گروه بورس- بازار فرابورس اولین روز کاری هفته را با رشد شاخص و همچنین ارزش کل معاملات سپری کرد، به طوری که در پایان معاملات شاخص آیفکس با 14 واحد افزایش به محدوده 822 واحدی صعود کرد.
به گزارش خبرنگار ما، در معاملات دیروز هرچند حجم کل سهام مبادله شده چندان قابل توجه نبود اما ارزش کل معاملات با رشد چشمگیر مواجه شد و به رقم یک هزار و 122 میلیارد ریال رسید که درصد عمده این رقم در اختیار معاملات سنگین اوراق بود؛ در این روز اوراق اجاره مپنا با مبادلات 5/314 میلیارد ریالی، بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد. اوراق اجاره پارس، مشارکت نفت و اجاره سامان نیز به ترتیب معاملات 189 میلیارد ریالی، 5/65 میلیارد ریالی و 7/57 میلیارد ریالی را به ثبت رساندند.
همچنین در این روز وجود تقاضای ۹۵/۱۰ میلیون سهمی برای بانک دی و ۹۹/۶ میلیون سهمی ذوب‌آهن اصفهان و ۷۷/۴ میلیون سهمی پتروشیمی جم این شرکت‌ها را در راس حجم معاملات فرابورس قرار داد.
نماد شرکت‌های داروسازی تولید دارو با ۵ درصد و به دنبال آن سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان، آ.س.پ، سبحان دارو، پخش البرز و سرمایه‌گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان با بیش از ۹/۴ درصد افزایش؛ بیشترین رشد قیمت را داشتند و بیشترین کاهش قیمت نیز نصیب شرکت‌های گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان، بانک دی و صنعت روی زنگان شد. از سوی دیگر اوراق تسهیلات مسکن بدون تغییر قابل توجهی در حدود ۳۸۰ هزار ریال مبادله شد.
همچنین در بازار ETF، ۸۶ هزار و ۳۱۰ واحد صندوق قابل معامله آسام به ارزش حدود ۹۸۲ میلیون ریال و ۵۷ هزار و ۸۴۱ واحد صندوق قابل معامله کاریس به ارزش بیش از ۶۴۰ میلیون ریال معامله شد.
از سوی دیگر روز گذشته به دلیل نوسان غیرعادی قیمت نماد معاملاتی حق تقدم، سهام شرکت پخش البرز، معاملات مزبور ابطال شد. نماد معاملاتی شرکت بیمه کارآفرین نیز پس از برگزاری جلسه هیات‌مدیره در خصوص افزایش سرمایه به تابلو بازگشت.
در این میان نماد شرکت‌ شهرسازی و خانه‌سازی باغمیشه و نماد شرکت صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود در پایان معاملات دیروز متوقف شدند. مهلت استفاده از حق‌تقدم سهام شرکت بیمه پاسارگاد نیز به پایان رسید و مهلت استفاده از حق تقدم سهام شرکت سیمان باقران هم تا روز یکشنبه دهم آذرماه تمدید شد.