گروه بنگاه‌ها- مدیرعامل شرکت افرانت گفت: بازار سرمایه کشور هنوز پتانسیل‌های صنعت IT را نمی‌شناسد. دکتر فریدون قاسم‌زاده با اشاره به اینکه اکنون شرکت‌های IT در بورس پیشرو هستند، افزود: در حال حاضر در میان پنج شرکت اول جهان از نظر ارزش بازار شرکت‌های گوگل، مایکروسافت و فیس‌بوک قرار دارند.
وی با تاکید بر ضرورت حضور شرکت‌های IT در بازار سرمایه ایران اضافه کرد: 10 سال پیش در میان 5 شرکت اول جهان از نظر ارزش بازار غالبا شرکت‌های نفتی و سرمایه‌گذاری بودند، ولی اکنون شرکت‌های IT پیشرو هستند.
وی تصریح کرد: از ۳۰ شرکت برتر از نظر ارزش بازار امروز ۱۱ شرکت از صنعت IT حضور دارند و این درحالی است که بازار سرمایه در کشور ما هنوز با این صنعت بیگانه است.
دکتر قاسم زاده گفت: روزی که افرانت با دومیلیون سهم وارد فرابورس شد، ارزش هر سهم آن ۸۲۰ تومان و ارزش شرکت ۱۶ میلیارد تومان بود و اکنون پس از گذشت دو سال، ارزش شرکت با رسیدن به ۵۰ میلیارد تومان نزدیک به سه برابر شده است.
وی افزود: افرانت در سال گذشته ۷۵ درصد و در سال‌جاری ۱۵ درصد سود توزیع و ۱۰۰ درصد سهام جایزه ارایه کرده است. این به این معنی است که سهامداران افرانت به ازای هر قطعه سهم خود، در سال جاری یک سهم جایزه کسب کرده‌اند که به زودی با طی مراحل رسمی در اختیار ایشان قرار می گیرد.
به گفته وی، افرانت در فروردین سال‌جاری از نظر شاخص‌های اعلامی و رتبه‌بندی اعلام شده در میان ۵۰ شرکت برتر فرابورس قرار گرفته است.
دکتر قاسم‌زاده در بازار سرمایه دو نکته را حایز اهمیت عنوان کرد و گفت: «اول اینکه اگر سهم شرکتی بالا می‌رود، یعنی محصول آن شرکت مورد استقبال مردم است و دوم اینکه سهام شرکت‌ها در صنعت IT براساس انتظارات آینده معامله می‌شود. بنابراین پهنای باند، فرهنگ کاربر، اینترنت و خدمات تجارت الکترونیکی در ایران در حال رشد سریع است. پدیده Big Data در کشور ما نیز در حال شکل‌گیری است که این حجم انبوه اطلاعات باید در دیتاسنترها میزبانیشود.
وی افزود: در حال حاضر افرانت برای ورود به بورس به دنبال جذب سرمایه‌گذار جدید و افزایش سرمایه و توسعه است که امیدواریم به زودی این امر محقق شود. مدیرعامل افرانت اظهار امیدواری کرد که به دنبال آشنایی بیشتر دست‌اندرکاران صنعت IT با بازار سرمایه و سرمایه‌گذاران با این صنعت، حداقل ۱۰ شرکت برتر IT جدید در بازار سرمایه حضور پیدا ‌کنند و راه برای فرآیند ایجاد شرکت‌های جدید دانش بنیان و ورود آنها به بورس بیش از پیش هموار شده و عموم مردم از مزایای آن بهره‌مند ‌شوند.