گروه بورس- روز گذشته دربازار فرابورس ایران ۲۱۰ میلیون و ۷۵۴ هزار برگه بهادار در ۲۸ هزار و ۳۴۷ دفعه معاملاتی مورد دادوستد قرار گرفت؛ بر این اساس ارزش یک هزار و ۵۲۱ میلیارد و ۵۷ میلیون ریالی معاملات فرابورس به ثبت رسید که باعث شد شاخص آیفکس از رشد ۶۷/۱۰ واحدی برخوردار شود. دراین راستا معاملات صورت گرفته در نمادهای پالایش نفت تهران، پتروشیمی مارون، پالایش نفت لاوان، پالایش نفت شیراز، پتروشیمی خراسان و پتروشیمی جم باعث شدند شاخص این بازار رقم ۵۷/۸۶۹ واحدی را به ثبت رساند.

اگرچه در این میان، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه با معاملات خود تاثیرمنفی ۴۳/۱ واحدی را بر شاخص برجای گذاشت.

با این حال پس از صنعت پالایشگاهی و پتروشیمی، صنعت سیمان و ساختمانی نیز مورد توجه بازار قرار داشت؛ به طوری که از صنعت ساختمانی نماد عمران وتوسعه شاهد و از صنعت سیمانی سیمان سبزوار موفق شدند تا بیشترین قیمت را درمیان تمامی نمادهای فرابورسی از آن خود کنند. از سوی دیگر لیزینگ ایرانیان، بازرگانی و تولیدی مرجان کار، توکاریل، بیمه میهن و بیمه دی از جمله نمادهایی بودند که در جریان معاملات روز گذشته از بیشترین کاهش قیمت برخوردار شدند.

اوراق تسهیلات مسکن اما بدون تغییر قابل‌توجهی در حدود ۳۷۰ هزار ریال مبادله شد و در مبادلات اوراق با درآمد ثابت هم بیشترین حجم معاملات به ترتیب به خرید و فروش ۱۸۵ هزار و ۱۵۰ برگه اجاره پارس و ۱۰۵ هزار و ۸۴۰ برگه اجاره مپنا تعلق داشت.

همچنین در بازار ETF، ۲۲۷ هزار و ۸۲۶ واحد صندوق قابل معامله کاریس به ارزش حدود ۸۱/۲ میلیارد ریال و ۱۱۰ هزار و ۵۸۰ واحد صندوق قابل معامله آسام به ارزش ۳۱/۱ میلیارد ریال معامله شد. یادآور می‌شود زمان پذیره‌نویسی صندوق قابل معامله آسمان آرمانی سهام و شرکت واسپاری سپهر صادرات در پایان معاملات روز گذشته به اتمام رسید.