گروه بورس- مجید اسکندری: بازار فرابورس، همچنان در حال رشد است و فعالان این بازار در حال ثبت رکوردهای جدید هستند. روز گذشته این بازار بار دیگر با رشد 4/21 واحدی شاخص کل، روند صعودی را طی کرد و سهامداران نظاره‌گر دادوستد بیش از 141 میلیون سهم به ارزش 1455 میلیارد ریال در 25 هزار و 888 دفعه معاملاتی بودند که این معاملات رقم 891 واحد را برای آیفکس به ثبت رساند.
در بازار روز گذشته فرابورس نمادهای دی، جم، خراسان، شاوان، ذوب، ثتران و شتران جزو نمادهای پربیننده بازار بودند. در همین حال نمادهای ذوب، زاگرس و دی به ترتیب با ارزش معاملات 140، 83 و 58 میلیارد ریالی در رده برترین‌های ارزش معاملات قرار گرفتند.
همچنین بیشترین حجم معاملات از آن نمادهای ذوب، دی و ثشرق شد که به ترتیب با حجم معاملات ۳۱، ۲۴ و ۹ میلیون سهم ظاهر شدند. براساس اطلاعات منتشرشده نمادهای کشرق، شاوان و زنگان هر کدام با ۵ درصد رشد، بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند و پس از این سه نماد، نمادهای ثتران، فزرین، ذوب و کمرجان هر کدام با ۹۹/۴ درصد رشد قیمت در معاملات دیروز حضور یافتند. از سوی دیگر در حالی که نمادهای شاوان، ذوب و سبزوار در صدر تقاضاها قرار داشتند، بیشترین عرضه‌ها در نمادهای شراز، خراسان و میدکو ثبت شد. به گزارش روابط عمومی فرابورس در مبادلات اوراق با درآمد ثابت، بیشترین حجم معاملات به خرید و فروش ۵۰۶ هزار و ۸۳۰ برگه اجاره مپنا تعلق داشت و اوراق تسهیلات مسکن نیز با نوسانات اندکی در حدود ۳۶۰ هزار ریال مبادله شد. در بازار ETF هم ۷۵۵ هزار و ۵۱۸ واحد صندوق قابل معامله کاریس به ارزش حدود ۱۰ میلیارد ریال و ۶۸۸ هزار و ۶۶۰ واحد صندوق قابل معامله آسام به ارزش بیش از ۱/۸ میلیون ریال معامله شد.
۹ نماد فرابورسی متوقف شدند
نماد‌های پترول، دهدشت، کازرو، ممسنی، شلرد، زنجان، جهرم، داراب و فسا در معاملات روز گذشته فرابورس برای ارایه گزارش‌های شفاف‌سازی متوقف شدند.
رییس اداره نظارت بر ناشران فرابورسی سازمان بورس و اوراق بهادار با اعلام توقف ۹ نماد در بازار فرابورس گفت: این نمادها با توجه به افزایش قیمت در چند هفته اخیر، متوقف شده‌اند. علی بیک‌زاده ادامه داد: بدیهی است نماد این شرکت‌ها پس از ارایه اطلاعات شفاف‌سازی دوباره بازگشایی خواهند شد.
رییس اداره نظارت بر ناشران فرابورسی در‌خصوص علت توقف این نمادها خاطرنشان کرد: این شرکت‌ها اغلب به صورت پروژه‌ای، وارد چرخه فرابورس شده‌اند و هنوز به بهره‌برداری نرسیده‌اند به این ترتیب افزایش قیمت سهام این شرکت‌ها باید همراه با مدارک کافی باشد. به همین دلیل، این نماد‌ها تا ارایه اطلاعات شفاف‌سازی متوقف خواهند بود.