سنا- مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس از انتشار پرتفوی یک ماهه ETF‌ها به عنوان محلی برای تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران خبر داد.
مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس با بیان مطلب فوق گفت: در حال حاضر ETF آسا بر‌اساس NAV معامله می‌شود، اما مشخص نبودن پرتفوی این صندوق‌ها در جلب و جذب حداکثری سهامداران اثر گذاشته است که با توجه به پیشنهاد مدیر صندوق قرار شده است به طور ماهانه، پرتفوی صندوق‌های قابل معامله نیز اعلام شود.
ایوب باقر‌تبار، در این باره افزود: بر اساس اساسنامه، این دسته از شرکت‌ها باید سه ماه پرتفوی خود را اعلام کنند اما اقداماتی در حال انجام است که ETFها هم مانند شرکت‌های سرمایه‌گذاری به طور ماهانه پرتفوی خود را اعلام کنند تا جذب سرمایه این صندوق‌ها به حداکثربرسد.
باقر‌تبار با اشاره به آغاز فعالیت دومین ETF در روزهای آتی اظهار کرد: به‌رغم اینکه پذیره‌نویسی کاریزما انجام گرفته و حدود ۱۰۰ میلیارد ریال سرمایه جمع شده است، در حال حاضر منتظر ثبت شرکت هستیم تا معاملات ثانویه انجام بگیرد.
وی درباره فاصله زمانی بین پذیره‌نویسی و ثبت شرکت‌ها خاطرنشان کرد: بعد از موافقت اصولی چند صندوق، سازمان بورس به این نتیجه رسیده که در ابتدا ثبت شرکت‌ها و بعد پذیره‌نویسی آنها انجام بگیرد چون گاه ثبت شرکت‌ها به طول می‌انجامد و سرمایه‌های جمع‌آوری شده در این مدت راکد می‌ماند.
البته براساس سود بانکی به سرمایه‌های جمع‌آوری شده سود با نرخ بالا تعلق می‌گیرد، اما با توجه به رشدی که در بازار سرمایه نسبت به سود بانکی وجود دارد تصمیم گرفته شد که در ابتدا ثبت شرکت‌ها به طور کامل انجام بگیرد و بعد پذیره‌نویسی شوند چون در شرایط فعلی دور ماندن حتی یک روز از سرمایه‌های مردم خارج از بورس کار درستی نیست.
مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان گفت: بر اساس قانون، شرکت‌ها می‌توانند با ۵۰۰ میلیون سرمایه اولیه ثبت شوند بنابراین بعد از صدور موافقت اصولی سازمان، ابتدا شرکت‌ها باید به دنبال ثبت بروند و بعد مجوز پذیره‌نویسی داده
شود.