گروه بنگاه‌ها- همایش یک روزه راه‌اندازی و توسعه معاملات بازار برق در بورس انرژی ایران، در کارگزاری بانک پاسارگاد برگزار شد. در این مراسم حاجی‌حسینی، مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک پاسارگاد هدف از برگزاری این همایش را راه‌اندازی و توسعه معاملات بازار برق بیان کرد.
همچنین در ادامه جلسه پرسش و پاسخی درباره صنعت نیروگاهی در بازار سرمایه که به شفافیت این صنعت کمک می‌کند با حضور مدیرعامل فرابورس و مدیرعامل بورس انرژی برگزار شد.
مدیرعامل فرابورس گفت: بورس انرژی به عنوان یک مکمل در کنار بازار سهام می‌تواند نقش‌آفرینی مهمی برای کشف قیمت محصول و شفاف سازی وضعیت صورت‌های مالی داشته باشد.
هامونی با اشاره به اینکه بسیاری از صنایع ما محصول خود را در یک بازار متشکل و نظام‌مند عرضه نمی‌کنند گفت: این یکی از ریسک‌های صنعت نیروگاهی است.
بر همین اساس در عرضه اولیه نیروگاه عسلویه مپنا نیز این دغدغه‌ها وجود داشت که با حل آن درصدد عرضه اولیه هستیم.
هامونی ادامه داد: با معامله برق در بورس انرژی کمکی به کشف قیمت این محصول شده که در فرآیند قیمت‌گذاری سهام این نیروگاه‌ها در بازار سرمایه موثر خواهد بود.
مدیرعامل بورس انرژی نیز گفت: در حوزه تولید برق خلأهایی داریم که ناشی از کم توجهی به اقتصاد برق است.
حسینی ادامه داد: در گذشته خوراک را به صورت یارانه‌ای به نیروگاه‌های دولتی می‌دادیم که به مرور این نیروگاه‌ها واگذار شده یا درحال واگذاری است. توجه به این نکته که قیمت برق تولیدی را شفاف سازی کنیم ضروری است تا کسانی که قصد دارند در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند بدانند که آینده این صنعت چگونه است که متاسفانه در این بخش غفلت شده
است.
حسینی اشاره داشت: البته مقرراتی در این زمینه وجود دارد، مثلا وزارت نیرو مکلف شده تا آخر برنامه پنجم بخشی از برق مصارف بزرگ را از طریق قراردادهای مستقیم یا از طریق بورس تامین کند تا از این طریق یک شفاف‌سازی صورت گیرد. اما تا به امروز که سه سال از آن برنامه می‌گذرد اقدام مناسبی انجام نشده است که ما به دنبال این امر هستیم.
وی با اشاره به اینکه دو هدف عمده در این صنعت وجود دارد گفت: اولین هدف آن است که در حوزه صنعت تولید برق فرآیندی را ایجاد کنیم که از طریق آن قیمت برق در یک بازار متعادل کشف شود تا صاحبان سرمایه که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری هستند و همچنین مدیران این صنعت تشویق
شوند.
هدف عمده دیگر این است که از طریق بازار سرمایه به بحث تامین مالی این صنعت نیز کمک شود. زیرا دولت منع شده که نیروگاه ایجاد کند و اگر بخش خصوصی هم سود آوری و امیدی در این صنعت نداشته باشد عملا تولید جدیدی وجود نخواهد داشت که مشکلی در صنعت برق است.
حسینی با اشاره به اینکه ۳۸ نیروگاه آماده واگذاری است گفت: مقدمه واگذاری این نیروگاه‌ها منوط به اقتصاد تولید برق است که در حال حاضر بحث سرمایه گذاری در نیروگاه با استقبال چندانی روبه رو نیست که این امر مستلزم این است که از لحاظ اقتصادی طوری چارت بندی شود که برای سرمایه‌گذاران منفعت اقتصادی داشته باشد.