مجوز فعالیت چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله در فرابورس صادر شد. فعالیت چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله در فرابورس در شرایطی آغاز شد که به دلیل استقبال سرمایه‌گذاران در مرحله پذیره‌نویسی سقف مجوز واحدهای صادر شده برای صندوق تکمیل شد و منجر به اعطای مجوز افزایش سقف تا یک‌صد میلیون واحد سرمایه‌گذاری به تقاضای صندوق شد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه (سنا)، بهنام چاوشی، رییس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس با اعلام خبر فوق گفت: در ششم مهرماه امسال برای اولین بار امکان معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار ثانویه، با طراحی و راه‌اندازی نوع جدیدی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری (ETF) فراهم شد. صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (در بورس یا فرابورس) از ساختار ETF‌های موجود در دنیا الگوبرداری شده و در طراحی آنها علاوه بر ارتقا در سرعت انجام محاسبات خالص ارزش دارایی‌های (NAV) صندوق‌های سرمایه‌گذاری (حداکثر ۲ دقیقه یکبار)، بستر مناسبی برای بهره‌برداری فعالان حرفه‌ای بازار سرمایه از پتانسیل مناسب مدیریت صندوق‌های سرمایه‌گذاری توسط سبدگردان‌ها فراهم شد.
چاوشی گفت: در حال حاضر واحدهای سه صندوق سرمایه‌گذاری با نماد آسام (با مدیریت شرکت مشاور و سبدگردان آرمان آتی) و نماد کاریس (با مدیریت شرکت سبدگردان کاریزما) و نماد آساس (با مدیریت شرکت سبدگردان آسمان) در فرابورس معامله می‌شوند.
وی افزود: به‌طور متوسط ارزش روز معاملات هر یک از صندوق‌های مذکور بیش از ۵/۲ میلیارد ریال بوده است که برای آغاز به کار این ابزار جدید رقم قابل قبولی محسوب می‌شود. همچنین فعالیت شرکت تامین سرمایه سپهر و شرکت تامین سرمایه آرمان در صندوق‌های مذکور به عنوان بازارگردان و مشارکت‌کننده مجاز(AuthorizedParticipant) منجر شده که در طول فعالیت صندوق‌های مذکور، انحراف قیمت بازار از NAV صندوق‌های سرمایه‌گذاری در حداقل ممکن باشد و این موضوع روی نمودار روند قیمت و معاملات وNAV صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله نمایان است.
چاوشی با اشاره به اینکه این سه صندوق توانسته‌اند تعداد بیش از ۲۷۰۰ سرمایه‌گذار حقیقی و حقوقی را جذب کنند، خاطرنشان کرد: این سرمایه‌گذاران با هدف کوتاه‌مدت یا بلند‌مدت اقدام به سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری کرده‌اند.