گروه بورس- هدیه لطفی: روند نزولی شاخص فرابورس که از ابتدای هفته جاری آغاز شده بود، نه تنها روز گذشته متوقف نشد، بلکه با شدت بیشتری دنبال شد؛ به طوری که در نهایت شاخص آیفکس با ۱۰ واحد افت به محدوده ۸۴۸ واحدی عقبگرد کرد. در جریان معاملات روز گذشته که با سقوط ۲ درصدی شاخص فرابورس همراه شد، نمادهای پتروشیمی و پالایشگاهی بیشترین نقش را ایفا کردند، به طوری که پتروشیمی جم، مارون، زاگرس و همچنین دو پالایشگاه لاوان و تهران بیشترین تاثیر منفی را بر آیفکس داشتند؛ این روزها انتشار اخبار ضد و نقیض درباره نرخ خوراک گاز پتروشیمی‌ها به بالاترین حد خود رسیده است آخرین اخبار منتشر شده حکایت از موافقت کمیسیون صنایع با قیمت ۱۵ سنت برای خوراک گازی پتروشیمی‌ها دارد. سیدمحمد بیاتیان دبیر دوم کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ظهر روز گذشته در گفت گو با خبرگزاری شانا درباره آخرین اخبار از مصوبات این کمیسیون اظهار کرد: چندی پیش بهای ۱۸ سنت برای خوراک پتروشیمی‌ها در این کمیسیون تصویب شد که با بررسی دوباره در کمیسیون نهایتا اعضا تصمیم گرفتند قیمت ۱۵ سنت را برای خوراک گازی پتروشیمی‌ها تصویب کنند.

این در حالی است که به‌رغم افت شاخص، حجم و ارزش کل معاملات فرابورس به مدد معاملات پرحجم اوراق و همچنین عرضه اولیه سهام «مفاخر» با رشد چشمگیری روبه‌رو شد؛ به طوری که در پایان معاملات روز گذشته دادوستد بیش از ۱۸۱ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش یک هزار و ۴۴۰ میلیارد ریال به ثبت رسید که ۵۹۰ میلیارد ریال از این رقم به ارزش معاملات اوراق اجاره چادرملو و گواهی سپرده انصار تعلق داشت و حدود ۵۰ میلیارد ریال نیز مربوط به معاملات نماد تازه‌وارد «مفاخر» بود؛ روز گذشته به‌دنبال عرضه اولیه سهام شرکت توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی در بازار دوم فرابورس، هر سهم این شرکت ۲۹۵۰ ریال کشف قیمت شد. در جریان عرضه اولیه ۱۷ میلیون سهم از سهام شرکت توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی که معادل ۱۰ درصد از سهام این شرکت است، هر سهم ۲۹۵۰ ریال قیمت خورد و ارزشی معادل ۵۰ میلیارد ریال به خود اختصاص داد. شرکت توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی که با نماد «مفاخر» و به عنوان پنجاه و نهمین شرکت به بازار سهام فرابورس پیوسته است، در سال ۱۳۷۶ تاسیس شده و تولید، تامین و بهره‌برداری انواع سخت‌افزار، نرم‌افزار و تجهیزات الکترونیکی و رایانه‌ای مورد مصرف در انواع فعالیت‌های اداری، تجاری، خدماتی، تولیدی، مالی و بانکی از جمله موضوعات فعالیت این شرکت هستند.

افزون بر این بیشترین حجم معاملات دیروز نیز به تغییر مالکیت ۶/۳۲ میلیون سهم بانک گردشگری به ارزش ۴۲/۷۱ میلیارد ریال و ۹۴/۱۵ میلیون سهم صنایع پتروشیمی زنجان به ارزش ۱۱/۵۳ میلیارد ریال اختصاص یافت. گروه فن‌آوا، توسعه خدمات دریایی و بندری سینا، مهندسی صنعتی روان فن‌آوربازرگانی آینده‌سازان بهشت پارس و مجتمع صنایع و معادن احیا سپاهان نمادهای سبزپوش بازار بودند که با ۵ درصد افزایش قیمت مواجه شدند. این در حالی است که حق تقدم پخش البرز، نیروسرمایه و پالایش نفت لاوان بیشترین کاهش قیمت را به نام خود ثبت کردند.

بر اساس این گزارش هر برگ ۵ میلیون ریالی امتیاز تسهیلات مسکن بهمن ۸۹ با ۶۴/۳ درصد افزایش به قیمت ۳۷۲ هزار و ۲۹۰ ریال رسید و امتیاز تسهیلات مسکن مرداد ۹۰ نیز با بیشترین کاهش به نرخ ۳۷۱ هزار و ۳۰ ریال معامله شد. در بازار ETF نیز به نقل و انتقال ۱۸۰ هزار و ۹۰۳ واحد صندوق قابل معامله آساس تعلق داشت.

افزون بر این نمادهای معاملاتی شرکت زرین معدن آسیا و حق تقدم خرید سهام این شرکت و نیز شرکت سرمایه‌گذاری مسکن شمال‌غرب به‌منظور برگزاری مجمع، در پایان معاملات روز گذشته متوقف شدند.