گروه بورس - مسعود‌رضا طاهری: بازار فرابورس دیروز همپای بازار سهام شاهد افزایش شاخص بود. رقم شاخص این بازار دیروز رکورد 905 واحد را نیز پشت سر گذاشت و در نهایت اندکی بالاتر از رقم 904 واحد بسته شد. در این سطح شاخص نسبت به روز یکشنبه 13 واحد افزایش را ثبت کرد. روز گذشته ارزش کل معاملات نیز از 227 میلیارد تومان فراتر رفت.
با این مبلغ، بیش از ۲۷۹ میلیون برگه اوراق بهادار معامله شد. دیروز ارزش بازار فرابورس در بازار اول و دوم از ۷۵ هزار میلیارد تومان گذر کرد.
پتروشیمی مارون با بیشترین درصد تاثیر‌گذاری مثبت بر شاخص این بازار در راس قرار گرفت. این نماد به تنهایی ۱۴/۶ واحد بر شاخص آیفکس افزود. دیروز در این بازار پالایش نفت لاوان نیز با تاثیر ۰۲/۲ واحدی بر شاخص در رده دوم قرار گرفت. نماد‌های میدکو و کنور نیز رده‌های بعدی تاثیر مثبت را بر شاخص ثبت کردند. در عین حال بیشترین تاثیر‌های منفی را نماد شتران و شراز در این بازار برجای نهادند.
بازار آیفکس دیروز شاهد معامله بیش از ۱۷ میلیون سهم از پتروشیمی جم به ارزش بیش از ۴۰۰ میلیارد ریال بود. این سهم عملابیشترین ارزش معامله را در بازار دیروز به خود اختصاص داد. بیشترین حجم معامله نیز به نماد ذوب (سهامی ذوب‌آهن اصفهان) اختصاص یافت. ۵۲ میلیون سهم این شرکت دیروز مورد معامله قرار گرفت.
در بازار دیروز فرابورس بیش از ۵۷۰ هزار سهم نماد شاوان (پالایش نفت لاوان )در قیمت ۳۲ هزارو ۶۲۸ ریال صف خرید داشت. در عین حال ۱۸۷ هزار سهم نماد ثشرق (سرمایه‌گذاری شمال شرق) با نرخ ۳۳۶۷ ریال در صف فروش قرار داشت.
در این بین، همچنین اعلام شد که از روز شنبه آینده زمان انجام برخی معاملات تغییر می‌کند. بنا براین گزارش ،از روز شنبه مورخ ۳۰ آذر جدول زمانی انجام معاملات در بازار پایه عادی فرابورس ایران به شرح ذیل تغییر می‌یابد: ۱- پیش گشایش: از ساعت ۸:۳۰ الی ۹:۰۰ - حراج تک قیمتی راس ساعت ۹:۰۰ ۲- حراج پیوسته: از ساعت ۰۹:۰۰ الی ۱۲:۰۰ ۳- پیش گشایش: از ساعت ۱۲:۰۰ الی ۱۲:۳۰. حراج تک‌قیمتی راس ساعت ۱۲:۳۰ همچنین خبر‌ها حکایت از آن دارد که شرکت بین‌المللی سرمایه‌گذاری ایرانیان (سهامی عام) به وکالت از شرکت کیسون (سهامی عام) در نظر دارد ۵۷/۲ درصد از سهام شرکت بیمه آرمان (سهامی عام) را روز چهارشنبه مورخ ۲۷ آذر ماه به فروش برساند.در این روز همچنین ۱۰ درصد از سهام شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا (سهامی عام) برای اولین بار پس از پذیرش در بازار دوم فرابورس ایران در نماد حسینا۱ عرضه خواهد شد.
نماد معاملاتی اوراق اجاره شرکت واسط مالی مرداد و نماد معاملاتی اوراق مشارکت شهرداری دزفول نیز روز گذشته جهت پرداخت اجاره بهای سه ماهه اوراق بسته شدند.
همچنین دیروز ۱۷ درصد از سهام مدیریتی غیرکنترلی شرکت بازرگانی و صنعتی آینده سازان بهشت پارس (سهامی عام)، در نماد معاملاتی آینده ۴ به‌طور یکجا و شرایطی با قیمت پایه هر سهم ۵،۵۰۰ ریال عرضه شد.
همچنین ۴۹ میلیون واحد سرمایه گذاری عادی قابل معامله صندوق سرمایه‌گذاری توسعه اندوخته آینده در نماد معاملاتی اطلس۱، از طریق بازار سوم فرابورس ایران پذیره‌نویسی شد.
صنایع غذایی مینو شرق، نماد ۸۴ فرابورس
شرکت صنایع غذایی مینو شرق به‌عنوان هشتاد‌و‌چهارمین نماد معاملاتی و سی‌و‌دومین شرکت در بازار دوم در فهرست فرابورس ایران درج شد.
شرکت صنایع غذایی مینو شرق پس از احراز تمامی شرایط پذیرش با نماد معاملاتی «غمینو» به جمع نرخ‌های فرابورس اضافه شد که این شرکت در گروه محصولات غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر و زیرگروه تولید کاکائو، شکلات و شرینی‌جات قرار می‌گیرد.