گروه بورس- مجید اسکندری: بازار فرابورس در آغاز هفته جاری در یک روند معکوس با بورس، کاهش اندکی را تجربه کرد و موجب شد آیفکس با افت 25/0 درصدی به رقم 844 برسد.
روز شنبه فرابورس شاهد دادوستد بیش از ۲۷۱ میلیون سهم به ارزش حدود ۲۱۴۴ میلیارد ریال بود که در ۳۲ هزار و ۱۵۷ دفعه معاملاتی صورت پذیرفت. در بازار دیروز نمادهای «دی»، «جم»، «خراسان»، «ساوان» و «شتران» جزو نمادهای پربیننده بازار بودند اگرچه برخی از آنها با کاهش قیمت همراه شدند.
براساس اطلاعات منتشرشده نماد «دی» با ارزش معاملات ۸۴ میلیارد ریالی در جایگاه نخست قرار گرفت و «شاوان» و «کنور» به ترتیب با ارزش معاملات ۸۴ و ۷۳ میلیارد ریالی رتبه‌های بعدی را احراز کردند. در همین حال «دی» توانست از لحاظ حجم معاملات نیز مقام اول را کسب کند و با حجم معاملات ۴۰ میلیون سهمی در بازار ظاهر شود.
«شتران» و بیمه دی نیز هر کدام با حجم معاملات ۲۰ میلیون سهمی و ۸ میلیون سهمی در مکان‌های بعدی قرار گرفتند.
دیروز برترین تقاضاها در نمادهای «دی»، «سمگا» و «سیستم» و برترین عرضه‌ها در نمادهای «شاوان»، «زاگرس» و «میدکو» شکل گرفت در همین حال نمادهای «سمگا»، «دی» و «خفناور» از بیشترین افزایش و «ثغرب»، «فرزین» و «سیدیر» از بیشترین کاهش قیمت برخوردار شدند.
بر‌اساس این گزارش بیشترین حجم معاملات در بازار ابزارهای نوین مالی به معامله بیش از یک میلیون برگه اجاره مپنا ۲ تعلق گرفت و در بازار ETF نیز ۲۸۳ هزار و ۹۹۰ واحد صندوق قابل معامله آسام به ارزش ۳/۳ میلیارد ریال و ۱۰۱ هزار و ۴۷۴ واحد صندوق قابل معامله کاریس به ارزش بیش از ۲۴/۱ میلیارد ریال مبادله شد. اوراق تسهیلات مسکن دی ۸۹ هم با بیشترین افزایش قیمت به نرخ ۳۷۵ هزار و ۹۹۸ ریال معامله شد و اوراق تسهیلات مسکن خرداد ۹۰ با بیشترین کاهش به قیمت ۳۷۹ هزار و ۷۲۲ ریال رسید.
بازگشایی نمادهای معاملاتی اوراق مشارکت شرکت هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه و اوراق مشارکت شرکت عمران و نوسازی مجد مشهد نیز از جمله رخدادهای دیروز بازار فرابورس بود.
همچنین شرکت گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران روز گذشته تعداد ۹۰ میلیون سهم معادل ۵/۷ درصد از سهام شرکت بیمه آرمان را از طریق عرضه در بازار پایه فرابورس ایران عرضه کرد که در نهایت این بلوک ۵/۷ درصدی با قیمت پایه هرسهم ۲۵۰۰ ریال به فروش رسید.
عرضه‌ «گسترش فن‌آوری‌های صنعت ساختمان»
مدیریت بازار فرابورس اعلام کرده است در نظر دارد در تاریخ ۲۴ آذرماه جاری تعداد ۱۳ میلیون و ۹۶۰ هزار سهم معادل ۴۰ درصد از سهام شرکت گسترش فن‌آوری‌های صنعت ساختمان (سهامی خاص) که متعلق به ایدرو است با قیمت پایه کل ۱۴ میلیارد و ۸۹۵ میلیون و ۳۲۰ هزار ریال به صورت یکجا و نقد یا اقساط در این بازار عرضه کند.