گروه بورس- هدیه لطفی: نوسانات بازار فرابورس در حالی روز گذشته تنها با افزایش 1/1 واحدی شاخص آیفکس دنبال شد که حجم و ارزش کل معاملات نیز چندان قابل توجه نبود، به طوری که مبادله 46 میلیارد برگه اوراق بهادار به ارزش 462 میلیارد ریال در سامانه بازار به ثبت رسید.
در معاملات روز گذشته نمادهای پتروشیمی از جمله پتروشیمی جم، زاگرس و مارون سعی در رشد شاخص داشتند که در این میان، «شتران»، «شراز» و «ذوب» مانع از رشد آیفکس شدند و در نهایت دماسنج بازار سرمایه با ۱/۱ واحد افزایش به محدوده ۲/۸۱۲ واحدی رسید.
در این روز وجود تقاضای ۹۷/۱۱۱ میلیون سهمی برای حق‌تقدم موسسه مالی و اعتباری کوثر و ۵۱/۷ میلیون سهمی ذوب آهن اصفهان این شرکت‌ها را در راس حجم معاملات فرابورس قرار داد و بیشترین ارزش معاملات نیز به خرید و فروش ۳۳/۱۱۰ میلیارد ریالی پتروشیمی جم و ۴۴/۳۱ میلیارد ریالی پالایش نفت تهران ثبت شد.
براساس این گزارش مهندسی ساختمان تاسیسات راه‌آهن ۵ درصد افزایش قیمت داشت و پس از آن سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان، مجتمع معادن مس تکنار، گروه فن‌آوا، تکادو، بیمه نوین و بازرگانی آینده سازان بهشت پارس از رشد قیمت بیش از ۹/۴ درصدی برخوردار شدند. با این حال در آن‌سوی بازار سبحان دارو و حق‌تقدم پخش البرز با ۵ درصد کاهش به معاملات خود پایان دادند.
در بازار ETF نیز ۶۹ هزار و ۴۴۰ واحد صندوق‌ قابل معامله آسام با ارزشی بالغ بر ۷۷۷ میلیون ریال و ۳۶ هزار و ۵۶۵ واحد صندوق‌ قابل معامله کاریس به ارزش بیش از ۴۰۲ میلیون ریال معامله شد.
همچنین اوراق تسهیلات مسکن بدون تغییر قابل توجهی در محدوده قیمت ۳۷۰ تا ۳۹۰ هزار ریال مبادله شد و در معاملات اوراق با درآمد ثابت هم بیشترین حجم معاملات به ترتیب به خرید و فروش ۲۲ هزار و ۵۰۰ برگه اجاره امید و ۲۰ هزار و ۸۰۰ برگه اجاره مپنا تعلق داشت.
با توجه به اتمام مهلت استفاده از حق‌تقدم خرید سهام شرکت مالی و اعتباری کوثر مرکزی، ثبت معاملات توافقی این نماد در پایان معاملات امروز متوقف خواهد شد. نماد معاملاتی شرکت پتروشیمی کازرون نیز به منظور برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام در پایان معاملات امروز متوقف شد و با توجه به اتمام مهلت استفاده از حق‌تقدم خرید سهام این شرکت نماد معاملاتی مذکور (کازروح) در پایان معاملات فردا سه‌شنبه متوقف می‌شود.
نماد معاملاتی شرکت زرین معدن آسیا هم پس از برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده در خصوص افزایش سرمایه با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف ۵۰ درصد معامله شد که در نهایت این نماد در جریان معاملات دیروز با ۴۲/۳ درصد کاهش قیمت به کار خود پایان داد.