
توقف دسته‌جمعی اوراق حق‌تقدم تسهیلات مسکن
تمامی اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس ایران به منظور ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا متوقف شدند.
به ‌دنبال مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار در خصوص افزایش سقف تسهیلات خرید و ساخت مسکن و افزایش تقاضا برای خرید این تسهیلات، اداره عملیات بازار فرابورس به منظور ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا تمامی نمادهای معاملاتی اوراق حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن را متوقف کرد.
پس از افزایش سقف وام مسکن به سطح ۳۵ میلیون تومان، تقاضا برای خرید اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس افزایش یافت که این امر منجر به تشکیل صف خرید برای این نمادها شد، اما در این میان یکسری افراد نوسان‌گیر و سفته‌باز با خرید اوراق و نفروختن آن به منظور کسب سود بیشتر مانع از خریداری اوراق توسط افراد عادی و نیازمندی شدند که خواستار دریافت وام مسکن بودند. به این ترتیب اداره عملیات بازار فرابورس تصمیم به توقف تمامی نمادهای «تسه» گرفت تا در جلسه‌ای که قرار است با مسوولان وزارت مسکن، بانک مسکن و مدیران بازار سرمایه برگزار ‌شود، راهکاری برای این امر اتخاذ شود. به احتمال زیاد نمادهای «تسه» امروز بازگشایی خواهند شد.
در مجموع بازار دیروز بازاری آرام بدون تحول خاصی بود که در آن شاخص با کاهش ۱۰واحدی به ۸۷هزار و ۱۰۲واحد رسید. ارزش معاملات نیز دیروز به ۶۶۷میلیارد تومان بالغ شد.