گروه بنگاه‌ها- مدیرعامل شرکت واسپاری سپهر صادرات از انتشار 400 میلیارد ریال اوراق صکوک اجاره شرکت واسپاری سپهر صادرات در فرابورس خبر داد.
دکتر عین آبادی افزود: واسپاری سپهر صادرات در خصوص تامین مالی خود از راهکارهای متنوعی بهره می‌گیرد که متناسب با دانش روز و بر گرفته از تجربیات لیزینگهای معتبر و موفق دنیا است که از جمله این راهکار می‌توان به روش نوین تامین مالی از طریق انتشار صکوک اجاره اشاره کرد. به گفته وی، ما با دریافت مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار جهت تامین مالی، حدود 400 میلیارد ریال صکوک اجاره در حال انتشار داریم که توسط نهاد مالی واسط از 12 آذرماه 1392 به مدت 7 روز در فرابورس عرضه شد.
وی با بیان اینکه عواید ناشی از انتشار این اوراق، صرف عملیات اصلی شرکت خواهد شد، تاکید کرد: در لیزینگ املاک تجاری - اداری و مستغلات، خودرو، تجهیزات پزشکی و صنعتی و در کل هر آنچه مقررات و قوانین داخلی و خارجی مطابق با اساسنامه شرکت به ما اجازه دهد، استفاده خواهیم کرد. عین‌آبادی گفت: این اوراق اجاره با نرخ سود ۲۰ درصد و با پرداخت اجاره بهای سه ماهه است که مدت اوراق نیز ۳۰ ماه یا دو سال و نیم است. به گفته وی از مزیت‌های دیگر این اوراق، قابلیت معامله در فرابورس ایران است و ما جهت تسهیل و ارائه خدمات آسان‌تر به گیرندگان وام، این اوراق را به عنوان ضمانت وام می‌پذیریم. مدیر عامل شرکت واسپاری سپهر صادرات ادامه داد: نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که دارایی مبنای انتشار اوراق، آپارتمان‌های اداری و تجاری است، بنابراین تقریبا بدون ریسک بوده و برای سرمایه‌گذاران فرصت مطلوبی جهت سرمایه‌گذاری بدون خطر فراهم می‌کند؛ ضمن اینکه ضامن این اوراق بانک پارسیان است و پرداخت اجاره بهای اوراق توسط این بانک تضمین شده است و سرمایه‌گذاران هیچ‌گونه نگرانی در خصوص دریافت اجاره بها نخواهند داشت. بازارگردان اوراق نیز شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان است و بنابراین ریسک نقدشوندگی این اوراق نیز منتفی است. از سوی دیگر بیمه دانا نیز دارایی‌های مبنای انتشار اوراق را بیمه کرده که ریسک از بین رفتن دارایی‌ها را نیز از بین می‌برد بنابراین سرمایه‌گذاری بدون ریسک و مطمئن است. عین‌آبادی با اشاره با اینکه حدود ۳ سال از تاسیس شرکت می‌گذرد و شرکت سهامی خاص است و هنوز وارد بورس تهران نشده، تصریح کرد: با توجه به به‌کارگیری مدل‌های جدید تامین مالی و همچنین استفاده از خبرگان صنعت مالی، بانکداری و لیزینگ و متخصصان ذیربط در همین مدت زمان کوتاه شرکت توانسته جایگاه خاصی را در بین لیزینگ‌های کشور پیدا کند، به نحوی که در سال ۹۱ در رتبه‌بندی (IMI۱۰۰) سازمان مدیریت صنعتی شرکت واسپاری (لیزینگ) سپهر صادرات بین حدود ۳۶ شرکت لیزینگ فعال رتبه پنجم را از آن خود کرد.