گروه بورس- هدیه لطفی: صندوق‌های سرمایه‌گذاری یک ماه اخیر را نیز با رشد و بازدهی پشت سر گذاشتند تا بار دیگر هماهنگی و همگامی و در برخی مواقع برتری خود را نسبت به شاخص بورس به نمایش گذارند. به گزارش خبرنگار ما، با صعود و رکوردشکنی‌های پی‌درپی بورس اوراق بهادار تهران در چند وقت اخیر، دیگر نهادهای بازار سرمایه از جمله صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز به خودنمایی پرداختند و در برخی مواقع نیز از دماسنج بازار فراتر رفته و بازدهی بیشتری را برای سرمایه‌گذاران به ارمغان آوردند، به طوری که در دوره یک ماهه منتهی به ۱۲ آذرماه سال جاری ۲۷ صندوق توانستند از شاخص کل بورس سبقت گرفته و بازدهی بالاتری را به ثبت برسانند؛ در این مدت صندوق سرمایه‌گذاری بورس بیمه با ثبت بازدهی ۶/۲۸ درصدی به عنوان برترین صندوق شناخته شد. صندوق‌های ایساتیس و رضوی نیز هر کدام با ثبت بازدهی ۶/۲۳ درصدی به طور مشترک در رتبه دوم قرار گرفتند و صندوق‌های تدبیرگران فردا، بانک مسکن، سینا و امین آوید نیز با بازدهی در محدوده ۲۰ تا ۲۲ درصدی به ترتیب در رتبه‌های بعدی جای گرفتند.

بدین ترتیب ۱۹ صندوق دیگر از جمله توسعه صادرات، کارگزاری بانک تجارت، توسعه فردا، دماسنج، نوین، فارابی، آگاه و نقش جهان در رتبه‌های بالاتر از شاخص کل بورس قرار گرفتند؛ بازدهی شاخص در مدت موردنظر ۵/۱۳ درصد بوده است.

بر این اساس صندوق امین کار‌آفرین با ثبت بازدهی ۴/۱۳ و عقیق با بازدهی ۳/۱۳ درصدی و تدبیرگران آگاه با بازدهی ۱/۱۳ درصدی در رتبه‌های پایین‌تر از شاخص بورس ایستادند، اما در مجموع صندوق‌ها در دوره یک ماهه اخیر عملکردی بسیار مثبت داشتند و تنها ۱۴ صندوق با بازدهی کمتر از ۱۰ درصدی روبه‌رو شده و دو صندوق مهر شریعه و نواندیشان نیز با عملکردی منفی به کار خود پایان دادند.

صندوق‌های نواندیشان و مهر شریعه به ترتیب با یک درصد و ۷/۰ درصد زیان مواجه شدند.

در بررسی عملکرد این نمادهای مالی در دوره سه ماهه اخیر نیز وضعیت به مراتب مساعدتر بوده و هیچ صندوقی با زیان مواجه نشده است، به طوری که کمترین بازدهی به صندوق نواندیشان با ۴/۱۱ درصد بازدهی تعلق گرفته است اما در این مدت صندوق تدبیرگران فردا با ثبت بازدهی ۹/۶۵ درصدی به عنوان برترین صندوق شناخته شد و صندوق‌های امین آوید، توسعه صادرات و پویا نیز هر کدام به ترتیب با بازدهی ۲/۵۵، ۹/۵۳ و ۵۱ درصدی در رتبه‌های دوم تا چهارم قرار گرفتند.

در این مدت بازدهی کل شاخص بورس نیز معادل ۳/۴۷ درصد بوده که بدین ترتیب صندوق سرمایه‌گذاری حافظ هم رتبه شاخص قرار گرفته و ۷ صندوق دیگر در رتبه‌های برتر و ۴۷ صندوق دیگر در رتبه‌های پایین‌تر از آن قرار گرفتند.

این در حالی است که در دوره‌های طولانی‌تر از جمله ۶ ماهه و یک ساله صندوق سینا به عنوان برترین صندوق شناخته شد، به طوری که این صندوق در دوره ۶ ماهه بازدهی ۱۰۸ درصدی و در دوره یک ساله بازدهی ۲۳۵ درصدی را به نمایش گذاشت.

افزون بر این دوره ۶ ماهه صندوق‌های توسعه صادرات و فارابی نیز بازدهی بالای ۱۰۵ درصد داشتند؛ بازدهی شاخص نیز معادل ۶/۸۶ درصد بوده است.

سبقت «صندوق‌ها» از «شاخص»

سبقت «صندوق‌ها» از «شاخص»