حجم مبنای «فولاد» برداشته نشد

گروه بورس- علیرضا باغانی: در حالی که نماد فولاد مبارکه اصفهان روز گذشته طبق دستور‌العمل رفع گره معاملاتی مشمول این آیین‌نامه بود؛ اما به‌رغم انتظار بازار، بورس اوراق بهادار تهران چنین دستور‌العملی را در مورد این نماد اجرا نکرد. براساس دستور‌العمل مزبور، روز گذشته «فولاد» به دلیل میانگین معامله کمتر از ۵درصد از حجم مبنای خود طی ۱۰روز گذشته باید شاهد حذف حجم مبنا بود.

دیروز فقط ۱۲ شرکت بورسی مشمول دستورالعمل رفع گره‌های معاملاتی شدند. شرکت‌های پارس سوئیچ، پمپ سازی ایران، سیمان اردبیل، قند پیرانشهر، قند قهستان، قند شیروان قوچان و بجنورد، شیشه همدان، سرمایه‌گذاری صنعت و معدن، سرمایه‌گذاری غدیر، سیمان هگمتان، ایتالران و سرمایه‌گذاری نیرو از جمله این شرکت‌‌ها بودند.

در روز سه‌شنبه، بانک مسکن همچنان به عرضه‌های خود ادامه داد تا جایی که سه نماد داروسازی جابر‌ابن‌حیان، قند پیرانشهر و کالسیمین به ترتیب عرضه

۱۵/۱درصد، ۹۸/۳درصد و ۸۹/۲درصد از سهام خود توسط بانک مسکن بودند که همه این عرضه‌ها احتمالا از سوی مدیریت سرمایه‌‌گذاری بانک مسکن جمع‌آوری شد.

عرضه حق‌تقدم سیمان شاهرود نیز دیروز به علت پایان مهلت پذیره‌نویسی متوقف شد.

دیگر خبر اینکه همزمان با بروز شایعات مربوط به تعدیل مثبت پیش‌بینی سود مس، مدیرعامل شرکت توسعه معادن و فلزات (سهامدار بیش از ۷درصد فملی) در رابطه با سود سهام ملی مس گفت: این شرکت قطعا تعدیل سود خواهد داشت.

حسین ملاحسین آقا در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس ابراز داشت: این شرکت در حال تهیه گزارش عملکرد ۶ ماه اول سال است و به زودی گزارش‌های مربوطه منتشر خواهد شد. وی در پاسخ به این پرسش که برخی از مدیران و کارگزاران از سود ۱۵۱تومانی ملی مس صحبت به میان آورده‌اند، ابراز داشت: در رابطه با میزان افزایش سود نمی‌توانم اظهارنظری کنم و بهتر است تا انتشار گزارش‌های جدید شرکت صبر کرد.

ملاحسین آقا در برابر این مطلب که آیا شرکت توسعه معادن و فلزات در رابطه با تعدیل‌های مکرر جلسه‌ای را برگزار خواهد کرد، ابراز داشت: طبق هماهنگی‌هایی که با مدیرعامل شرکت بورس به عمل آمده، قرار است با حضور چند کارشناس منتقد و رسانه‌های گروهی وضعیت این شرکت مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

وی ادامه داد: مواجهه شرکت‌ها با منتقدان و رسانه‌های جمعی یک ضرورت است و شرکت‌های بورس باید نمایشی از دموکراسی را به تصویر بکشند.

ملاحسین آقا با بیان این مطلب که از این اتفاق استقبال خواهیم کرد، گفت: واقعیت این است که سرقفلی شرکت‌های بورس ناشی از اعتباری است که بازار سرمایه می‌دهد و باید در همه شرایط با بازار در تعامل بود.

وی ادامه داد: حتی ما پیشنهاد داده‌ایم که علاوه بر مجمع سالانه جهت تصویب صورت‌های مالی، مجمع دیگری با عنوان مجمع اطلاع رسانی شرکت برگزار شود.

ملاحسین آقا در خاتمه گفت: شرکت بورس زمینه برگزاری این جلسه را فراهم خواهد کرد.

EPS «ساراب» شاید با تعدیل

گفته‌های بازار: در حالی که نمادهای سیمانی بورس تهران، همچنان با رکود در معاملات مواجه بوده و در انتظار تصمیمات دولت در رابطه با آزاد سازی نرخ سیمان هستند، در بازار شایعاتی از تعدیل مثبت EPSا ۵۰۱ ریالی سیمان داراب به گوش می‌رسد.

شنیده‌های ما: اخبار تائید نشده از افزایش ۵۰ ریالی پیش‌بینی سود سیمان داراب حکایت دارد؛ اما هنوز در این رابطه چیزی قطعی نیست و هر گونه تغییری در EPS اعلام می‌شود، آنچه که مهم است در گزارش ۶ ماهه، EPS شرکت دچار هیچ گونه تغییری نشده است.

با این وصف شاید این تعدیل در گزارش ۹ ماهه انجام شود.

«فجر» بدون تعدیل

گفته‌های بازار: در بازار شایع شده که میزان تعدیل مثبت پیش‌بینی سود فجر گالوانیزه سپاهان رقمی در حدود ۱۱۰ریال است، بروز این شایعه در حالی است که به رغم شایعات بسیار مبنی بر توقف نماد «فجر»، این اتفاق طی دو روز گذشته رخ نداده است.

شنیده‌های ما: بر اساس شنیده‌های موثق ما، گزارش ۶ماهه فجر سپاهان به بورس ارائه شده و آثاری از تعدیل مثبت در EPS شرکت در این گزارش دیده نشده است، البته شاید در آینده پیش‌بینی سود «فجر» با تعدیل مواجه شود؛ اما فعلا در گزارش ۶ماهه خبری از تعدیل نیست.

شایعه‌ای زودهنگام برای چادرملو

گفته‌های بازار: شایعه‌سازان تالار شیشه‌ای می‌گویند که چادرملو از محل طرح عملیات اجرایی کارخانه گندله‌سازی اردکان، سود مناسبی شناسایی کرده و با احتمال تعدیل مثبت EPS روبه‌رو است.

شنیده‌های ما: براساس خبرهای غیررسمی رسیده پیش‌بینی سود «کچاد» به تازگی تعدیل شده و در شرایط کنونی این پیش‌بینی دچار هیچ گونه تغییری نشده است.

شایعه‌ای از «وبانک»

گفته‌های بازار: گروه واسطه‌گری مالی نیز این روزها از شایعات شایعه‌سازان در امان نیست. در این گروه در رابطه با سهام سرمایه‌گذاری بانک ملی شایع شده که تعدیل مثبت عایدی تا حدود ۴۵۰ ریال را در دستور کار دارد.

شنیده‌های ما: اما شرکت سرمایه‌گذاری بانک ملی وقوع چنین تعدیلی را تایید نمی‌کند و می‌گوید: پیش‌بینی سود «وبانک» همان ۴۲۰ ریال قبلی است و هیچ تغییری نداشته است.