گروه بورس- محبوبه مغانی: روز گذشته بازار فرابورس پس از ارزیابی مثبت خود از نخستین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی سه‌شنبه شب رییس دولت یازدهم فعالیت خود را به صورت محکم و جدی ادامه داد. مثبت بودن بازار در ابتدای ساعت معاملاتی سبب عرضه سهام از سوی معامله‌گران شد که در نهایت عرضه‌ها منجر به متعادل شدن در بیشتر صف‌های خرید شد. بر این اساس روز گذشته بازار فرابورس آخرین روز کاری خود در هفته منتهی به بیستم شهریورماه را با ۶۲ میلیون و ۷۱ هزار و ۶۲۹ سهم به ارزش ۵۴۴ میلیارد و ۷۹۷ میلیون ریال مورد معامله به اتمام رساند.

معاملات صورت گرفته در ۱۳ هزار و ۹۰۷ دفعه سرانجام سبب شد تا شاخص این بازار از رشد ۵/۱۴ واحد برخوردار شود که در این میان رصد معاملات پالایش نفت تهران، پالایش نفت لاوان، سهامی ذوب‌آهن اصفهان، بانک دی، پتروشیمی زاگرس و فرآورده‌های غذایی و قند چهارمحال از سوی فعالان بازار دارای اهمیت بود. این در حالی است که نمادهای پتروشیمی زاگرس، پالایش نفت تهران، ذوب‌آهن اصفهان، پالایش نفت لاوان، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، تامین مواد اولیه فولاد صبانور و نفت ایرانول شاخص را در آخرین روز هفته کاری بازار سرمایه به مدار ۹۰/۶۷۲ واحدی رساندند. دیروز سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان، صنعت روی زنگان، پالایش نفت لاوان، افرانت، سرمایه‌گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان، تامین مواد اولیه فولاد صبانور و بانک سرمایه از بیشترین افزایش نرخ برخوردار شدند. در مقابل این نمادها امتیاز تسهیلات مسکن اردیبهشت ۹۰، بازرگانی و تولیدی مرجان کار، امتیاز تسهیلات مسکن مهرماه ۸۹، بانک دی، امتیاز تسهیلات مسکن شهریورماه ۹۱، امتیاز تسهیلات مسکن خردادماه ۹۱ و مهندسی ساختمان تاسیسات راه‌آهن از بیشترین کاهش قیمت برخوردار شدند.

این گزارش می‌افزاید: اما در میان معاملات دیروز ذوب‌آهن، بانک سامان، بانک دی، باغمیشه و سرمایه‌گذاری مسکن شمال شرق از بیشترین حجم معاملات برخوردار بودند.

از سوی دیگر در بازار ابزار‌های نوین مالی، بیشترین حجم معاملات به ترتیب به خرید و فروش ۲۱هزار و ۳۴۰برگه اجاره امید، ۱۵ هزار برگه مشارکت میدکو و ۱۲ هزارو ۱۱۰برگه اجاره پارس اختصاص داشت.

ورود ۶۰۰۰ میلیارد تومان اوراق رهنی مسکن به بازار در سه فاز

مدیرعامل فرابورس ایران با بیان اینکه امکان پذیره‌نویسی اوراق رهنی تسهیلات مسکن در بازار سوم وجود دارد، گفت: دارایی ۶ هزار میلیارد تومانی برای انتشار این اوراق در ۳ فاز عملیاتی می‌شود. امیر ‌هامونی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه انتشار اوراق رهنی تسهیلات مسکن در سه فاز پیگیری خواهد شد، گفت: این پذیره‌نویسی اوراق در بازار سوم فرا‌بورس انجام می‌شود. وی ادامه داد: این اوراق نیز در بخش ابزارهای نوین مالی در معاملات ثانویه پیگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه ۶ هزار میلیارد تومان از این اوراق در سه فاز وارد بازار خواهد شد، گفت: این امر در سه فاز برای تامین مالی دولت انجام می‌شود و بانک مرکزی در مورد نرخ آن تصمیم می‌گیرد. هامونی گفت: این امکان وجود دارد پذیره‌نویسی اوراق از طریق سامانه معاملاتی فرابورس مورد استفاده قرار گیرد.

مدیرعامل فرابورس ایران همچنین با اشاره به اینکه دو طرح ETF عدالت و سهام عدالت (طرح فعلی)‌ مطرح شده است، اظهار کرد: مزایا و معایب هر یک از این طرح‌ها توسط فرابورس ایران به سازمان‌های مربوطه اعلام شده است.

وی افزود: نحوه اجرایی آن منوط به ارائه نظرات اصلاحی شورای عالی اصل ۴۴ قانون اساسی و هیات واگذاری و وزارت اقتصاد است.

هامونی تاکید کرد: از لحاظ فنی و عملیاتی فرابورس ایران به همراه شرکت مدیریت فناوری بورس تهران و شرکت سپرده‌گذاری اوراق بهادار و تسویه وجوه در حال آماده‌سازی سامانه معاملات و سامانه پس از معاملات برای قابل معامله شدن سهام عدالت است.

پذیره‌نویسی دومین ETF از ۲۴ شهریورماه

همچنین رییس اداره نظارت بازار فرابورس ایران، از دومین پذیره‌نویسی واحد‌های صندوق سرمایه‌گذاری سپهر کاریزما به ارزش۵۰۰ میلیارد ریال از ۲۴ شهریورماه جاری به مدت چهار روز کاری در بازار سوم فرابورس خبر داد.

به گزارش روابط عمومی فرابورس ایران، افسانه اروجی با اعلام این خبر گفت: صندوق سرمایه‌گذاری سپهر کاریزما که قرار است در زمینه سهام و حق تقدم خرید سهام پذیرفته شده، اوراق مشارکت، انواع صکوک، اوراق بهادار رهنی، گواهی سپرده بانکی سرمایه‌گذاری و در بانک‌ها و موسسات مالی اعتباری سپرده‌گذاری کند، باید ۷۰ درصد از این سرمایه را در سهام پذیرفته‌شده در بورس یا بازار اول و دوم فرابورس، سرمایه‌گذاری کند. وی تعداد واحد‌های قابل پذیره‌نویسی را ۴۹ میلیون واحد و به مبلغ اسمی هر واحد ۱۰هزار ریال اعلام کرد و افزود: خرید واحد‌های ETF مستلزم داشتن کد معاملاتی فعال در سیستم شرکت سپرده‌گذاری مرکزی است و خریداران می‌توانند حداقل ۱۰۰واحد و حداکثر ۲میلیون و ۵۰۰ واحد را پذیره‌نویسی کنند. همچنین خرید واحد‌های بیشتر مستلزم تایید مدیر صندوق و کارگزار عامل پذیره‌نویسی است. اروجی ضمن مجاز بودن استفاده از کد خرید گروهی «ددد» تصریح کرد: این پذیره‌نویسی از طریق شبکه کارگزاری عضو فرابورس انجام می‌شود و شرکت سبد‌گردان کاریزما و تامین سرمایه سپهر به ترتیب به عنوان مدیر و بازارگردان صندوق فعالیت می‌کنند. وی با تاکید بر اینکه خریداران نمی‌توانند در دوران پذیره‌نویسی به فروش واحد‌ها اقدام کنند، اظهار داشت: خریداران و فروشنده طی دوره پذیره‌نویسی علاوه بر مبلغ اسمی باید کارمزد معامله را بر اساس مبالغ تعیین شده پرداخت کنند.

عرضه ۱۰درصد از سهام دارو‌سازی تولید دارو

همچنین مدیر ناشران فرابورس ایران اعلام کرد: در صورت تکمیل اطلاعات مورد نیاز، ۱۰ درصد از سهام شرکت دارو‌سازی تولید دارو دوشنبه ۲۵شهریور برای عموم در بازار اول فرابورس عرضه می‌شود.

رضا غلامعلی‌پور با اعلام این خبر افزود: در صورت انتشار اطلاعات مربوط به پیش‌بینی سود هر سهم حسابرسی شده سال جاری، ۱۰درصد از سهام شرکت داروسازی تولید دارو دوشنبه ۲۵شهریور در بازار اول فرابورس عرضه می‌شود. وی ادامه داد: شرکت سرمایه‌گذاری البرز به عنوان سهامدار عمده، مالکیت ۱۰۰ درصدی سهام این شرکت ۱۰۰میلیارد ریالی را بر عهده دارد و در روز عرضه اولیه ۱۰میلیون سهم از سهام این شرکت عرضه خواهد شد.

غلامعلی‌پور خاطرنشان کرد: صورت‌های مالی حسابرسی شده سال‌های ۹۰ و ۹۱، صورت‌های مالی حسابرسی شده دوره ۶ ماهه منتهی به ۳۱شهریور ۹۱ و اطلاعات و صورت‌های مالی دوره ۳ ماهه منتهی به ۳۱خرداد سال جاری این شرکت در حال حاضر در سامانه کدال مشهود است. مدیر ناشران فرابورس تصریح کرد: پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی ۹۲ ، در مراحل پایانی بررسی و رسیدگی حسابرس قرار دارد و امیدواریم با ارائه هر‌چه سریع‌تر اطلاعات مورد‌نظر، زمینه عرضه این سهم فراهم شود.

به گفته وی، خریداران می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه عرضه این سهم به اطلاعیه ۱۶شهریور سال جاری اداره عملیات بر بازار در سایت شرکت فرابورس ایران مراجعه کنند.

آرامش خاطر در بازار