سنا- رییس اداره امور بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار از راه‌­اندازی سامانه «سادنا» در این سازمان ظرف یک ماه آینده خبر داد. روح‌الله نجفی با بیان این مطلب گفت: اقدامات اولیه مربوط به راه‌اندازی سامانه سادنا انجام شده است و ظرف یک ماه آینده این سامانه در سایت سازمان بورس قرار خواهد گرفت.
وی افزود: سامانه سادنا به منظور دریافت گزارش مربوط به ناهنجاری‌های بازار سرمایه شامل مواردی نظیر دستکاری قیمت‌ها، معاملات مبتنی بر اطلاعات نهانی، افشا یا انتشار اطلاعات مهم قبل از انتشار عمومی، ارائه یا تصدیق اطلاعات خلاف واقع و نادرست، ترک فعل یا قصور در ارائه اطلاعات، عرضه اوراق بهادار یا کالا در بورس بدون مجوز مربوطه، انتشار آگهی یا اعلامیه پذیره‌نویسی به منظور عرضه عمومی اوراق بهادار بدون رعایت مقررات، معاملات در بازار غیرقانونی فارکس، فعالیت‌هایی از قبیل کارگزاری یا مشاور سرمایه‌گذاری(که نیازمند اخذ مجوزهای لازم از سازمان است) بدون اخذ مجوز، سوء‌استفاده از اطلاعات، اسناد، مدارک یا گزارش‌های خلاف واقع، اخبار و اطلاعات مربوط به ناهنجاری‌های مرتبط با کارکنان سازمان، شرکت‌های تابعه و نیز نهادهای مالی از قبیل دریافت رشوه، معامله سهام، فروش اطلاعات و سایر اقدامات متقلبانه یا عملیات کلاهبرداری راه‌اندازی می‌شود.
نجفی خاطرنشان کرد: از طریق این سامانه عموم سرمایه‌گذاران و فعالان بازار می‌توانند به محض اطلاع از وقایع و رویدادهایی که به نوعی ناهنجاری در بازار تلقی می‌شود (به جز موارد مربوط به دعاوی، شکایات و اختلافات حرفه‌ای که در کمیته رسیدگی به تخلفات و هیات داوری سازمان مورد بررسی قرار می­‌گیرد) اخبار یا گزارش مربوطه را در سامانه سادنا ثبت کنند.
وی ابراز کرد: کاربر سامانه در سازمان بورس به محض دریافت گزارش بر اساس طبقه بندی موضوعی گزارش را به واحد مربوطه در سازمان به منظور بررسی و پیگیری ارجاع خواهد داد، واحد مربوطه موظف است بررسی‌ها و پیگیری‌های لازم را انجام داده و در اسرع وقت نظر اولیه خود را در خصوص موضوع به مدیریت سامانه اعلام کند.
نجفی با بیان اینکه چنین سامانه‌هایی در بازار سرمایه برخی از کشورهای دنیا وجود دارد، افزود: به عنوان مثال در نهاد نظارتی آمریکا(SEC) اداره‌­ای تحت عنوان whistleblower راه‌اندازی شده است که گزارش مربوط به ناهنجاری‌های بازار و شکایات را دریافت و مورد بررسی قرار می‌دهد.
وی اظهار امیدواری کرد: راه‌اندازی این سامانه به سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان نهاد ناظر بازار سرمایه کمک می‌کند که در کوتاه‌ترین زمان از ناهنجاری‌های بازار مطلع شده و اقدامات کنترلی و پیشگیرانه را به موقع و با سرعت عمل بالا انجام دهد.