آغاز هفته خوب

گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته شاهد آغاز مناسب معاملات بود، هر چند که بازار به دلیل کمبود نقدینگی، چهره‌ای فوق‌العاده از خود به نمایش نگذاشت و صف‌های خرید از سوی عرضه‌های موجود بارها به چالش کشیده شدند.

در بازار دیروز، کارشناسان با توجه به عبور ایام تعطیل و در پیش بودن عید سعید فطر، شاهد کاهش سطح رکود سنتی ماه مبارک رمضان بودند. در همین حال آرامش فضای تحولات سیاسی به رغم تداوم جنگ لفظی و حرکات دیپلماتیک در اتحادیه اروپا به رهبری دولت جدید فرانسه، زمینه را برای انتظار جهت رشد بازار فراهم کرد که این انتظار با تشکیل صف‌های خرید برای اکثر نمادهای عمده و مورد اقبال بازار در ابتدای وقت پاسخ داده شد، اما این پاسخ از قدرت چندانی برخوردار نبود و ضعف نقدینگی حاکم بر معامله‌گران، موجب تزلزل صف‌های خرید در برابر عرضه‌کنندگان شد، امری که انتظار برای دور جدید عرضه‌ها در صورت رشد قیمت سهام را ایجاد می‌کند. موج عمده عرضه‌های دیروز به ویژه در نمادهای گروه پتروشیمی به چشم می‌خورد که پس از طی دوره نخست رشد قیمتی با عرضه‌هایی در نمادهای پتروشیمی اراک و اصفهان مواجه شد. در گروه معدنی و فلزی نیز عرضه‌های قابل ملاحظه‌ای در نمادهای چادرملو، معادن و فلزات و ملی مس رقم خورد که تحت کنترل قرار گرفت.

با توجه به این شرایط، وضعیت بازار برای ثبت رشد شاخص به میزان ۵/۳۹واحد و افزایش حجم معاملات (هر چند که بخش عمده این حجم همچنان به صورت قطبی در اختیار گروه معادن و فلزات و زیرمجموعه‌های آن قرار گرفت) به میزان ۴/۱۵میلیارد تومان فراهم شد. در بازار دیروز در گروه بانکداری معامله‌گران سرانجام (۱۰درصد پایین‌تر از عرضه اولیه مالی و اعتباری سینا) شاهد جمع‌آوری صف فروش «وسینا» بودند. با جمع‌آوری صف فروش و دادوستد بالغ بر ۱۵میلیون سهم، این نماد تا صف خرید شکننده نیز پیش رفت، صف خریدی که البته مقهور عرضه‌کنندگان شد.

در بازار دیروز در گروه خودرویی، ایران‌خودرو همچنان با توجه به حذف مبنای شرکت شاهد تداوم افت روزانه خود بود تا در ۴روز گذشته، ۸درصد از ارزش خود را از دست بدهد. با این وجود همچنان صف فروش پایداری برای نماد ایران‌خودرو در بازار وجود دارد. در گروه رقیب سایپا نیز همچنان معاملات ضعیف خود را شاهد است.

در گروه واسطه‌گری مالی، شرکت سرمایه‌گذاری امید با توجه به فروش ۵/۲درصد گل‌گهر به صندوق بازنشستگی و دریافت بلوک‌های ۳۱ و ۱۵میلیون سهمی پتروشیمی اراک و اصفهان، از صندوق بازنشستگی در موقعیت تعدیل EPS پیش از عرضه این نماد در بورس اوراق‌بهادار قرار گرفته است، جابه‌جایی رخ داد. در پرتفوی امید پایداری و تنوع این پرتفوی را افزایش داده است و انتظار می‌رود EPS امید تا ۱۵۰ریال تعدیل را تجربه کند.

در مجموع بازار سهام دیروز آغاز هفته‌ای مناسب، اما نه چندان قدرتمند را پشت سر گذاشت. با توجه به رقم خوردن رشد ۵/۳۹واحدی شاخص و ۴/۱۵میلیارد تومان حجم دادوستد، شرایط بازار مناسب بود. در روز گذشته نمادی بازگشایی نشد، هر چند که احتمال بازگشایی نماد آزمایش در بازار وجود دارد. از ۱۸۵نماد مورد دادوستد ۹۷نماد با رشد قیمت و ۷۴نماد با افت ارزش دادوستد شدند.