عرضه‌های بانک مسکن ادامه می‌یابد

گروه بورس- علیرضا باغانی: پس از عرضه سهام ۷شرکت سیمانی از سوی بانک مسکن، روز سه‌شنبه هفته جاری سهام عمده سه شرکت کالسیمین، سرمایه‌گذاری بوعلی و قند پیرانشهر عرضه خواهد شد. ارزش این عرضه‌ها بالغ‌بر ۱۴میلیارد تومان خواهد بود. بانک مسکن که در تدارک درآمد ۷/۶۶‌میلیارد تومانی از محل فروش عمده سهام ۷ شرکت سیمانی است، امروز سهام سه شرکت سیمانی ارومیه، غرب و هگمتان را به مبلغ ۶/۸ میلیارد تومان فروخت، در نظر دارد روز سه‌شنبه علاوه‌بر فروش عمده‌

۴‌ شرکت سیمانی دیگر، سهام سه شرکت جدید را عرضه کند. فارس در این رابطه گزارش داده، ۵‌میلیون و ۶۳۳‌هزار و ۳۶‌سهم شرکت کالسیمین (معادل ۸/۲‌درصد) به قیمت پایه ۲۱‌هزار و ۲۰۸‌ریال ، ۳۹‌میلیون و ۷۹۹‌هزار و ۵۰۲‌برگ سهم (معادل ۹/۴‌درصد) از سهام سرمایه‌گذاری بوعلی به قیمت پایه ۷۵۷‌ریال و ۲‌میلیون و ۳۹۰‌هزار برگ سهم (معادل ۹/۳‌درصد) از سهام قند پیرانشهر به قیمت پایه ۲‌هزار و ۹۱۶‌ریال توسط بانک مسکن در تابلوهای اصلی و فرعی عرضه خواهد شد و در صورت فروش این تعداد سهام به قیمت پایه اعلامی بالغ‌بر ۱۴‌میلیارد تومان جابه‌جا خواهد شد. این سه عرضه عمده توسط کارگزاری بانک مسکن و به صورت یکجا و نقد انجام خواهد شد.

دوشایعه از «وتوس»

گفته‌های بازار: در بازار شایعاتی از عدم موافقت سازمان بورس با افزایش سرمایه ۱۰۰درصدی توس‌گستر به گوش می‌رسد.همچنین تعدیل مثبت ۱۵درصدی پیش‌بینی سود «وتوس» از دیگر شایعات مربوط به این سهم است.

شنیده‌های‌ ما: براساس شنیده‌های ما اساسا چنین درخواستی از بورس صورت نگرفته و توس‌گستر افزایش سرمایه خود را مدت‌ها است که دنبال نمی‌کند و گزارشی هم در این زمینه به بورس ارائه نشده‌است. همچنین پیش‌بینی سود توس‌گستر با تغییری مواجه نشده و هرگونه تغییر در EPS شرکت از سوی بورس اعلام می‌شود.

بازهم تعدیل مثبت «سفارود»

گفته‌های بازار: در حالی که بارها از تعدیل ۱۰درصدی EPS فارسیت دورود در گزارش ۶ ماهه شرکت سخن گفته شده است، این بار شایعه‌سازان پا را فراتر گذاشته و میزان افزایش پیش‌بینی سود این شرکت را ۱۵درصد عنوان می‌کنند.

شنیده‌های ما: آخرین خبرهای دریافتی حاکی از آن است که گزارش ۶ ماهه «سفارود» در حال تهیه است و هنوز میزان EPS تحقق یافته و تعدیل آن مشخص نیست، اما به هر حال می‌توان به افزایش پیش‌بینی سود شرکت امیدوار بود اما نه در سطح ارقام مزبور.

تعدیل ۳ تومانی «وسپه»

گفته‌های بازار: می‌گویند سرمایه‌گذاری سپه که پیش از این ۵میلیارد تومان ذخیره کاهش ارزش ناشی از سرمایه‌گذار‌ی‌ها در بودجه خود در نظر گرفته بوده به دلیل رشد قیمت سهام شرکت‌های سرمایه‌پذیر، ضمن پوشش ذخیره کاهش ارزش، توانایی اعلام EPSا۳۰ریالی را دارا است. سی‌ام آذرماه پایان سال مالی سرمایه‌گذاری سپه است.

شنیده‌های ما: براساس شنیده‌های ما گزارش EPSا۹ ماهه شرکت در هفته آینده به بورس ارائه خواهد شد و هرگونه تغییر در پیش‌بینی سود از این طریق اعلام می‌شود. اما به نظر می‌رسد که سرمایه‌گذاری سپه بتواند از محل رشد قیمت سهام شرکت‌های سرمایه‌پذیر، ذخیره کاهش ارزش خود را پوشش دهد

و شاید EPS شرکت تعدیل شود.

EPSا۱۰۰تومانی برای تکنوتار

گفته‌های بازار: این روزها تکنوتار نیز از شایعات بازار بی‌بهره نیست. شایعه‌سازان در مورد این شرکت که به تازگی تغییرات مدیریتی را شاهد بوده با شایعه اعلام EPSا ۱۰۰تومانی روبه‌رو است. نماد «تکنو» روز شنبه بیشترین افزایش نرخ را در میان نمادهای معامله‌شده داشت.

شنیده‌های ما: شرکت تکنوتار شایعه مزبور را نه تایید کرد و نه تکذیب و پاسخ مشخصی در این رابطه نداد.

EPSا۹۰تومانی «فباهنر» ۱۰۰درصد شایعه

گفته‌های بازار: برخی شایعه‌سازان بازار می‌گویند از آنجا که مس شهید باهنر، مواد اولیه مورد نیاز خود را در گذشته با قیمت پایین خریداری کرده است، از محل افزایش قیمت جهانی مس هم‌اکنون توانایی اعلام EPSا۹۰تومانی را دارا است. همین شایعات موجب شده بود که «فباهنر» دیروز صف خریدی بالغ بر ۵۰هزار سهم داشته باشد.

شنیده‌های ما: به نظر می‌رسد که شایعه فوق تقریبا توانسته است اثر نسبی بر سهام «فباهنر» برجای گذارد.

این در حالی است که روند فعالیت شرکت نشان می‌دهد که برآیند تغییرات قیمت جهانی مس و تاثیر آن بر تصمیم‌گیری‌های مالی شرکت تاکنون نزدیک به وضعیت خنثی بوده و نوسانات شش ماهه اخیر قیمت جهانی مس اثر چندانی نداشته است. در حالی که شرکت EPSا۹۰تومانی را رد کرد، به احتمال تعدیل EPS در صورت ثبات قیمت جهانی مس در همین وضعیت طی سه ماه آتی اشاره کرد.

عرضه سایپا به دلیل صف خرید بود

گفته‌های بازار: همزمان با انتشار پرتفوی سرمایه‌گذاری سایپا و اعلام عرضه یک میلیارد تومانی سهام سایپا از سوی «شطیف» در شهریورماه، شایع شده که سرمایه‌گذاری سایپا شاید به عرضه‌های جدید اقدام کند. سرمایه‌گذاری سایپا از محل فروش سهام سایپا در این مدت ۲۱۰میلیون تومان زیان شناسایی کرده بود.

شنیده‌های ما: براساس اخبار رسیده از سرمایه‌گذاری سایپا، این عرضه‌ها در اوایل شهریورماه و به دلیل ایجاد صف خرید برای سایپا و در سطح حجم مبنا صورت گرفته است و در زمانی که سایپا در صف فروش بود، «شطیف» از نماد «خساپا» حمایت می‌کرد و عرضه‌ای در این رابطه نداشت است.

EPSهای جدید باما

گفته‌های بازار: شایع شده که باما EPS جدید خود را براساس بودجه رقم ۵۰۱تومان به بورس اعلام کرده است.

شنیده‌های ما: اخبار موثق خبرنگار ما حاکی از آن است که EPS جدید باما براساس بودجه در صورت قیمت هر تن روی سه هزار و ۲۰۰دلار و هر تن سرب هزار و ۱۰۰دلار، رقمی در حدود ۵هزار و ۱۳ریال به بورس اعلام شده است. براساس میانگین قیمت جهانی سرب و روی یعنی هر تن روی سه هزار و ۴۵۰دلار و هر تن سرب دو هزار و ۵۹۲دلار، باما EPSا۵هزار و ۵۷۹ریالی به بورس اعلام کرده است. همچنین بنابر قیمت‌های جهانی سرب و روی در ۳۱/۶/۸۶ (هر تن سرب ۳هزار و ۴۵۰دلار و هر تن روی ۲هزار و ۹۶دلار) EPSا،۱۲ماهه باما رقم ۵هزار و ۴۳۰ریال پیش‌بینی شده است.