رقابت شانه به شانه خریداران و فروشندگان

گروه بورس- همایون دارابی:بازار دادوستد سهام روز گذشته شاهد رقابت شانه به شانه فروشندگان و خریداران سهام بود که در نهایت به نظر می‌رسد پس از ۲ روز عرضه‌های سنگین، خریداران توانسته‌اند عرضه‌ها را تحت کنترل درآورند. در بازار دیروز، معامله‌گران شاهد مقاومت خریداران در برابر عرضه‌های قابل ملاحظه فروشندگان بودند، این مقاومت که در روز شنبه نیز در بازار به چشم می‌خورد سبب پایداری نمادهایی از جمله سرمایه‌گذاری ساختمان، پتروشیمی اراک، چادرملو، ملی مس، معادن و فلزات و کابل‌های شهیدقندی در برابر عرضه‌ها شد.

ارزیابی اولیه کارشناسان پس از دو روز رقابت خریداران و فروشندگان، برتری نسبی خریداران به‌رغم ضعف کلی سطح نقدینگی بازار است. با توجه به این شرایط و همچنین آرامش سیاسی موجود انتظار می‌رود فروشندگان با هدف کسب سود بیشتر، عرضه‌های خود را به تاخیر انداخته و فضای بازار را در اختیار خریداران قرار دهند.

در بازار دیروز در گروه بانکداری، تحولات جدید به ویژه نظرات رییس کل جدید بانک مرکزی از سوی کارشناسان دنبال شد.

دو طرح دکتر مظاهری در مورد تعیین نرخ سود تسهیلات براساس نرخ تورم به علاوه کارمزد همچنین اعلام مخالفت وی با بنگاهداری و مشارکت مستقیم بانک‌ها در واحدهای اقتصادی از اهمیت بالایی برای بازار سهام برخوردار است. به ویژه آنکه در بخش دوم نظرات دکتر مظاهری درمورد مساله بنگاهداری و مشارکت بانک‌ها می‌تواند فعالیت بانک‌ها را در بازار سرمایه تحت‌شعاع قرار دهد.

هرچند که دکتر مظاهری به دلیل آشنایی با بازار سرمایه احتمالا ملاحظات بازار را برای حضور بانک‌ها لحاظ خواهد کرد.

بانک‌ها به دلیل برخورداری از منابع مالی مناسب، همواره سهم مهمی در بازار سهام برعهده دارند.

در بازار دیروز همچنین برگزاری نشست مطبوعاتی رییس سازمان بورس و سخنان دکتر صالح‌آبادی به ویژه در بخش مربوط به مهلت سرمایه‌گذاران برای انتخاب کارگزار خود تا ۳۰ آبان‌ماه، مورد توجه فعالان بازار قرار گرفته است.

این طرح که فروش سهام برای سرمایه‌گذاران را تنها در کارگزاری که خرید در آن صورت گرفته مجاز می‌داند، می‌تواند بر نظم و انضباط بازار اثر مثبت داشته و تخلفات را به میزان زیادی تعدیل کند.

این امر همچنین کارگزاران را به ارائه خدمات بهتر به مشتریان تشویق می‌کند، در حال حاضر فعالیت گروهی از سرمایه‌گذاران به ویژه با صدور دستورات موازی از چند کارگزاری یا فروش سهام خریداری شده در یک کارگزاری در کارگزاری دیگر بدون تصفیه کامل وجه خرید یا در هنگامی که اختلافی بر اثر اشتباه میان کارگزار و مشتری رخ داده باشد مشکلاتی را برای فعالان بازار ایجاد کرده است.

انتظار می‌رود این تصمیم با استقبال کارگزاران در معاملات دیروز، تداوم اجرای آیین‌نامه رفع گره‌های معاملاتی برای پنجمین روز (یک دوره کامل) تاثیرات اولیه خود را در بازار به نمایش گذاشته و دو نماد سرمایه‌گذاری بوعلی و کالسیمین با جمع‌آوری صف‌های فروش مواجه شدند، هرچند که این دو نماد نتوانسته تعادل عرضه و تقاضا را برای مدت زیادی تجربه کنند.

برخی از تحلیلگران در بازار انتظار دارند که تداوم اجرای این ضوابط بتواند بازار را با قدرت نقدشوندگی بهتر سهام تقویت کند. در معاملات دیروز در گروه خودرویی نماد ایران‌خودرو نیز پس از ۱۰درصد افت ارزش در پنج روز گذشته،‌ نشانه‌هایی از افزایش فعالیت را شاهد بود.

ایران‌خودرو که براساس اطلاعات اولیه ۲۵۰هزار دستگاه خودرو در ۶ ماهه اول امسال به فروش رسانده است، احتمالا پوشش EPS خود را در گزارش ۶ ماهه در حدود ۵۰۰ریال (با لحاظ ۳۰۰ریال فروش دارایی راکد) اعلام خواهد کرد. در گروه خودرویی صف فروش سایپا به صورت ناموفق جمع‌آوری شد و نمادهای زیرمجموعه این شرکت از جمله پارس خودرو نیز فعال ظاهر شدند. در این گروه احتمالا گزارش‌های ۶ ماهه شرکت‌های گروه سایپا نیز در برگیرنده تعدیل EPS به ویژه به دلیل استفاده از معافیت‌های مالیاتی افزایش سرمایه است.

در گروه پتروشیمی انتظار برای تعدیل EPS خارک در گزارش ۶ ماهه، صف خرید قابل ملاحظه‌ای را برای این نماد فراهم آورد. خارک به رغم مشکل ناشی از اعلام عدم برخورداری صادرات شرکت در سال‌های ۸۴ و ۸۵ از معافیت مالیاتی، به دلیل نرخ بالای متانول در نیمه نخست امسال از موقعیت فروش برخوردار است.

در گروه معدنی- فلزی اعلام احتمال تعدیل EPS گل‌گهر تا سطح ۲هزار و ۲۰۰ریال موجب اقبال بازار به نمادهای وابسته از جمله معادن و فلزات و چادرملو شده است.

گل گهر به رغم مشکلات بروز کرده در فعالیت شرکت زیرمجموعه گهر زمین با رشد فروش به دلیل افزایش نرخ سنگ آهن در بازار جهانی مواجه است.

در بازار دیروز در گروه سیمانی نیز ۳ بلوک سهام بانک مسکن در شرکت‌های سیمان غرب، سیمان هگمتان و سیمان ارومیه در نرخ‌های پایه احتمالا به مدیریت سرمایه‌گذاری بانک مسکن منتقل شد تا فرآیند انتقال سهام از بانک مسکن به شرکت زیرمجموعه که در چند روز آینده با ۳ بلوک دیگر سیمانی و بلوک حدود ۵درصدی کالسیمین ادامه خواهد داشت، تداوم یابد.

در معاملات دیروز با توجه به انتقال بلوک‌های سیمانی بانک مسکن، حجم معاملات به ۷/۲۹میلیارد تومان رسید. از ۱۸۴ نماد مورد دادوستد، ۸۸ نماد با رشد قیمت و ۸۱ نماد با افت دادوستد شدند، شاخص نیز ۷/۳۹واحد رشد نشان داد.