گروه بنگاه‌ها - بحث اعتبار سنجی از مهم‌ترین مشکلات صنعت لیزینگ است و عدم برگشت سرمایه به خاطر شرایط بد اقتصادی و معوق شدن تسهیلات ارائه شده همواره شرکت‌های لیزینگ را در معرض خطر جدی قرار داده است، به نحوی که قسمت اعظمی‌از لیزینگ‌های کشور به معرض ور شکستگی رسیده‌اند، مخصوصا آن دسته از لیزینگ‌های قدیمی‌که در حوزه خودرو فعالیت داشته اند.
مدیرعامل شرکت واسپاری سپهر صادرات با بیان اینکه وزارت اقتصاد و دارایی و همچنین بانک مرکزی باید با نگاه جدید و دقیقی مجدداً قوانین حاکم بر لیزینگ‌ها را مورد بررسی قرار دهند، افزود: در بررسی جدید باید ارائه تسهیلات در قالب عقود مشارکتی به صورت آزاد برای شرکت‌های لیزینگ تعریف شود و بانک مرکزی به جای فشار آوردن به لیزینگ‌های معتبر، درصدد جمع آوری و تسویه شرکت‌های زیر پله‌ای لیزینگ غیر فعال در کشور باشد. جواد عین آبادی گفت: به نظرم با باز گذاشتن شرکت‌های لیزینگ دارای مجوز و کنترل نسبی آنها می‌توان به شکوفایی و سود آوری و رفاه اقتصادی رسید.
وی با تاکید بر اینکه قوانین مبهم و دست و پاگیر بانک مرکزی و اخیرا موضوع واگذاری شرکت‌های لیزینگ از سوی بانک‌ها از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی ما است، افزود: همچنین نرخ پرداخت تسهیلات پایین در مقایسه با نرخ بهای تمام شده بالای پول و منابع نقدی برای لیزینگ مشکل ساز است و از دیگر مباحث سخت در لیزینگ مشکلات مالی و تامین منابع مالی شرکت است.
عین‌آبادی با اشاره به انواع ریسک‌های صنعت لیزینگ تاکید کرد: ریسک اعتباری، ریسک ارزی، ریسک معوقات، ریسک نقدینگی و تامین مالی و ریسک نرخ بهره از عمده ریسک‌های اصلی صنعت لیزینگ است.
مدیرعامل واسپاری سپهر صادرات با بیان اینکه لیزینگ به عنوان یکی از مهم‌ترین روش‌های تامین اعتبار در سطح اقتصاد داخلی و بین‌المللی جایگاه خود را تثبیت کرده وبخش عمده‌ای ازعملیات مالی و تسهیلات و سرمایه گذاری و تامین مالی در جهان، با استفاده از روش‌های متنوع لیزینگ صورت می‌گیرد، ادامه داد: روش‌های تامین اعتبارات از طریق لیزینگ بعد از وام‌های بانکی، اولین روش عمده تامین اعتبارات محسوب می‌شود. صنعت لیزینگ در ایران از حیث تکامل به‌رغم گذشت بالغ بر36 سال از سابقه فعالیت آن هنوز در مرحله اولیه و شاید بتوان گفت آغازین قرار دارد. امروزه لیزینگی‌ها از سوی لیزینگ مالی به سمت لیزینگ عملیاتی سمت‌وسو گرفته‌اند و در حال حاضر در رتبه‌بندی حجم فعالیت اولین کشور آمریکا (193میلیارد دلار) و بعدی چین (64 میلیارد دلار) و سومین رده متعلق به آلمان (53 میلیارد دلار) است و کشورما در رتبه‌بندی بین حجم شرکت‌های لیزینگ دنیا در رتبه بیست و ششمین (حجم 3 میلیارد دلار) در سال 2011 قرار گرفته است.
این در حالی است که صنعت لیزینگ در ایران نیز طی سال‌های اخیر بالغ بر136درصد رشد داشته است. عین آبادی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی وقت آن رسیده که شرکت‌های لیزینگ ایران از سمت و سوی لیزینگ خرد و اقلام بی ارزش و خودرو به سوی اقلام متوسط و کلان پیش بروند ودر رشد و شکوفایی اقتصادی و همچنین گردش چرخ‌های صنعت کشور و همچنین راه‌سازی و صنایع زیربنایی نقش ارزنده‌ای در آینده ایفا کنند، خاطرنشان کرد: به طور قطع برای رسیدن به این منظور تجدید قوانین بانک مرکزی علاوه بر تغییر فرهنگ عامه مردم نسبت به لیزینگ‌ها و همچنین عوض شدن ساختار قانونی مدون موردنیاز است.
وی ادامه داد: شرکت لیزینگ سپهر صادرات با ارائه خدمات لوازم خانگی،خودرو املاک اداری و تجاری تقریبا توانسته سهم خوبی را در بازاربه خود اختصاص دهد. شاید به جرات بتوان گفت که شرکت واسپاری (لیزینگ) سپهر صادرات اولین شرکت لیزینگ است که در کشور شبکه لیزینگ مدرن را طراحی و راه‌اندازی کرده است.
عین آبادی تاکید کرد: شاید بتوان گفت حدود10درصد از سهم بازار کل لیزینگ کشور در اختیار شرکت ماست که قصد داریم در آینده بالغ بر40 درصد از سهم بازار را از آن خود کنیم.
مدیرعامل شرکت واسپاری سپهر صادرات افزود: برای تامین منابع مالی این مجموعه تا به حال اقدام به انتشار اوراق بهادار صکوک اجاره که روش نوینی در تامین مالی است، اخذ تسهیلات از بانک‌ها و موسسات اعتباری و همچنین مشارکت با افراد حقوقی و حقیقی در مراحل خرید و فروش محصولات (خودرو، املاک، لوازم خانگی) کرده ایم.
وی با بیان اینکه حدود 3 سال از تاسیس واسپاری سپهر صادرات می‌گذرد و شرکت سهامی‌خاص است و هنوز وارد بورس تهران نشده، افزود: اما با توجه به بکارگیری مدل‌های جدید تامین مالی و همچنین استفاده از خبرگان صنعت مالی، بانکداری و لیزینگ و متخصصان ذی‌ربط در همین مدت زمان کوتاه توانسته جایگاه خاصی را در بین لیزینگ‌های کشور پیدا کند، به نحوی که در سال 91 در رتبه بندی (100IMI) سازمان مدیریت صنعتی شرکت واسپاری ( لیزینگ) سپهر صادرات بین حدود36 لیزینگ فعال رتبه پنجم را از آن خود کرد. با این توضیحات چنانچه شرکت لیزینگ وارد بورس شود و سهام خود را عرضه کند، در مدت کوتاهی جزء بهترین‌های تالار بورس خواهد شد.