روزی برای عرضه 50 درصد سهام شاوان

گروه بورس- دومین روز هفته در فرابورس با افت تقریبی ۱۳واحدی شاخص این بازار همراه شد و به این ترتیب، آیفکس در سطح ۶۰/۸۶۶ واحد بسته شد. ارزش معاملات دیروز در این بازار ۵/۹۷۷ میلیارد ریال بود که در ازای آن بیش از ۱۳۳ میلیون برگه اوراق بهادار مورد دادوستد قرار گرفت. دیروز تاثیر‌گذار‌ترین نمادها بر شاخص کل این بازار عمدتا از گروه‌های پتروشیمی و پالایشگاهی بودند به نحوی که نماد پتروشیمی مارون و پتروشیمی جم به ترتیب در راس منفی‌کنندگان شاخص با ۶۷/۳ واحد و ۸۶/۲ واحد کاهش بودند.

در این رده‌بندی همچنین نماد پالایش نفت لاوان و پالایش نفت تهران در مرتبه‌های بعدی تاثیر منفی بر شاخص این بازار قرار گرفتند. میدکو (هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه) و خراسان (شرکت پتروشیمی خراسان ) و همچنین شپاس (نفت پاسارگاد) نیز با تاثیر منفی به افت رقم شاخص بازار دامن زدند. در این میان نمادهای وگردش، حسینا، پخش و دتولید تاثیرات مثبتی را بر شاخص داشتند که البته این تاثیرات نتوانست رقم کل شاخص را مثبت کند.

شایعه نرخ ۱۸ سنتی برای هر متر مکعب گاز پتروشیمی‌ها که بحث روز کمیسیون تلفیق و محافل کارشناسی است همچنان موجبات نگرانی برای سهامداران پتروشیمی‌ها و بر‌خی پالایشگاه‌ها را فراهم آورده، به طوری که نرخ سهام در این نمادها کاهش داشته است.

روز گذشته بیشترین ارزش معامله به اوراق مشارکت ۳ ماهه ۲۰درصدی بوتان اختصاص یافت که با داد‌و‌ستد ۱۳۹ هزار برگه اوراق، ۱۳۹ میلیارد ریال ارزش را ثبت کرد. نماد ثتران نیز در این رده در جایگاه دوم ایستاد و بیش از ۱۹ میلیون برگه سهم آن بیش از ۷۹ میلیارد ریال ارزش را به ثبت رساند. نماد شرکت سرمایه‌گذاری مسکن تهران البته جایگاه دوم بیشترین حجم معامله را به خود اختصاص داد.

همچنین دیروز در بازار فرابورس نماد بانک گردشگری با معامله ۲۳ میلیون و ۷۷۷هزار سهم بیشترین حجم معامله را از آن خود کرد. همچنین در جریان بازار دیروز فرابورس بیش از ۵ میلیون سهم با نرخ ۲۴ هزار و ۴۲۸ ریال از نماد حسینا صف خرید شد. در عین حال نماد توریل در سطح قیمتی ۹۵۷۳ ریال با حجم ۵/۲ میلیون سهم صف فروش داشت.

بازار امروز نیز منتظر عرضه ۵۰ درصد سهام پالایش نفت لاوان است.

امروز دوشنبه ۵۰ درصد به علاوه یک سهم از کل سهام شرکت پالایش نفت لاوان (سهامی عام) متعلق به سازمان تامین اجتماعی و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران بابت رد دیون دولت در بازار دوم فرابورس عرضه می‌شود. تقریبا دو هفته است که بازار منتظر این عرضه است و این در حالی است که بازار همچنان در تب و تاب تعیین نرخ خوراک قرار دارد.

دیروز نماد معاملاتی اوراق مشارکت شرکت هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (ومدکو۱۱)، پس از پرداخت سود علی‌الحساب ماهانه اوراق، بازگشایی شد. همچنین نماد معاملاتی تسه۸۹۱۰ با توجه به اتمام مدت اعتبار اوراق گواهی حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن دی ماه سال ۱۳۸۹ بسته شد. ناظر بازار همچنین خبر داد که معادل ۱۰ درصد از سهام شرکت توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی (سهامی عام) برای اولین بار پس از پذیرش در بازار دوم فرابورس در نماد مفاخر۱ عرضه می‌شود. ناظر بازار امروز دوباره خبر توقف نماد معاملاتی شرکت لیزینگ ایرانیان (وایران۱) را از روز چهارشنبه منتشر کرد بنابراین گزارش با توجه به انتقال از بازار اول فرابورس به بازار معاملاتی شرکت بورس اوراق بهادار تهران، این نماد در پایان جلسه معاملاتی روز چهارشنبه متوقف می‌شود.

آغاز پذیره‌نویسی صندوق قابل معامله سپهر اندیشه نوین

همچنین مدیر عامل کارگزاری تامین سرمایه نوین از آغاز پذیره‌نویسی صندوق قابل معامله سپهر اندیشه نوین، خبر داد. به گزارش موج مدیر‌عامل کارگزاری تامین سرمایه نوین یادآور شد: صندوق قابل معامله سپهر اندیشه نوین که از روز یکشنبه تا روز چهارشنبه عرضه آن ادامه دارد، نخستین صندوق بورسی از نوع صندوق‌های مختلط با حجم ١٠٠٠ میلیارد ریال است.

بلوک ۵/۵ درصدی بیمه آرمان روانه بازار پایه می‌شود

شرکت کیسون ۵۵/۵ درصد از سهام بیمه آرمان را به قیمت پایه هر سهم ۲۲۰۰ ریال، چهارشنبه ۱۸دی ماه به صورت یکجا و نقد در بازار پایه فرابورس عرضه می‌کند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه(سنا) و به نقل از فرابورس، شرکت بین‌المللی سرمایه‌گذاری ایرانیان به وکالت از شرکت کیسون، ۶۶ میلیون و ۶۰۰ هزار سهم معادل ۵۵/۵ درصد از سهام بیمه آرمان را به صورت یکجا و نقد طبق رویه تسویه پایاپای چهارشنبه ۱۸ دی‌ماه روانه بازار پایه می‌کند.