گروه بورس- مسعود‌رضا طاهری: تعدیل مثبت اندک و کمتر از حد انتظار برخی از سهام پالایشگاهی و پتروشیمی در این روزها به عاملی برای تاثیر‌گذاری منفی آنها بر شاخص‌ها بدل شده است. افت قیمت ارز و البته تعدیل بخشی از قیمت‌های پیش تاخته هفته‌ها و ماه‌های اخیر سهام باعث شده که شرکت‌ها در اعلام پیش‌بینی سود سهم خود با احتیاط بیشتری عمل کنند.
از طرفی دلسردی جزئی به وجود آمده از تقاضا‌های همیشگی برای برخی سهام موجب تاثیر منفی بر شاخص کل شده، به طوری که روز گذشته عدد شاخص با ۲/۲ واحد کاهش تا ۵/۸۵۶ واحد افت کرد. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که شاخص بورس تهران، دیروز با افزایش ۱۴۴۲ واحدی مواجه شده
بود.
به گزارش خبرنگار ما دیروز در اولین روز هفته ۴۹ هزار دفعه معامله در بازار فرابورس صورت گرفت که نتیجه آن داد و ستد ۱۶۵میلیون و ۵۴۵ هزار برگه اوراق بهادار به ارزش ۱۳۰۸ میلیارد ریال بود.
این در حالی است که منحنی شاخص بازار فرابورس دیروز در نیم ساعت اول به زیر عدد ۸۵۴ واحد هم افت کرد و در ادامه با گذر از ساعت ۱۲ در پایان معاملات بالاتر از ۸۵۶ بسته شد. نمادهای پالایش نفت لاوان، پتروشیمی مارون،تامین مواداولیه فولاد صبانور و پالایش نفت تهران روز گذشته در صدر نمادهای با تاثیر منفی بر شاخص کل قرار گرفتند. در میان ۱۷ نماد مورد بررسی در میزان تاثیر‌گذاری بر این شاخص، اما پتروشیمی جم، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، پتروشیمی خراسان و پالایش نفت شیراز تاثیر مثبت خود را بر شاخص گذاشتند، اما بازهم تاثیر ۴ نماد شاوان، مارون، کنور و شتران پر قدرت‌تر از بقیه، اما با تاثیر منفی ظاهر شدند. در بازار دیروز بیشترین ارزش معاملات به نماد کنور به ارزش ۲۵۲میلیارد و ۸۲۰ میلیون ریال تخصیص یافت.
نماد شرکت پتروشیمی جم هم در این میان با ارزش معامله بیش از ۸۲ میلیارد ریال در جایگاه بعدی قرار گرفت. دیروز همچنین بیشترین حجم معامله به نماد بانک دی رسید. تقریبا ۲۱ میلیون از این سهم به ارزش نزدیک به ۳۹ میلیارد ریال مورد معامله قرار
گرفت.
در بازار دیروز نماد کرمان (شرکت سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان تهران) به عنوان برترین تقاضا با قیمت ۱۹ هزار و ۵۶۵ ریال با تعداد ۲/۱ میلیون سهم با صف خرید مواجه بود. در همین حال ۱/۲ میلیون سهم نماد پالایش نفت لاوان با نرخ ۲۹ هزار و ۸۱۴ ریال صف فروش داشت.
ورود سفارش‌های توافقی
با سامانه PAM تخلف است
مدیریت بازار فرابورس دیروز به کارگزاران هشدار داد که برای ثبت و ورود سفارش از سامانه‌های قبلی استفاده نکنند. در عین حال برخی کارگزاری‌ها بنا بر برخی دلایل نامعلوم از ثبت سفارش اوراق خرید مسکن خودداری کرده و باعث ایجاد نارضایتی شده‌اند. بنا به اطلاعات دریافت شده برخی تخلف‌های کارگزاران حتی در شهرستان‌ها پررنگ تر بوده است، با این حال استفاده و توجه کارگزاران به انجام سفارشات از طریق کارگزاری‌های دارای مجوز فعالیت در فرابورس، مورد تاکید مجدد قرار گرفته است.
بنا بر اطلاعیه جدید مدیریت این بازار تاکید شده ورود سفارش در بازار پایه توافقی صرفا از طریق سامانه جدید معاملات بازار پایه توافقی امکان پذیر بوده و ورود سفارش از طریق سامانه PAM در این بازار مجاز نیست. کارگزارانی که تاکنون نسبت به ورود سفارش در نمادهای بازار پایه توافقی از طریق سامانه PAM اقدام نکرده‌اند، باید نسبت به حذف کلیه سفارش‌های خرید و فروش وارد شده در سامانه PAM در اسرع وقت اقدام کرده و سفارش‌های مشتریان خود را در سامانه جدید معاملات بازار پایه توافقی ثبت کنند. بنا بر این اطلاعیه تمامی کارگزاران عضو فرابورس ایران موظف هستند از طریق کلیه شعب دارای مجوز فعالیت در فرابورس، نسبت به پذیرش سفارش‌‌های خرید و فروش مشتریان خود در کلیه بازارهای فرابورس ایران اقدام
کنند.
در عین حال دیروز ثبت معاملات توافقی شرکت سیمان لارستان در نماد معاملاتی «سلار۱» پس از برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی هر سهم و اعمال تصمیمات مجمع مذکور بازگشایی شد. همچنین با توجه به اتمام مهلت استفاده از حق تقدم خرید سهام شرکت سیمان باقران (سهامی عام) در نماد معاملاتی «سباقرح۱»، این نماد در پایان معاملات امروز یکشنبه متوقف می‌شود.
دیروز همچنین نماد معاملاتی شرکت صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود (کشرق۱)، جهت برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده صاحبان سهام متوقف شد. همچنین اعلام شد که شنبه هفته آینده شرکت گروه سرمایه‌گذاری میراث‌فرهنگی و گردشگری ایران (سهامی عام)، تعداد ۹۰ میلیون سهم معادل ۵۰/۷ درصد (هفت ممیز پنجاه صدم درصد) از سهام شرکت بیمه آرمان (سهامی عام)، با قیمت پایه کل ۲۲۵میلیاردریال را به‌طور یکجا و نقد مطابق با رویه جاری تسویه پایاپای (T+۳) از طریق عرضه خواهد فروخت.