عرضه‌کنندگان بزرگ!

گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته نیز درگیر عرضه‌های سنگین بود، عرضه‌هایی که اینک به جریان تجهیز نقدینگی شباهت پیدا کرده است. روند معاملات بورس اوراق‌بهادار طی چند روز گذشته و عرضه‌های سنگین صورت گرفته توسط سهامداران عمده موجب شده است تا اکثر کارشناسان در ارزیابی خود از دلایل بروز عرضه‌های کنونی علاوه‌بر فاکتور تامین نقدینگی معامه ۲۰درصدی بلوک مس، نشانه‌هایی از تجهیز منابع از طریق فروش سهام پرتفوی را مشاهده کنند.

فروش‌های گسترده توسط سهامداران خارج از کنسرسیوم خریدار مس این ظن را تقویت کرده است که بزرگان بازار احتمالا برای خرید از موج جدید عرضه شرکت‌های اصل ۴۴ در حال تجهیز نقدینگی و تصفیه پرتفوی‌های سهام هستند، این مساله به ویژه در مورد نمادهایی که مورد اقبال بازار نیز هستند، به چشم می‌خورد.

در بازار دیروز، بحث‌های فراوانی در مورد معاملات سرمایه‌گذاری ساختمان در بازار، به ویژه در مورد ماهیت خریداران ۲۰میلیون سهم معامله شده در روز دوشنبه وجود داشت. براساس آخرین ارزیابی‌ها، حدود ۱۰میلیون سهم توسط گروه استراتوس و ۵میلیون سهم توسط توسعه صنعتی خریداری شد.

در‌حال‌حاضر حداقل عرضه ۷ واحد پتروشیمی در ۶ماه آتی امکان‌پذیر می‌نماید. مضافا بر اینکه سهام شرکت مخابرات به عنوان یکی از شاخص‌‌ترین شرکت‌های اصل ۴۴ نیز در مسیر ورود به بورس قرار دارد. با توجه به این تحول، بازار شاهد دادوستدهای بزرگی در هفته‌های آتی خواهد بود.

در بازار دیروز، معامله‌گران شاهد ضعف بازار جهانی فلزات به ویژه معاملات مس و روی بودند. افزایش ارزش دلار و توقف خریدهای چین سبب شده است، تا بهای انواع فلزات کاهش یافته و نمادهای وابسته به آنها از جمله ملی‌مس و توسعه معادن روی با صف فروش مواجه شوند.

در گروه معدنی و فلزی علاوه بر تحولات بازار جهانی فلزات، تحولات گروه زیرمجموعه سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات از جمله مهم‌ترین موضوعات بازار به شمار می‌رود.

عرضه بیش از یک‌درصد سهام «ومعادن» احتمالا توسط بیمه ایران در راستای تجهیز نقدینگی و فروش ۳درصد فجر گالوانیزه احتمالا توسط سرمایه‌گذاری توکا فولاد، تحولات این گروه را وارد فاز جدیدی کرده است. معادن و فلزات با توجه به تحولات اخیر از جمله تعدیل گل گهر و عرضه فولاد خراسان در موقعیت دو تعدیل EPS قرار دارد.

در گروه بانکداری احتمال دریافت مجوز واگذاری منابع با نرخ ۱۷درصد توسط شرکت‌های لیزینگی از بانک مرکزی که خبر اولیه آن دیروز منتشر شد، می‌تواند شرایط شرکت‌های این گروه را بهتر کند.

در گروه پتروشیمی، خبرهای اولیه حکایت از حصول توافق میانه بر سر مساله مالیات صادرات شرکت‌های پتروشیمی است که بازار در انتظار دریافت اطلاعات تکمیلی در این مورد است. هنوز خبرهای تاییدشده دراین باره منتشر نشده است.

در مجموع بازار دیروز شاهد روزی پرتلاطم توام با عرضه‌های سنگین بود. حجم معاملات بالغ بر ۲/۳۷میلیارد تومان بود و شاخص نیز تحت تاثیر نماد ملی مس و صنعت آن ۸/۱۵ واحد افت کرد. از ۱۶۸ نماد مورد دادوستد ۶۶ نماد با رشد قیمت و ۷۷ نماد با افت ارزش دادوستد شدند.