گروه بورس- رشد بیشتر نمادهای فرابورسی، تقاضای انبوه برای خرید بانک دی و پیشتازی صنعت پالایشگاهی از جمله مهم‌ترین وقایع دومین روز هفته جاری در فرابورس بود.
روز گذشته این بازار شاهد دادوستد بیش از ۶۶ میلیون اوراق بهادار به ارزش حدود یک هزار و ۱۸۸ میلیارد ریال بود که در ۲۰ هزار و ۱۱۹ دفعه صورت پذیرفت.
از این میزان دادوستد، بیش از ۲۵۸ میلیارد ریال به معامله سهام پالایش نفت لاوان اختصاص داشت و پالایش نفت تهران از حیث ارزش معاملات با رقمی حدود ۱۶۱ میلیارد ریال رتبه دوم را احراز کرد. دیروز همچنین پتروشیمی جم توانست با ارزش معاملاتی ۶۴ میلیارد ریالی در پله سوم قرار گیرد.
در همین حال بیشترین حجم معاملات، ۶/۱۸ میلیون سهم بود که در جریان معاملات سهام بانک دی در روز گذشته به ثبت رسید.
پس از بانک دی، پالایش نفت لاوان با حجم معاملات ۵/۸ میلیون سهمی در جایگاه دوم و ذوب‌‌آهن اصفهان نیز با معاملات ۲/۸ میلیون سهمی در جایگاه سوم قرار گرفت.
از سوی دیگر کمترین ارزش معاملات یک میلیون ریال و کمترین حجم معاملات نیز ۲۹۹۹ سهم بود که به حق‌تقدم بیمه نوین اختصاص یافت.
مقایسه تغییرات قیمت‌ها در فرابورس، نشان می‌دهد روز گذشته سبحان‌دارو با ۵ درصد افزایش قیمت بیشترین رشد را در بازار دیروز تجربه کرد. پس از این شرکت نفت ایرانول و توکاریل به ترتیب ۹۹/۴ درصد و ۹۸/۴ درصد رشد را به ثبت رساندند.
از سوی دیگر بیشترین افت، نصیب حق‌تقدم بیمه پاسارگاد شد که ۴۷/۳ درصد کاهش قیمت را تجربه کرد.
براساس این گزارش، روز گذشته فرابورس شاهد دادوستد ۱۱۷ نماد بود که در این میان ۶۰ نماد با افزایش قیمت و ۲۴ نماد با کاهش قیمت روبه‌رو شدند و ۳۳ نماد نیز بدون تغییر ماندند.
شاخص فرابورس نیز روز گذشته با ۰۵/۸ واحد رشد به رقم ۹/۷۵۴ واحد رسید.
دیروز امتیاز تسهیلات مسکن آبان ۸۹ با بیشترین رشد قیمت به نرخ ۳۵۶ هزار و ۲۱۳ریال و امتیاز تسهیلات مسکن اسفند ۸۹ با بیشترین کاهش قیمت به نرخ ۳۵۰ هزار و ۹۰۹ ریال رسید.
افزون بر این، در بازار ابزار های نوین مالی، بیشترین حجم معاملات به خرید و فروش ۱۶هزار و ۱۴۰برگه اجاره امید تعلق داشت. پس از آن معامله، ۱۰هزار و ۲۰۰ برگه مشارکت نفت فصلی و ۸ هزار و ۱۰برگه اجاره ماهان به ترتیب در رده دوم و سوم قرار گرفت.
در عین حال در بازار ETF، ۳۰۷هزار و ۷۳۰ واحد صندوق قابل معامله آرمان سپهر آیندگان به ارزش ۲/۳ میلیارد ریال معامله شد.
طبق پیام ناظر بازار، دیروز نماد های معاملاتی حق تقدم خرید سهام شرکت مجتمع معادن مس تکنار و پتروشیمی کازرون، بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت، معامله شدند. در همین حال با توجه به اتمام مدت اعتبار اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن مهرماه سال ۸۹، این نماد معاملاتی در پایان معاملات امروز، متوقف می‌شود.
عرضه بلوک ۸۴/۱۰ درصدی پتروشیمی تبریز در بازار سوم
۵۴۰ میلیون و ۴۸ هزار و ۸۰۰ سهم معادل ۸۴/۱۰ درصد از سهام شرکت پتروشیمی تبریز از سوی بانک تجارت به ارزش ۲/۲هزارمیلیاردریال و به قیمت پایه هر سهم ۴۱۰۱ ریال، فردا روی میز فروش بازار سوم می‌رود.
این بلوک به صورت یکجا و نقد و با پرداخت کل ارزش معامله و طبق رویه جاری تسویه پایاپای (T+۳) واگذار می‌شود.
براساس این گزارش، پتروشیمی تبریز با سرمایه ۹/۴ هزار میلیارد ریال در زمینه احداث و راه‌اندازی و بهره‌برداری از کارخانجات صنعتی به منظور تولید، بازار‌یابی، فروش و صدور محصولات پتروشیمی فعالیت می‌کند.
پذیره‌نویسی ۴/۴۹۴ هزار ورقه اجاره صکوک چادرملو در فرابورس
در چهارمین روز پذیره‌نویسی یک میلیون و۵۰۰ هزار ورقه شرکت واسط مالی فروردین یکم به منظور تامین مالی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، در مجموع تاکنون ۴۹۴هزارو ۴۲۰ ورقه پذیره‌نویسی شد و ادامه پذیره‌نویسی امروز دنبال می‌شود.
این اوراق با نام و قابل معامله در فرابورس بوده و به قیمت اسمی هر ورقه یک میلیون ریال به مدت ۱۵روز از طریق بازار سوم پذیره نویسی می‌شود.
مجمع فوق‌العاده فرابورس
۲۸ مهرماه
رییس حسابداری فرابورس از برگزاری مجمع عمومی فوق العاده شرکت فرابورس ایران ساعت ۱۵ روز یکشنبه ۲۸ مهر در موسسه مطالعات بهره‌وری منابع انسانی خبر داد.
به گزارش روابط عمومی فرابورس ایران، امید شفیعی با اعلام این خبر گفت: مجمع عمومی فوق‌العاده با موضوع تصمیم‌گیری در خصوص افزایش سرمایه و اصلاح موادی از اساسنامه، ساعت ۱۵ روز یکشنبه ۲۸ مهر در سالن پویش موسسه مطالعات بهره‌وری منابع انسانی واقع در تهران، خیابان شیخ بهایی جنوبی، خیابان ایران‌شناسی، خیابان نهم برگزار می‌شود.
وی با اشاره به اینکه کارت ورود به جلسه مجمع از ساعت ۱۴ در محل برگزاری مجمع توزیع می‌شود، افزود: سهامداران برای دریافت کارت ورود به جلسه مجمع با در دست داشتن اصل ورقه سهام و کارت شناسایی معتبر در شرکت فرابورس به آدرس خیابان حافظ، پایین‌تر از جمهوری، نبش کوچه هاتف، شماره ۱۹۲ ساختمان بورس اوراق بهادار تهران، طبقه ۱۶ به سهامداران یا نمایندگان قانونی آنها ارائه می‌شود.
رییس حسابداری فرابورس تاکید کرد: به همراه داشتن کارت ملی هنگام دریافت کارت ورود به جلسه ضروری است و بر اساس مفاد تبصره ۲ ماده ۲۰ اساسنامه شرکت، هیچ شخص حقیقی یا حقوقی نمی‌تواند وکالت سهامداران دیگر را به نحوی که به همراه سهام خود بیش از ۱۰ درصد از کل سهام شرکت باشد، در مجمع بر عهده بگیرد.
به گفته شفیعی وکالت‌نامه‌های رسمی و محضری با تایید امضای موکل توسط دفاتر اسناد رسمی به همراه کارت ملی قابل قبول هستند.

بازاری برای «پالایش»