گروه بورس- مسعودرضا طاهری: افزایش 4/2 واحد به شاخص بازار فرابورس در معاملات روز یکشنبه موجب شد تا رقم این شاخص به 4/867 برسد. بر این اساس در این روز بیش از 150 میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش بیش از 1223 میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت؛ ضمن اینکه اعلام شد برای تقریبا دو هفته دیگر تامین اجتماعی و شرکت پالایش و پخش نیمی از سهام «شاوان» را عرضه خواهند کرد.
نماد پتروشیمی جم، پالایش نفت لاوان، پتروشیمی زاگرس و پالایش نفت تهران بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص این بازار در روز یکشنبه داشتند؛ ضمن اینکه نمادهای پتروشیمی مارون، تامین مواد اولیه فولاد صبانور و بانک دی روند افزایشی شاخص را با تاثیر منفی خود کند کردند.
در روز یکشنبه با معامله بیش از ۲۰میلیون سهم از واحدهای معاملاتی ETF توسعه اندوخته آینده با نماد اطلس ارزش معامله این صندوق از ۲۰۱ میلیارد ریال فراتر رفت و به این ترتیب این نماد عنوان بیشترین ارزش معامله را به خود اختصاص داد.
رتبه بعدی بیشترین ارزش معامله را نیز اوراق اجاره ۳ ماهه با نرخ ۲۰ درصدی ماهان ۲ با معامله بیش از ۹۶ هزار برگه به ارزش تقریبا ۹۶ میلیارد ریال به خود اختصاص داد.
در بازار فرابورس همچنین نماد بانک دی با داد و ستد بیش از ۲۴ میلیون برگه سهم بالاترین حجم معامله را برای خود رقم زد. در این میان نماد اطلس نیز حایز رتبه دوم شد.
صندوق‌های سرمایه‌گذاری در شرایطی که برخی از روند افزایشی بازار سرمایه اظهار نگرانی می‌کنند، به مرور با استقبال اغلب افرادی روبه‌رو می‌شوند که سابقه سپرده‌گذاری در بانک‌ها داشته و ریسک‌پذیری به مراتب کمتری از سهامداران بازار سهام دارند. در بازار روز یکشنبه فرابورس همچنین بیش از ۱۰ میلیون نماد حسینا (شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا) با قیمت ۱۶ هزار و ۵۳۷ ریال با صف خرید مواجه شد و در راس برترین تقاضاها قرار گرفت. ۱۸ میلیون سهم از نماد سرامیک البرز نیز با نرخ ۲۴۷۸ ریال در راس صفوف فروش قرار گرفت که با تقاضای فوری مواجه شده و ضمن انجام معامله جایگاه دومین را در بین صف برترین تقاضا هم به خود اختصاص داد.
ناظر بازار نیز تمامی معاملات انجام شده نماد معاملاتی شرکت بیمه ما (وما۱) را باطل کرد. برای روز دوشنبه ۱۶ دی ماه نیز مقرر شد تا ۵۰ درصد به علاوه یک سهم از کل سهام شرکت پالایش نفت لاوان (سهامی عام) متعلق به سازمان تامین اجتماعی و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران عرضه شود. همچنین قرار است امروز سه‌شنبه معادل ۲۴/۳ درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری پارس آریان به صورت بلوکی واگذار شود. همچنین اعلام شد که سهامداران می‌توانند روز چهارشنبه مورخ ۱۱دی منتظر عرضه ۳۰ درصد از سهام شرکت عمران و مسکن‌سازان منطقه شرق متعلق به شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، باشند.