گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران دیروز در حالی فعالیت خود را شروع کرد که حضور نقدینگی فعال در بازار موجب شد تا بار دیگر با جمع آوری عرضه‌های موجود، بازار در مسیر رشد قرار گیرد. دیروز بازار سهام در ابتدای فعالیت با عدم تعادل در گروه خودرویی و نماد مخابرات شروع به کار کرد اما اندکی بعد از شروع بازار نمادهای خودرویی به‌رغم وجود تردید در احتمال رخداد تغییر کوتاه‌مدت و فوری در عملیات این شرکت‌ها با رشد قیمتی همراه شدند.
در همین حال تلاش اولیه بازار برای جمع آوری صف فروش مخابرات برای دقایقی این نماد را به تعادل رساند اما این تعادل مدت طولانی دوام نیاورد و مجددا این نماد به صف فروش رفت. از سوی دیگر معامله‌گران با روند مثبت نمادهای تاپیکو و فارس و صف خرید این دو نماد مواجه شدند که در نهایت بیشترین تاثیر را در رشد شاخص داشتند تا شاخص در کانال ۸۴ هزار واحد پیشروی کند. در بازار دیروز در تحولات سیاسی مهم سخنان رییس‌جمهوری در دانشگاه شهید بهشتی در سالگرد واقعه ۱۶ آذر دارای اهمیت بود. رییس‌جمهوری در این سخنرانی از تصمیم دولت برای کاهش تنش هسته‌ای و سیاسی در کنار حمایت از شرکت‌های دانش بنیان خبر داد. در همین حال در تحولات سیاسی خارجی جان کری وزیر خارجه آمریکا گفت توافق اخیر با ایران در ژنو منجر به حل دائم برای مساله‌ هسته‌ای ایران می‌شود. به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری رسمی مصر، کری گفت: آمریکا به صورت جدی معتقد است توافق هسته‌ای که به تازگی میان ایران و گروه ۱+۵ در ژنو به دست آمد به راه حل همه جانبه و دائمی درباره مساله هسته‌ای ایران نزدیک است.
از سوی دیگردیروز اعلام شد بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بازدید از کارخانه تولید آب سنگین اراک عصر شنبه وارد تهران شدند.
به گزارش ایرنا، بازرسان این نهاد ناظر بین‌المللی با پاسخ مثبت ایران به درخواست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، قرار است امروز از کارخانه تولید آب سنگین اراک بازدید کنند. در بازار دیروز در تحولات اقتصادی انتشار آمار هشت ماهه گمرک و اتاق بازرگانی در مورد صادرات محصولات پتروشیمی جلب توجه می‌کرد که براساس آن صادرات محصولات پتروشیمی و معدنی با روند مناسبی در حال ادامه است. در همین حال بهای محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی نیز با رشد همراه است. همین شرایط موجب شد تا دیروز گروه پتروشیمی پس از استراحت اخیر به صف‌های خرید برسد.
در همین حال انتظار بازار برای اعلام خبرهای مناسب از مجمع هلدینگ نفت و گاز پارسیان موجب صف خرید سنگین سرمایه‌گذاری غدیر شد. در تحولات اقتصادی همچنین بازار در انتظار ارائه لایحه بودجه است؛ بحث در مورد نرخ دلار و میزان اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها و نرخ خوراک پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها و عوارض معادن از جمله نکات مهم لایحه بودجه برای بازار سرمایه است. در گروه پتروشیمی، معامله‌گران ابتدای معاملات با شفاف سازی سه طرح در دست اجرای پتروشیمی در شرکت‌های لردگان، ممسنی و دهدشت مواجه شدند. لردگان با ۵/۳۵ درصد، ممسنی با ۶درصد و دهدشت با ۵/۳ درصد پیشرفت مواجه‌اند. لردگان تولید اوره و آمونیاک و ممسنی تولید پلی اتیلن سنگین خواهند داشت. در گروه ساختمانی دیروز اکثر نمادهای عمده این گروه که روز چهارشنبه با عرضه‌های سنگین مواجه شدند با افت قیمتی همراه شدند.
در گروه تجهیزات، مپنا همچنان بدون رخداد عرضه‌ای قابل ملاحظه در صدر تقاضای بازار قرار داشت. در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن شاخص ۵۳/۰ درصد رشد کرد و به ۸۴هزار و ۶۵۹واحد رسید. ارزش معاملات نیز با داد‌و‌ستد ۸۵۵میلیون سهم به ۳۳۸میلیارد تومان در بورس و ۲۱۴میلیارد تومان در فرابورس رسید.