بازار 48میلیارد تومانی

گروه بورس-همایون دارابی: بازار دادو‌ستد سهام روز گذشته شاهد تداوم رقابت خریداران و فروشندگان بود.

در بازار دیروز انتظار برای خروج روندمعاملات از تقابل عرضه‌و تقاضاهای سنگین که از روز شنبه اغاز شده است، محقق نشد و معامله‌گران توفانی از عرضه‌ها و تقاضاها را در بازار به نظاره نشستند. در معاملات دیروز نمادهای سرمایه‌گذاری ساختمان، معادن و فلزات، صندوق بازنشستگی و ملی مس شاهد عمده‌ترین بخش تقابل عرضه‌و‌تقاضا بودند.

در نماد سرمایه‌گذاری ساختمان، این نماد پس از عرضه‌سهام به میزان صف خرید با صف فروش مواجه شد. رقابت میان دو گروه سهامداران سرمایه‌گذاری ساختمان شامل تامین‌اجتماعی و استراتوس که هر یک در حال حاضر ۲عضو در هیات‌مدیره «وساخت» دارند، موجب شد فروش این نماد جمع‌آوری شود، اما معاملات همچنان ادامه یافت تا ۵/۲درصد سهام سرمایه‌گذاری ساختمان (معادل ۶/۲۰میلیون سهم) دادوستد شود. این میزان سهام در صورتی که توسط یکی از طرفین رقابت خریداری شود، می‌تواند تکلیف رقابت بر سر سهام مدیریتی «وساخت» را روشن کند، از این رو بازار منتظر تعیین سهم خریداران از این حجم معاملات است. در کنار ۲ رقیب استراتوس و تامین‌اجتماعی، معاملات دیروز برای سرمایه‌گذاری ملی ایران مالک ۲۶میلیون سهم (معادل ۳درصد) ساختمان نیز اهمیت زیادی دارد. سرمایه‌گذاری ملی ایران که روز یک‌شنبه صورت‌های مالی ۹ماهه خود را منتشر کرده بود، برای تحقق درامد پیش‌بینی شده ۶/۱۵میلیارد تومانی سال جاری از محل فروش سهام که در ۹ ماه ۵۷۵میلیون تومان (معادل یک‌درصد آن) را محقق کرده است، می‌توانست بر بلوک ساختمان و رقابت خریداران اتکا کند. حال باید منتظر ماند و دید خریداران ۶/۲۰میلیون سهم ساختمان آیا همچنان به رقابت برای خرید سهام «وساخت» ادامه خواهند داد یا با خرید روز گذشته تکلیف نماد و در مرتبه بالاتر تکلیف بانک اقتصاد نوین مشخص شده است.

در بازار دیروز نماد معادن و فلزات نیز با عرضه سهام به میزان ۱۶میلیون سهم معادل صف خرید شرکت مواجه شد. معادن و فلزات که در آستانه توقف نماد جهت تعدیل مجدد EPS به دلیل تعدیل EPS گل‌گهر و سود حاصل از فروش سهام گل‌گهر و چادرملو پس از معامله عمده مس قرار دارد، پس از معامله ۷/۱۶میلیونی خود، شاهد تشکیل صف خرید به میزان ۴میلیون سهم بود.

صندوق بازنشستگی نیز پس از رشد اخیر قیمت به دلیل احتمال ورود پتروشیمی فناوران به بورس، دیروز با ۶/۱۶میلیون سهم عرضه دست و پنجه نرم کرد. بخشی از این عرضه را صندوق بازنشستگی کشوری جهت افزایش سهام شناور «وصندوق» صورت داد.

در معاملات دیروز در گروه شیمیایی، نماد بین‌المللی محصولات پارس بازگشایی شد. این شرکت در ابتدای سال‌جاری با تمایل سهامداران خود جهت سرمایه‌گذاری در شرکت‌های شوینده بورسی از جمله کف مواجه بود که با توجه به عدم حصول توافق بر سر خرید سهام این شرکت با افزایش سرمایه ۴ برابری، واحد جدید تولید محصولات شوینده‌ای را در استان سمنان راه‌اندازی خواهد کرد. با راه‌اندازی این واحد در سال آینده رقابت در صنعت شوینده کشور تشدید خواهد شد. در گروه خودرویی نماد ایران‌خودرو دیروز با ۷/۷میلیون سهم معامله در آستانه انتشار گزارش ۶ ماهه شرکت مواجه بود. گروه خودرویی دیروز در نمادهای گروه سایپا نیز با جمع‌آوری صف فروش سایپا مواجه شد.

در گروه خودرویی با ضعف سرمایه‌گذاری ساختمان و ناامیدی معامله‌گران از عرضه سهام فولاد مبارکه و خوزستان، پتروشیمی خارک دیروز در صدر تقاضای بازار قرار گرفت تا بازار به انتظار خبرهای جدید از این شرکت باشد.

در گروه فلزی بازگشایی بازار جهانی فلزات با افت شدید بهای فلزات رنگین همراه بود. مس با بیش از ۳درصد افت، بیشترین افت در یک‌ماه اخیر میلادی را تجربه کرد و به زیر نرخ ۸هزار دلار رسید، تا صف خرید نماد ملی مس نیز در بورس تهران از میان برود. ضعف خرید از سوی چین و حضور سفته‌بازان در بازار جهانی دلیل عمده افت بهای مس ارزیابی می‌شود. بهای فلز روی نیز بیش از ۴ درصد، سرب ۵/۱درصد و آلومینیوم ۶/۱درصد تا عصر دیروز افت کردند تا بازار جهانی فلزات روز خوشی را برای نمادهای فلزی بورس تهران رقم نزند. در این گروه شنیده‌ها حکایت از انتشار قریب‌الوقوع گزارش ۶ماهه فولاد مبارکه با لحاظ تعدیل ۵۰ریالی دارد.