گروه بورس- مجید اسکندری: سرخ‌پوشی دسته‌جمعی نمادهای فرابورس در دومین روز کاری بازار در هفته جاری همزمان با افت شدید بورس، اگرچه اتفاقی ناخوشایند برای هر دو بازار به شمار می‌رفت، اما شاید بتواند اندکی از هیجان حاکم بر این بازارها را که پیش از این از سوی برخی طبیعی قلمداد می‌شد، بکاهد.

بازار فرابورس، روز گذشته با ۲۹ واحد افت شاخص همراه شد که این افت معادل کاهش ۴۱/۳ درصدی شاخص این بازار بود.
دیروز این بازار دادوستد بیش از ۱۲۴ میلیون اوراق بهادار را به ارزش حدود ۲۵۹۰ میلیارد ریال در ۲۷ هزار و ۹۴۱ دفعه ثبت کرد که بر اثر این معاملات آیفکس به رقم ۸۲۱ واحد رسید. براساس اطلاعات منتشر شده، روز گذشته تنها برخی اوراق تسهیلات مسکن توانستند از رشد قیمت برخوردار شوند و بقیه نمادهای حاضر در بازار، به کاهش قیمت دچار شدند. نمادهای دی، جم، وگردش، خراسان، حسینا، ثباغ و شاوان باوجود افت قیمت جزو نمادهای پربیننده بازار بودند.
براساس این گزارش نماد «حسینا» روز گذشته با ارزش معاملاتی ۱۶۹ میلیارد ریالی بیشترین ارزش معاملات بازار را به خود اختصاص داد. پس از این نماد «شاوان» و «شتران» به ترتیب باارزش مبادلات ۶۵ و ۵۶ میلیارد ریالی در جایگاه دوم و سوم قرار گرفتند. این در حالی بود که «صایتل» نیز ارزش مبادلاتی ۱۵۶۰ میلیارد ریالی را به ثبت رساند.
بیشترین حجم معاملات بازار نیز به «ذوب» اختصاص یافت که شاهد مبادله حدود ۱۰ میلیون سهم خود بود. نمادهای «دی» و آس‌پ نیز به ترتیب دادوستد ۲/۹ و ۶/۶ میلیون سهمی خود را شاهد بودند.
بیشترین افزایش قیمت در معاملات دیروز فرابورس از آن «مفاخر» شد که توانست ۹۸/۴ درصد رشد را تجربه کند.
در همین حال بیشتر اوراق تسهیلات مسکن، با رشد ۵ درصدی قیمت روبه‌رو شدند.
استقبال از پذیره‌نویسی اوراق اجاره رایتل
به دنبال آغاز پذیره‌نویسی اوراق اجاره رایتل در بازار سوم فرابورس، یک میلیون و ۵۶۰ هزار ورقه به ارزش یک هزار و ۵۶۰ میلیارد ریال پذیره‌نویسی شد و بیشترین ارزش معاملات دیروز نیز به این نماد تعلق یافت.
به گزارش روابط‌عمومی فرابورس ایران، پذیره‌نویسی تعداد ۳ میلیون اوراق اجاره از سوی شرکت واسط مالی اردیبهشت یکم به منظور تأمین مالی شرکت خدمات ارتباطی رایتل و با قیمت اسمی هر ورقه یک میلیون ریال در نماد معاملاتی صایتل از دیروز آغاز شد و این اوراق با نرخ اجاره‌بهای ۲۰درصد سالانه به مدت ۷ روز کاری از طریق کارگزاری‌های عضو فرابورس پذیره‌نویسی خواهد شد.
در جریان بازار دیروز، نمادهای معاملاتی شرکت سبحان دارو و حق تقدم خرید سهام این شرکت پس از ارائه اطلاعات شفاف‌سازی، نمادهای معاملاتی شرکت زرین معدن آسیا و حق تقدم خرید سهام آن پس از برگزاری مجمع عمومی و نماد معاملاتی شرکت توسعه بازرگانی آهن و فولاد میلاد بازگشایی شد.
از سوی دیگر نماد معاملاتی شرکت ایتالران به منظور برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام و نماد معاملاتی شرکت فرآورده‌های غذایی و قند چهارمحال به‌دلیل دریافت اطلاعات مبنی بر تعدیل با اهمیت پیش بینی سود هر سهم سال مالی ۹۲ متوقف شدند.