علیرضا میرسپاسی *

بازگشت به گزارش مندرج در شماره ۱۴۵۵ مورخ ۱۷/۷/۸۶ به نقل از آقای علی‌اصغر کیهانی به صورت اجمالی مطالبی به شرح ذیل به اطلاع می‌رساند: تمامی دست‌اندرکاران صنعت سیمان که دارای آگاهی مناسبی از وضعیت احداث کارخانه‌های سیمان و اجرای طرح‌های افزایش ظرفیت و طرح‌های توسعه کارخانه‌ها هستند، مطلع هستند که هزینه تمام شده این طرح‌ها در‌حال‌حاضر بسیار بالا است، از سوی دیگر کارخانه‌های تولیدی به علت عدم امکان افزایش در نرخ فروش سیمان و افزایش قابل توجه قیمت تمام شده تولید، عملا با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده‌اند، محاسبه قیمت تمام شده کارخانه‌های تازه به تولید رسیده که دارای استهلاک بالای ماشین‌آلات هستند، به انضمام افزایش روزافزون در نرخ خدمات، دستمزد، مواد اولیه، حمل‌ونقل، تعمیرات، خرید لوازم و تجهیزات یدکی، تامین پاکت و سایر هزینه‌های جاری عملا فشار مضاعفی به این تولیدکنندگان وارد کرده است. در حالی که قیمت فروش کارخانه‌های سیمان ثابت و امکان فروش خارج از سیستم نظارتی وزارت بازرگانی و صادرات برای تولیدکننده میسر نیست، با این اوصاف تامین سود خالص ۷۵درصد در هر تن سیمان که در مقاله فوق‌الذکر اشاره شده است جای سوال دارد. شایان ذکر است، تمامی تولیدکنندگان از وضعیت نامناسب توزیع و قیمت فروش سیمان به مصرف‌کننده که گاهی تا ۳برابر قیمت فروش کارخانه‌ها بوده گلایه‌مند هستند.

ولی جای تعجب است که این معضل را به تولیدکنندگانی که با اهداف بلندملی و دینی و با هدف کار‌آفرینی و توسعه صنعتی به این امر مشغولند، مرتبط کرد.

تمامی دوستان و دست‌اندرکاران آگاهی دارند که سودآوری از طرق غیرتولیدی بسیار آسان‌تر، سریع‌تر و... است.

صنعت سیمان که پایه و زیربنای صنعت بتن و بتن استاندارد است نیز از تهیه بتن غیراستاندارد حتی در ساخت کارخانه‌های سیمان نیز بعضا متضرر شده است، ولی آیا سبب این مشکلات تولیدکننده سیمان است؟

هدف از درخواست آزادسازی سیمان از سبد کالای حمایتی، تناسب نرخ‌گذاری و توزیع سیمان براساس بازار واقعی تولید و مصرف در کشور و حتی صادرات است، نه تامین ۳۰۰درصد سود اعلامی در مقاله فوق؟!! که مشخص نیست نگارنده محترم اطلاعات مزبور (سود ۷۵درصدی و ۳۰۰درصدی) را از چه منبعی به دست آورده است؟ به هر صورت هدف از درج مطالب فوق به عنوان یک مجموعه کوچک از تولیدکنندگان سیمان کشور آگاهی و اطلاع‌رسانی درست است.

* عضو هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت سیمان لارستان