روز حذف حجم مبنا برای نهنگ فولادی

گروه بورس -علیرضا باغانی: سیاست عرضه در نمادهای مختلف بورس تهران امروز ادامه یافت و نمادهایی از جمله معادن و فلزات، فجر گالوانیزه سپاهان، مس و... بیشترین عرضه‌ها را شاهد بودند. دوشنبه یک روز استثنایی از نظر ارزش معاملات برای بورس تهران بود، به طوری که پس از یک رکود عمیق طی ۲ سال اخیر، ارزش معاملات که به نظر می‌رسد توسط سهامداران حقیقی انجام شده، به سطح بیش از ۴۸میلیارد تومان رسید. پیش از این بورس بارها روزهای چند صدمیلیارد تومانی را نیز تجربه کرده بود، اما این معاملات یا به صورت عمده یا به صورت مزایده و در قالب جابه‌جایی‌های بلوکی انجام شده است.

پیش‌بینی می‌شود با معاملات مثبت فولاد مبارکه در روزهای آینده، بازار رونق روزافزون‌تری داشته باشد.

چرا که امروز فولاد مبارکه اصفهان، قاعدتا بدون حجم مبنا باید قیمت بخورد، چون براساس آیین‌نامه رفع گره‌های معاملاتی، نمادهایی که طی ۱۰روز معاملاتی به طور میانگین روزانه کمتر از ۵درصد حجم مبنایشان معامله شوند، مشمول این دستورالعمل خواهند بود و دچار گره معاملاتی می‌شوند.

فولادمبارکه اصفهان نیز به طور میانگین طی ۱۰ روز معاملاتی گذشته مجموعا در سطح ۲میلیون و ۲۴۰هزار سهم معامله شد، یعنی به طور میانگین هر روز ۲۴۰هزار سهم این شرکت در بورس تهران معامله شده است، در حالی که ۵درصد حجم مبنای فولاد مبارکه رقمی در حدود ۳۱۶هزار سهم است.

از آنجا که از امروز حجم مبنای فولادمبارکه باید برداشته شود، معامله حتی ۱۰۰برگه سهم این نماد می‌تواند رشد ۲درصدی قیمت را به همراه داشته باشد که شاخص قیمت هم از این بابت به طور قطع رشد چشمگیری را به مدت چند روز شاهد خواهد بود.

سرمایه‌گذاری غدیر نیز که مدتی از گره معاملاتی خلاص شده بود، از امروز مشمول دستورالعمل گره معاملاتی می‌شود و حجم مبنای نماد غدیر هم به عدد یک کاهش می‌یابد.

دیگر خبر بازار اینکه عرضه‌های بلوکی بانک مسکن روز گذشته با انتشار یک اطلاعیه دیگر ادامه یافت.

براساس اعلام بورس، ۱۵/۱درصد سهام داروسازی جابربن‌حیان ۱۷‌مهرماه به صورت عمده عرضه می‌شود. بانک مسکن ۲‌میلیون و ۱۷۸‌هزار و ۶۰۳‌سهم از کل سهام این شرکت را با قیمت پایه ۷‌هزار و۵۲۱‌ریال به صورت یکجا و نقد واگذار خواهد کرد.

شرکت داروسازی جابربن‌حیان «سهامی عام» با نماد «دجابر» در گروه مواد و محصولات دارویی و با ۹‌هزار و ۹۱سهامدار در تالار اصلی فعالیت می‌کند.

این شرکت با سرمایه ۱۸۹‌میلیارد ریال پیش‌بینی درآمد هر سهم، سال مالی ۸۶ را در۱۶/۰۴/۸۶، یک‌هزار و ۱۰۱‌ریال اعلام کرده بود.

EPS رازک همراه با تعدیل

گفته‌های بازار: در بازار شایعاتی از تعدیل ۸۰ریالی EPS شرکت لابراتوارهای رازک در گزارش ۶ماهه به گوش می‌رسد.

در ظاهر این تعدیل از محل افزایش فروش در EPS رازک رخ داده است.

شنیده‌های ما: پیش‌بینی سود رازک به دلیل شرایط مناسب شرکت همواره با تعدیل‌هایی مواجه بوده است و تعدیل EPS هم در گزارش ۶ماهه بعید نیست، اما در‌حال‌حاضر هنوز رقمی در این رابطه مشخص و نهایی نشده است.

بازگشایی قریب‌الوقوع نماد آذرآب

گفته‌های بازار: شایعه‌سازان می‌گویند طی توافقی که بین شرکت آذرآب و بورس اوراق بهادار صورت گرفته، نماد این شرکت به زودی بازگشایی خواهد شد.

شنیده‌های ما: براساس شنیده‌های ما، نماد آذرآب به دلیل عدم ارائه گزارش از سوی گسترش انرژی آذرآب متوقف مانده است که ارائه گزارش تلفیقی ۸۶ آذرآب به بورس را با توقف مواجه ساخته است، اما ظاهرا این گزارش چند روزی است که تقدیم بورس شده و بورس نیز برای بازگشایی نماد آذرآب قول مساعد داده است.

در رابطه با برنده شدن آذرآب در قرارداد ۲۵۰میلیون یوریی و ۸۸میلیارد تومانی نیروگاه بیستون نیز گفته می‌شود که این قرارداد در EPSن۸۶ آذرآب هیچ تاثیری ندارد، EPS آذرآب هم همان ۱۰۶ریال بوده که به‌رغم پوشش ۱۶درصدی آن در سه ماه، می‌توان به تحقق کامل این EPS امیدوار بود. ضمن اینکه فقط ۶۰درصد از حجم این قرارداد مربوط به مپنا است و شرکت دیگری هم در این زمینه وجود دارد. گزارش حسابرسی نشده ۶ماهه آذرآب هم تا پایان مهر و ‌گزارش حسابرسی شده آن تا ۱۵آذر ماه به بورس ارائه خواهد شد.

«ومعادن» ۷۰تومان EPS می‌دهد

گفته‌های بازار: همزمان با ایجاد صف خرید برای معادن و فلزات و معاملات مثبت این نماد در بازار، شایع شده که «ومعادن» طی روزهای آینده به منظور اعلام EPS،ن ۷۰تومانی متوقف خواهد شد.

شنیده‌های ما: خبرهای رسیده حاکی از آن است که گرچه پیش‌بینی سود نماد «ومعادن» همواره با تعدیل مثبت مواجه بوده است، اما در حال حاضر با تعدیلی مواجه نیست، در عین حال افزایش EPS شرکت طی هفته‌های آینده بعید نیست.